Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing protestlista bensinskatten!

  • ola-h

    Medlem
    26 april, 2008 vid 08:18

    Trots att jag kör mycket bil tycker jag nog att det är bra att det kostar. Kanske får det mig att köra mindre, köpa bränslesnålare bil, köra bränslesnålare etc, vilket i så fall är bättre för miljön.

    Jag tror VÄLDIGT mycket av bilkörningen handlar om personlg bekvämlighet snarare än att “man måste”. Som jag ser det handlar “uppror” som detta mer om att många personer har svårt att värdera fördelar på “gruppnivå” (miljön etc – något som berör oss alla) relativt nackdelar på personlig nivå. Att bensinupproret sedan försöker sig på argument som också handlar om “gruppen” (jobben etc) är snarast bara ett retoriskt trick eftersom det underliggande argumentet (att de hel enkelt vill köra bil – billigt) är så dåligt att de inte ens internt kan använda sig av det.

  • jopi

    Medlem
    26 april, 2008 vid 08:33

    Har också ändrat mig i denna fråga, kan mycket väl tänka mig att ha höga bensinpriser. Men det som retar mig som f.a.n är den höga skatten på min buss. Jag kör väldigt lite men längre sträckor när det väl körs, och fyller ofta upp med en massa surfpolare i bilen, så vill ha en bränslesnål bil = diesel. Men så åker man på en “straffskatt” på närmare 5000:- för att man vill vara lite bränsleekonomisk.
    Bort med bilskatten och höj bränslepriset. Problemet är ju dock glesbygden, inser att det kan bli orättvisor här för dem, och det är nog inte så lättlöst.

  • tomasn

    Medlem
    26 april, 2008 vid 08:43

    Trist att det är dyrt såklart. Men det blir nog lite löjligt om vi ska argumentera med att det blir dyrt för oss när vi ska åka o surfa.

    Nä, snål bil eller alternativ drivkälla är det som gäller nästa gång jag byter bil.

  • bakfull

    Gäst
    26 april, 2008 vid 08:52

    Kan hålla med om att skatter kan funka bra när det gäller att styra beteenden osv… Men det är ju nog lite mer komplicerat än att bara säga att folk är bekväma och bara vill köra bil billigt. Landet är avlångt och behoven av bil skiljer sig var man bor i landet.

    Sen kan man ju bara köpa en bensinsnål bil för att kompensera skatten, men notera att alla inte har råd med detta…

  • thomme

    Medlem
    26 april, 2008 vid 08:59

    @Ola H. 460994 wrote:

    Trots att jag kör mycket bil tycker jag nog att det är bra att det kostar. Kanske får det mig att köra mindre, köpa bränslesnålare bil, köra bränslesnålare etc, vilket i så fall är bättre för miljön.

    Jag tror VÄLDIGT mycket av bilkörningen handlar om personlg bekvämlighet snarare än att “man måste”. Som jag ser det handlar “uppror” som detta mer om att många personer har svårt att värdera fördelar på “gruppnivå” (miljön etc – något som berör oss alla) relativt nackdelar på personlig nivå. Att bensinupproret sedan försöker sig på argument som också handlar om “gruppen” (jobben etc) är snarast bara ett retoriskt trick eftersom det underliggande argumentet (att de hel enkelt vill köra bil – billigt) är så dåligt att de inte ens internt kan använda sig av det.

    Instämmer helt, skitar man ner ska man betala, man behöver inte alltid ta bilen.

  • danneman

    Medlem
    26 april, 2008 vid 09:04

    ähh va fan! om man nu vill värna om miljön så kan man väl göra det massa fler sätt. om jag vill kunna ta mig till olika platser i Sverige med min familj. men kan inte det pga. att bensinskatten e så jävla hög. 800 spänn för att ta bilen till öland som tex . att jämnföra med en flygbiljett til rom eller liknande va fan e det. ne skriv på listan i stället..
    ps eller skit i det.

  • tomasn

    Medlem
    26 april, 2008 vid 09:20

    @bakfull 461006 wrote:

    Kan hålla med om att skatter kan funka bra när det gäller att styra beteenden osv… Men det är ju nog lite mer komplicerat än att bara säga att folk är bekväma och bara vill köra bil billigt. Landet är avlångt och behoven av bil skiljer sig var man bor i landet.

    Sen kan man ju bara köpa en bensinsnål bil för att kompensera skatten, men notera att alla inte har råd med detta…

    Nä, men väldigt många har råd, men väljer ändå en törstigare.

  • Oregistrerad

    Gäst
    26 april, 2008 vid 09:27

    skit samma vi blir knullade ändå hur och vad vi gör . Har själv beställt en XC90 V8 kommer nästa vecka grymm skön att köra det är ju bara pengar vi snackar om . tänk på det när ni beställer nya brädor och segel för 30-40000 kr

  • dane

    Medlem
    26 april, 2008 vid 09:28

    @bakfull 461006 wrote:

    Kan hålla med om att skatter kan funka bra när det gäller att styra beteenden osv… Men det är ju nog lite mer komplicerat än att bara säga att folk är bekväma och bara vill köra bil billigt. Landet är avlångt och behoven av bil skiljer sig var man bor i landet.

    Sen kan man ju bara köpa en bensinsnål bil för att kompensera skatten, men notera att alla inte har råd med detta…

    Du menar att bensintörstigare bilar (större motorer, större bilar) skulle vara billigare än bensinsnåla (mindre motorer, mindre bilar), låter inte rätt eller hur?

    Äsch, fan jag har inte råd med den bensinsnåla 307-an, tar och köper en billig XC90 i stället.:laugh:

  • johnjrambo

    Medlem
    26 april, 2008 vid 09:30

    HAHA era jävla miljögrodor, skriv på för fan! håller med Danneman, om man nu som sagt vill värna om miljön så kan man göra det på flera sätt, bilen är ett “nödvändigt ont”.

    Tänker inte lägga mig i denna diskussio mera efter detta, men Ola.H??

    “Trots att jag kör mycket bil tycker jag nog att det är bra att det kostar. Kanske får det mig att köra mindre, köpa bränslesnålare bil, köra bränslesnålare etc, vilket i så fall är bättre för miljön.”

    Ingen människa tycker att det är bra när något kostar mycket, speciellt inte när de drabbar dem själva..så jag undrar vad det är för fel på dig;) eller vad du har som inte vi andra har? för något är det..om de så är en skruv mindre, haha. skämr å sido.

    Ser att du inte vet så mycket om brännsle snålare bilare heller, jag kan ju passa på att upplysa dig om att för att bygga dessa bränslesnålare bilar som du “kanske” skulle bli “sugen” på att köpa som du säger, så förstör dem miljön mer än om du har kvar din gammla bil o kör med dem, har du hört de innan?

    ALLA, är vi miljöbovar på sitt sett, ALLA väljer vi våra egna sätt att spara på miljön, sen om vi gör det medvetet eller omedvetet är en annan fråga, en sak e säker iallafall å det är att ett helt nytt drivmedel måste hittas för bilen kommer aldrig sluta rulla, speciellt inte min.

  • tomasn

    Medlem
    26 april, 2008 vid 09:47

    @jOHNjRAMBO 461018 wrote:

    HAHA era jävla miljögrodor, skriv på för fan! håller med Danneman, om man nu som sagt vill värna om miljön så kan man göra det på flera sätt, bilen är ett “nödvändigt ont”.

    Tänker inte lägga mig i denna diskussio mera efter detta, men Ola.H??

    “Trots att jag kör mycket bil tycker jag nog att det är bra att det kostar. Kanske får det mig att köra mindre, köpa bränslesnålare bil, köra bränslesnålare etc, vilket i så fall är bättre för miljön.”

    Ingen människa tycker att det är bra när något kostar mycket, speciellt inte när de drabbar dem själva..så jag undrar vad det är för fel på dig;) eller vad du har som inte vi andra har? för något är det..om de så är en skruv mindre, haha. skämr å sido.

    Ser att du inte vet så mycket om brännsle snålare bilare heller, jag kan ju passa på att upplysa dig om att för att bygga dessa bränslesnålare bilar som du “kanske” skulle bli “sugen” på att köpa som du säger, så förstör dem miljön mer än om du har kvar din gammla bil o kör med dem, har du hört de innan?

    ALLA, är vi miljöbovar på sitt sett, ALLA väljer vi våra egna sätt att spara på miljön, sen om vi gör det medvetet eller omedvetet är en annan fråga, en sak e säker iallafall å det är att ett helt nytt drivmedel måste hittas för bilen kommer aldrig sluta rulla, speciellt inte min.

    Hmm..på vilket sätt är tex en Wv polo dyrare än en Volvo V70 att tillverka? Har jag svårt att tro faktiskt.

  • getwet

    Medlem
    26 april, 2008 vid 10:18

    @jOHNjRAMBO 461018 wrote:

    HAHA era jävla miljögrodor, skriv på för fan! håller med Danneman, om man nu som sagt vill värna om miljön så kan man göra det på flera sätt, bilen är ett “nödvändigt ont”.

    Tänker inte lägga mig i denna diskussio mera efter detta, men Ola.H??

    “Trots att jag kör mycket bil tycker jag nog att det är bra att det kostar. Kanske får det mig att köra mindre, köpa bränslesnålare bil, köra bränslesnålare etc, vilket i så fall är bättre för miljön.”

    Ingen människa tycker att det är bra när något kostar mycket, speciellt inte när de drabbar dem själva..så jag undrar vad det är för fel på dig;) eller vad du har som inte vi andra har? för något är det..om de så är en skruv mindre, haha. skämr å sido.

    Ser att du inte vet så mycket om brännsle snålare bilare heller, jag kan ju passa på att upplysa dig om att för att bygga dessa bränslesnålare bilar som du “kanske” skulle bli “sugen” på att köpa som du säger, så förstör dem miljön mer än om du har kvar din gammla bil o kör med dem, har du hört de innan?

    ALLA, är vi miljöbovar på sitt sett, ALLA väljer vi våra egna sätt att spara på miljön, sen om vi gör det medvetet eller omedvetet är en annan fråga, en sak e säker iallafall å det är att ett helt nytt drivmedel måste hittas för bilen kommer aldrig sluta rulla, speciellt inte min.

    Snälla nån……..så oerhört okunnigt och naivt!
    En bils totala energiåtgång under sin livstid är beräknad till:

    Tillverkning 5%
    Under sin driftstid 90% dvs drivmedel och reservdelar
    Återvinning 5%
    Vad kan vi konstatera av det?

    Men du har rätt i en sak, nya drivmedel måste till.

  • getwet

    Medlem
    26 april, 2008 vid 10:22

    @DanneMan 460993 wrote:

    http://www.bensinskatteuppror.se/

    Skjut på mer skatt istället, folk okynnesåker på tok för mycket när man egentligen inte behöver. Och det pga att drivmedel är för billigt helt enkelt.
    Prislappen är det styrmedel som är effektivast att snabbt minska den totala förbrukningen. Och vi har ett mål som skrivits under och ska uppfyllas, så det är bara att pröjsa på!

  • speedjanne

    Medlem
    26 april, 2008 vid 10:31

    @getwet 461030 wrote:

    Skjut på mer skatt istället, folk okynnesåker på tok för mycket när man egentligen inte behöver. Och det pga att drivmedel är för billigt helt enkelt.
    Prislappen är det styrmedel som är effektivast att snabbt minska den totala förbrukningen. Och vi har ett mål som skrivits under och ska uppfyllas, så det är bara att pröjsa på!

    Ja låt dom dumma jävlarna som stressat okynnesåker till dagishämtningar barnaktiviteter och det hårt beskattade skitjobbet på AB Ekorrhjulet betala ännu mer skatt.

  • marden

    Medlem
    26 april, 2008 vid 10:37

    @DanneMan 461011 wrote:

    800 spänn för att ta bilen till öland som tex . att jämnföra med en flygbiljett til rom eller liknande va fan e det. ne skriv på listan i stället..
    ps eller skit i det.

    det är ju mer flygbränsle skatten som är åt helvete.
    nu åker ju alla jävlar till thailand en gång +några kortare flygresor varje år ner i europa
    snart har ju en vanlig svensson vart på fler thailand resor än dom gjort sverige semestrar det räcker väl att ta familjen på semester till tex öland

    och bilbesinen är för billig nu ska jag starta upp 200hk för att åka ner 3min till pizzerian istället för att cykla

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing protestlista bensinskatten!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.