Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing protestlista bensinskatten!

  • Oregistrerad

    Gäst
    26 april, 2008 vid 18:00

    “Eftersom vissa har pratat om att man borde beskatta utsläppen som flygen ger så måste jag säge en sak. Jag håller med om att det borde vara mer skat på det men det är mer akut med bilar, 84 % av all utsläpp av växthusgaser kommer från bilar och lastbilar. Jag jobbade om det i ett stort skolarbete.”

    Det där låter ju ytterst tveksamt eftersom det blir utsläpp av av i princip allt som överhuvudtaget produceras, exv kläderna du har på dig. Därmed inte sagt att bilar och lastbilar är ett problem

  • Knatte

    Gäst
    26 april, 2008 vid 18:16

    @HannesS 461095 wrote:

    Eftersom vissa har pratat om att man borde beskatta utsläppen som flygen ger så måste jag säge en sak. Jag håller med om att det borde vara mer skat på det men det är mer akut med bilar, 84 % av all utsläpp av växthusgaser kommer från bilar och lastbilar. Jag jobbade om det i ett stort skolarbete.

    Det tror jag inte ett ögonblick på !!!:blush: De stora bovarna i kodioxid/växthusgaserna/utsläppen är alla kolkraftverken och alla oljeeldade kraftverk.. Inte i sverige kanske men världen över kommer en jäkla stor del av utsläppen från dessa källor. Bara 4 st kolkraftverk som svenska vattenfall äger i tyskland släpper ut mera än alla sveriges bilar.. Bland de som släpper ut mest skit i Tyskland ägs av svenska staten:blush: :blush:
    Det är bara en liten del som kommer från bilar och lastbilar. Men det är lätt att skatta just denna biten

  • hanness

    Medlem
    26 april, 2008 vid 18:24
    Knatte;461108 wrote:
    Det tror jag inte ett ögonblick på !!!:blush: De stora bovarna i kodioxid/växthusgaserna/utsläppen är alla kolkraftverken och alla oljeeldade kraftverk.. Inte i sverige kanske men världen över kommer en jäkla stor del av utsläppen från dessa källor. Bara 4 st kolkraftverk som svenska vattenfall äger i tyskland släpper ut mera än alla sveriges bilar.. Bland de som släpper ut mest skit i Tyskland ägs av svenska staten:blush: :blush:
    Det är bara en liten del som kommer från bilar och lastbilar. Men det är lätt att skatta just denna biten

    Ojsan skrev lite fel… Det är 84 % av sveriges. srry för att det blev fel.

  • tiki

    Medlem
    26 april, 2008 vid 20:04

    @jOHNjRAMBO 461018 wrote:

    HAHA era jävla miljögrodor, skriv på för fan! håller med Danneman, om man nu som sagt vill värna om miljön så kan man göra det på flera sätt, bilen är ett “nödvändigt ont”.

    Tänker inte lägga mig i denna diskussio mera efter detta, men Ola.H??

    “Trots att jag kör mycket bil tycker jag nog att det är bra att det kostar. Kanske får det mig att köra mindre, köpa bränslesnålare bil, köra bränslesnålare etc, vilket i så fall är bättre för miljön.”

    Ingen människa tycker att det är bra när något kostar mycket, speciellt inte när de drabbar dem själva..så jag undrar vad det är för fel på dig;) eller vad du har som inte vi andra har? för något är det..om de så är en skruv mindre, haha. skämr å sido.

    Ser att du inte vet så mycket om brännsle snålare bilare heller, jag kan ju passa på att upplysa dig om att för att bygga dessa bränslesnålare bilar som du “kanske” skulle bli “sugen” på att köpa som du säger, så förstör dem miljön mer än om du har kvar din gammla bil o kör med dem, har du hört de innan?

    ALLA, är vi miljöbovar på sitt sett, ALLA väljer vi våra egna sätt att spara på miljön, sen om vi gör det medvetet eller omedvetet är en annan fråga, en sak e säker iallafall å det är att ett helt nytt drivmedel måste hittas för bilen kommer aldrig sluta rulla, speciellt inte min.



    Rambo: Du har bjudit på många bra filmer och du är duktig att vindsurfa men just det här inlägget låter det som jorden snurrar endast runt dig. Lite väl naivt vá?? 🙂

  • emil_h

    Medlem
    26 april, 2008 vid 20:20

    Lika bra att vänja sig. Lär inte bli billigare. Som sagt så kommer vi snart till en punkt då efterfrågan är större än tillgången. Dröjjer nog inte så länge till. Ska bli intressant att se hur det slutar. Lär väl antagligen bli lite inflation eftersom det mesta i vårt samhälle bygger på att oljan finns. Vi tvingas dra ner på vår levnadsstandard för eller senare. Blir nog inte så mycket bättre än vi har det nu.

  • Oregistrerad

    Gäst
    26 april, 2008 vid 20:28

    men asså allvarligt, är höjd bensinskatt ett bra styrmedel..tycker ni det på riktigt? Åker vi inte i genomsnitt bara mer o mer bil för varje år trots våra höga skatter? Hur mycket påverkar en till två kronor litern ens resvanor tror ni??

    Hörde någon undersökning någonstans (bra källa haha) som menade att man måste höja med typ det dubbla mot vad det kostar i dag för att det verkligen ska ge effekt. Jag tror det är just därför det är så många här som inte har något emot att vi höjer skatterna, just för att det inte kommer påverka oss o våra resvanor något ändå!!

    miljövetaren

  • ola-h

    Medlem
    26 april, 2008 vid 20:53

    @Oregistrerad 461103 wrote:

    Bilen är mer nödvändig än en flygresa till Hawaii! Det tar för lång tid att gå till jobbet!

    Det tar iofs rätt lång tid att simma till Hawaii med. Fast det är klart, man kan ju segla dit – så sliper man den extra fraktkosnaden på prylarna

  • jarp

    Medlem
    26 april, 2008 vid 21:49

    @Oregistrerad 461063 wrote:

    Jag tycker i grunden att det är bra att bränsleskatten är på en sådan nivå att den påverkar människor att åka mindre bil även fast jag drabbas personligen av detta. Problemet som jag ser det är emellertid att det är för mycket fokus på just bilar i förhållande till andra klimatpåverkande faktorer.

    Jag är inte helt insatt i alla sådana faktorer, men som jag har förstått det är flyget, som borde beskattas hårdare och vår föda, som borde börja beskattas (framförallt tänker jag på kött och i synnerhet då nötkött) bland de viktigare. Jag menar att beskattningen bör vara konsekvent och därför går det inte att acceptera den höga bränsleskatten om man inte har en motsvarande beskattning på andra områden som bidrar till en klimatförsämring. För mig som är vegetarian är det upprörande att jag får betala för mina utsläpp (genom bilåkning) medans en köttätare slipper detta trots att vi båda har en liknande miljöpåverkan med våra beteenden.

    För övrigt är ju ett sätt att komma till rätta med klimatproblemen att helt enkelt konsumera mindre varor och istället spendera våra pengar på exempelvis klimatneutrala upplevelser.

    /Johan

    ge mig ett ex på klimatneutral upplevelse……

  • jarp

    Medlem
    26 april, 2008 vid 22:28

    http://www.youtube.com/watch?v=xzSzItt6h-s&feature=related

    kika in på det här ni är lurade…:D

    Jag har hört siffror som säger att mäniskan står för ca 2 % av den samlade produktionen av CO2 på jorden.
    Av de gaser och ämnen i atmosvären som bidrar till växthusefekten är CO2endast reprecenterat med 2-3%….

    Allt levande producerar CO2…Haven skall tydligen va den största enskild producenten…

    Om det här är siffror som stämmer slälls ju hela klimat frågan på ända!!!

    Sen kommer oljan endå att ta slut……………………
    Det kapas alldeles för mycket regnskog……………..
    Planteras grödor för palmolja…………………………..
    Det genmanipuleras………………………………………
    Släng skit över allt………………………………………..
    Grundvattnet sinar………………………………………..

    Någonstans tycker jag att fokuset i debatten ligger på fel ställe…
    Det måste finnas bättre sätt för politikerna att agera miljömedvetna än att höjja skatten på soppan som sagt ändå kommer att ta slut innom 30-40 år..

  • knodden

    Medlem
    26 april, 2008 vid 23:31

    Om vi ska komma till rätta med miljöproblemen så vore det väl bra om fler än lilla Sverige hängde på?

    Eller är det bra att hela Svedala går i konken bara för att vi vill vara världens samvete?

    Nä, innan vi som är ett så litet land tar och spikar in sista spiken i vår egen kista, så kanske vi skulle ta och fokusera på några länder som inte tycks bry sig alls: England och USA.

    Har någon sett hur mycket bilar som rullar på exempelvis “motorvägs-ringen” runt London eller i LA?? Det är nog lite viktigare att sätta stopp där än att självmant höja skatterna ännu mer här hemma.

    En annan sak: Snart får vi börja köra med träbrädor, trämaster, träbommar och bomulls-segel igen!! Oljan blir för dyr för våra moderna prylar!!

    Välkommen tillbaka Windsurfern – varför slängde man den på tippen för 20 år sedan? (Ja jag vet att den var i plast, men segel och bom var “miljövänliga i alla fall!)

  • tdk

    Medlem
    27 april, 2008 vid 07:06

    Men höjda bränslepriser drabbar ju inte bara de som kör bil. Även om du cycklar eller går vart du än ska, så kommer man ju drabbas på sikt. Högre kosnader för transporter och servicebilar måste ju betalas av någon. Och det blir ju konsumenterna. Självklart skall vi värna om miljön, men kanske borde enegin läggas på de alternativa bränslen som redan finns. Nä, jag tror mer det handlar om att de stora oljebolagen gör allt för att trycka tillbaka den tekniken.. Det finns trotts allt många som tjänar sjukt mycket pengar på att vi kör bil..

  • Oregistrerad

    Gäst
    27 april, 2008 vid 07:25

    @jarp 461144 wrote:

    http://www.youtube.com/watch?v=xzSzItt6h-s&feature=related

    kika in på det här ni är lurade…:D

    Jag har hört siffror som säger att mäniskan står för ca 2 % av den samlade produktionen av CO2 på jorden.

    Av de gaser och ämnen i atmosvären som bidrar till växthusefekten är CO2endast reprecenterat med 2-3%….

    Allt levande producerar CO2…Haven skall tydligen va den största enskild producenten…

    Om det här är siffror som stämmer slälls ju hela klimat frågan på ända!!!

    Sen kommer oljan endå att ta slut……………………
    Det kapas alldeles för mycket regnskog……………..
    Planteras grödor för palmolja…………………………..
    Det genmanipuleras………………………………………
    Släng skit över allt………………………………………..
    Grundvattnet sinar………………………………………..

    Någonstans tycker jag att fokuset i debatten ligger på fel ställe…
    Det måste finnas bättre sätt för politikerna att agera miljömedvetna än att höjja skatten på soppan som sagt ändå kommer att ta slut innom 30-40 år..

    ja alltså haven producerar/släpper ifrån sig ungefär 90 gigaton CO2 per år , men samtidigt tar havet upp ungefär 92 gigaton CO2, så hav betraktas som en sänka för CO2 i och med att det sker en transport av CO2 ner till djuphaven, en av få riktiga sänkor. Förbänning av fossila bränslen släpper ifrån ca 6 gigaton per år. med enkel matematik kan man ju då räkna ut att CO2 hela tiden accumeleras i atmosfären. Ja människan står för ungefär 4 % av CO2 utsläppen,(varav det sker en accumelation med hälften ungefär) medan naturen för 96 %. men vad säger det igentligen? Jag tycker det mer visar på hur känsligt systemet är, hur lite förändringar som krävs för att skapa problem. Man ska vara mycket försiktig med att plocka statistik och procentsatser ur sitt sammanhang.

  • rooster

    Medlem
    27 april, 2008 vid 08:01

    @Goretex 461055 wrote:

    Ja det handlar väl bara om att staten vill få in sina skattepengar…
    Skulle man uppfinna en motor som gick på vatten skulle vi få betala lika mycket för vatten som för dagens bensin. Se bara på diseln som blev allt mer vanlig i fordon som nu är dyrare än bensin.

    Bra skrivet. Amerikanarna skrattar väl hela vägen till pumpen då dom kör slut på all världens olja medan vår konkurrenskraft, glesbygd och bekvämlighet åker all världens väg. Och hur stor del av koldioxidutsläppen i världen kommer verkligen från trafiken…? Finns bättre sätt, typ fånga upp CO2 från kolkraft t ex.

  • ola-h

    Medlem
    27 april, 2008 vid 08:14

    Argumenten “det måste finna bättre sätt än…” och “det finns annat som spelar större roll…” ser jag bara som undanflykter för dem som inte är beredda att göra något.

    Det är hur lätt som helst att hitta mer eller mindre plausibla undanflykter av detta slag, men gemensamt för dem alla är att en kunnig person lätt plockar sönder dessa argument tämligen enkelt (som oregistrerad gör i post #43 ovan).

    Jag tycker helt enkelt att det är en mer ansvarsfull hållning att istället tro på de 99.9% av alla forskare som faktiskt säger att miljöproblemen i fråga är verkliga och sedan försöka agera själv så bra man förmår. Själv klarar jag inte att skippa Mauiflygresan, men jag klarar att åka tåg istället för bil till jobbet och cykla/gå med barnen till dagis och skolan varje dag istället för att ta bilen.

  • rooster

    Medlem
    27 april, 2008 vid 09:09

    För den som tror att han är klimatneutral när han sitter och slösurfar SurfZone kan jag säga: FEL

    Alla routrar och servrar och annat som “driver” internet drar lika mkt energi i världen som flyget… och det borde väl (kanske inte i detta landet) betyda en hel del utsläpp då det mesta av världens el är kolkraft

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing protestlista bensinskatten!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.