Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing protestlista bensinskatten!

  • lajvarn

    Medlem
    26 april, 2008 vid 10:39

    Finns det något onödigare än en “stadsjeep”? Man hör ju direkt hur fel det låter.

  • Oregistrerad

    Gäst
    26 april, 2008 vid 10:46

    Alla ni som flyger är dem största miljöförpestarna. Dessutom är det bara för er själva och rent nöje.

  • ola-h

    Medlem
    26 april, 2008 vid 10:48

    @jOHNjRAMBO 461018 wrote:

    Ingen människa tycker att det är bra när något kostar mycket, speciellt inte när de drabbar dem själva..så jag undrar vad det är för fel på dig;) eller vad du har som inte vi andra har? för något är det..om de så är en skruv mindre, haha. skämr å sido.

    Jag tycker inte heller det är kul att betala dyrt för drivmedlet och skulle _personligen_ helt ha gratis bensin. Men min poäng är att jag inser att hög drimedelskostnaden kan vara ett sätt att minska bilåkandet (även för mig själv) något som vi nog alla kan vara överens om vore bra för miljön.

    Det handlar helt enkelt om att vara beredd att ta personliga försämringar av olika slag för att (på sikt) få förbättringar för alla.

    Det är precis den inställning du ger uttryck för som jag menar är problemet – att bara sätta sina egna “nöjen” i främsta rummet och inte se till helheten.

  • simpa

    Medlem
    26 april, 2008 vid 10:53

    Min åsikt, jag kör inte mindre bil för att bensinpriset är högt. Man kör bil för att man behöver det, sen att man blir ruinerad är ett jävla slag under bältet. Ni mp wannabes kan ju köpa er en miljöbil, ni får 10.000(!!!) kronor i miljöbilpremie, hur soft är inte det..???
    Oljan kmr att ta slut, spelar det någon roll när? Kör på för fan och sänk bensinpriset! I USA skrattar dem fan åt oss.

  • tomasn

    Medlem
    26 april, 2008 vid 11:54

    @Oregistrerad 461016 wrote:

    skit samma vi blir knullade ändå hur och vad vi gör . Har själv beställt en XC90 V8 kommer nästa vecka grymm skön att köra det är ju bara pengar vi snackar om . tänk på det när ni beställer nya brädor och segel för 30-40000 kr

    Ok, då vill vi iaf inte höra ett knyst om dyr bensin:)

    Om alla bara kunde orka baxa sina feta arslen via cykel om man inte ska mer än ett par km, vore mkt vunnet.

  • Knatte

    Gäst
    26 april, 2008 vid 12:02

    Har på bara något år helt ändrat min inställning till bilåkande och klimatfrågor:laugh:
    Nu tycker jag som flera andra här, att en hög bensin/dieselskatt är ett bra styrmedel utav flera orsaker:

    – Man funderar mer innan man tar bilen. Dvs man kör antagligen mindre bil.
    – utvecklingen av alternativa bilar/bränslen kommer igång snabbare om bränslepriserna är höga.
    – Bensin/diesel eller rättare sagt oljan tar snart slut (kanske 15-20 år innan det börjar sina betänkligt) och vi kommer snart betala 15-20 kr/litern för bränslet pga av att efterfrågan överstiger tillgången. Lika bra att vänja sig vid att bilåkning kommer bli dyrt..
    – Sedan kan jag också hicka till när man betalar ca 700 kr för en full tank:blush:

  • marden

    Medlem
    26 april, 2008 vid 12:12

    undra vart smärtgränsen går på besinpriset 20,50,100,200kr?
    beror förstås på om det finns några allternativ,och om resan gäller nöje eller jobb.
    kanske man får se om man lever så länge så man får va med när den tar slut

  • oaxen

    Medlem
    26 april, 2008 vid 12:22

    Bensinen kommer ALDRIG att ta slut!

    Till slut kommer den att vara så dyr att andra alternativ kommer att ta över. I vissa produkter kan petroleumet bytas ut, i andra inte.

    Bilar kan drivas på andra sätt.

    Jag ska sälja familjens stora tunga och lite törstigare V70 T5 til förmån för en mindre och snålare bil. Jag räknar med att vi inom en hyfsat snar framtid får betala det dubbla mot idag. Drar då bilen hälften är kostnaden densamma.

    Glesbygden brukar ju hojta inte så lite när bensinskatten ska höjas. Man kan diskutera om det inte är dags att lägga ned glesbygden?

  • goretex

    Medlem
    26 april, 2008 vid 12:31

    Ja det handlar väl bara om att staten vill få in sina skattepengar…
    Skulle man uppfinna en motor som gick på vatten skulle vi få betala lika mycket för vatten som för dagens bensin. Se bara på diseln som blev allt mer vanlig i fordon som nu är dyrare än bensin.

  • electric

    Medlem
    26 april, 2008 vid 12:35

    @Knatte 461048 wrote:

    … Nu tycker jag som flera andra här, att en hög bensin/dieselskatt är ett bra styrmedel utav flera orsaker:

    – Man funderar mer innan man tar bilen. Dvs man kör antagligen mindre bil.
    – utvecklingen av alternativa bilar/bränslen kommer igång snabbare om bränslepriserna är höga.
    – Bensin/diesel eller rättare sagt oljan tar snart slut (kanske 15-20 år innan det börjar sina betänkligt) och vi kommer snart betala 15-20 kr/litern för bränslet pga av att efterfrågan överstiger tillgången. Lika bra att vänja sig vid att bilåkning kommer bli dyrt..
    – Sedan kan jag också hicka till när man betalar ca 700 kr för en full tank:blush:

    Instämmer helt i skatt på drivmedel som bra styrmedel (jag kommer inte på nåt bättre i alla fall. Ransonering? Förbud? Jaså, inte … ). Betr jämförelsen med flyg som någon gjorde så är det ju inte hög bensinskatt det är “fel” på utan att det är låg (eller ingen alls!) på flygbränsle. Helt sjukt! Jag hört att en enda flygresa till Thailand innebär lika stor koldioxidbelastning som 1500 mils bilkörning … Då borde det ju beskattas lika mycket också!

    Stöd Torös Vänner – http://www.torosvanner.se

  • Oregistrerad

    Gäst
    26 april, 2008 vid 13:53

    Jag tycker i grunden att det är bra att bränsleskatten är på en sådan nivå att den påverkar människor att åka mindre bil även fast jag drabbas personligen av detta. Problemet som jag ser det är emellertid att det är för mycket fokus på just bilar i förhållande till andra klimatpåverkande faktorer.

    Jag är inte helt insatt i alla sådana faktorer, men som jag har förstått det är flyget, som borde beskattas hårdare och vår föda, som borde börja beskattas (framförallt tänker jag på kött och i synnerhet då nötkött) bland de viktigare. Jag menar att beskattningen bör vara konsekvent och därför går det inte att acceptera den höga bränsleskatten om man inte har en motsvarande beskattning på andra områden som bidrar till en klimatförsämring. För mig som är vegetarian är det upprörande att jag får betala för mina utsläpp (genom bilåkning) medans en köttätare slipper detta trots att vi båda har en liknande miljöpåverkan med våra beteenden.

    För övrigt är ju ett sätt att komma till rätta med klimatproblemen att helt enkelt konsumera mindre varor och istället spendera våra pengar på exempelvis klimatneutrala upplevelser.

    /Johan

  • Knatte

    Gäst
    26 april, 2008 vid 14:45

    @Goretex 461055 wrote:

    Ja det handlar väl bara om att staten vill få in sina skattepengar…
    Skulle man uppfinna en motor som gick på vatten skulle vi få betala lika mycket för vatten som för dagens bensin. Se bara på diseln som blev allt mer vanlig i fordon som nu är dyrare än bensin.

    Att dieseln är dyrarare än bensinen beror på att det är ett underskott på diesel i hela europa och speciellt i Sverige. (Sverige har en extra renad diesel)
    Så prisexplosionen beror inte enbert bara på skatterna, utan att det finns dieselbrist pga att det säljs många fler dieselbilar än förväntat:smirk:
    (Sedan beror ju den höga grundnivån på skatten isf…)

  • frisk

    Medlem
    26 april, 2008 vid 16:35

    Vill inte vara en party-pooper denna lördakväll men världens låsning på denna fråga tar fullständigt fokus från ett mycket större problem……http://www.youtube.com/watch?v=4BbkQiQyaYc

    konsekvenserna kan vi bara drömma om men nu snackar vi mat, vatten, land, avfall, sjukdomar, krig.

    Skatta mig hit å skatta mig dit…….. he he

  • hanness

    Medlem
    26 april, 2008 vid 17:04

    Eftersom vissa har pratat om att man borde beskatta utsläppen som flygen ger så måste jag säge en sak. Jag håller med om att det borde vara mer skat på det men det är mer akut med bilar, 84 % av all utsläpp av växthusgaser kommer från bilar och lastbilar. Jag jobbade om det i ett stort skolarbete.

  • Oregistrerad

    Gäst
    26 april, 2008 vid 17:48

    @HannesS 461095 wrote:

    Eftersom vissa har pratat om att man borde beskatta utsläppen som flygen ger så måste jag säge en sak. Jag håller med om att det borde vara mer skat på det men det är mer akut med bilar, 84 % av all utsläpp av växthusgaser kommer från bilar och lastbilar. Jag jobbade om det i ett stort skolarbete.

    Bilen är mer nödvändig än en flygresa till Hawaii! Det tar för lång tid att gå till jobbet!

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing protestlista bensinskatten!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.