Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing protestlista bensinskatten!

  • Knatte

    Gäst
    28 april, 2008 vid 16:45

    Angående andra generationens eller är det 3:e generartionens etanolframställning, så börjar det likna nåt nu:wink:

    http://www.automotorsport.se/nyhetsbrev/news/14253/ny-teknik-testas-f%C3%B6r-etanolframst%C3%A4llning/

  • el_duderino

    Medlem
    28 april, 2008 vid 20:11

    Bensinen ska upp i 20-30 spänn tycker jag även om jag lägger 2500 mil bakom mig varje år. Miljön går före min egen plånbok! Vad gäller transportsektorn så finns det dock begränsade möjligheter för Sverige att minska utsläppen (CO2), största fokus bör istället vara på el- och värmeproduktionen. Dock tycker jag det är viktigt att man minskar utsläpp även från transportsektorn eftersom det är en inställningsfråga/upplysningsfråga, bensinpriset märker allmänheten av och blir därmed indirekt medvetna om “läget”!

  • marden

    Medlem
    28 april, 2008 vid 20:40

    @Rooster 461183 wrote:

    För den som tror att han är klimatneutral när han sitter och slösurfar SurfZone kan jag säga: FEL

    Alla routrar och servrar och annat som “driver” internet drar lika mkt energi i världen som flyget… och det borde väl (kanske inte i detta landet) betyda en hel del utsläpp då det mesta av världens el är kolkraft

    låter väldigt väldigt överdrivet
    jag kan tänka mig att dom drar lika mycket som ett flygplan gör.

    antingen kan man driva ett land som sverige o då måste man få in del kulor i skatt.
    eller så kan man göra som i usa tex o skita i alla å låta försäkringbolagen driva in pengar från dom som har råd.
    jag betalar också gärna högre skatt på bensin o andra förbrukningvaror så kanske staten har råd att sköta om landet som genarationen innan mig byggde upp så inte förfallet bara fortsätter.
    det är ju knappt man kan kalla det asfaltsvägar längre, nästan så man får sätta dämpare på lvg hojen, men det kanske beror på dom där djävla dubbdäcken som varan stockholmare envisas med att köra med fortfarande.
    kan ju börja med att sätta en rejäl straffskatt på dubbdäck helst förbjud dom helt

  • jarp

    Medlem
    28 april, 2008 vid 21:52

    @Oregistrerad 461165 wrote:

    ja alltså haven producerar/släpper ifrån sig ungefär 90 gigaton CO2 per år , men samtidigt tar havet upp ungefär 92 gigaton CO2, så hav betraktas som en sänka för CO2 i och med att det sker en transport av CO2 ner till djuphaven, en av få riktiga sänkor. Förbänning av fossila bränslen släpper ifrån ca 6 gigaton per år. med enkel matematik kan man ju då räkna ut att CO2 hela tiden accumeleras i atmosfären. Ja människan står för ungefär 4 % av CO2 utsläppen,(varav det sker en accumelation med hälften ungefär) medan naturen för 96 %. men vad säger det igentligen? Jag tycker det mer visar på hur känsligt systemet är, hur lite förändringar som krävs för att skapa problem. Man ska vara mycket försiktig med att plocka statistik och procentsatser ur sitt sammanhang.

    Du har en poäng där om stabiliteten i systemet……men det svarar inte direkt på frågan om det är människan som är orsaken till de 2 gigaton som accumuleras i atmosvären.
    Jag vill sätta allt i propportion, i vår tid och civilisation ställer det till med en mängd problem ja, men ser man över jordens historia är det bara normala återkommande förändringar…eller?

    Hur stor del är CO2 i atmosvären ? Stämmer siffran 2-3 %…??
    Och om det gör det, med vilken sannolikhet är det den som förorsakar klimatförändringen..?
    Det finns forskare som menar att solen har större inverkan på vårt klimat, än vad vi vill tro…solens inkommande energi är inte konstan!

    Man kan historiskt se att CO2 följer klimat förändringar….just det följer klimat och tempratur förändringar..
    Ökar temperaturen ökar även livet och där med förbränningen på jorden … stämmer det?

    Jag vill med de här frågorna inte på något sätt frånsäga mig mitt ansvar om att värna om vår miljö och leva med den, utan snarare ifrågasätta populistiska fakta som pådyvlas oss via media och allahanda siare…….:o

  • johanc

    Medlem
    28 april, 2008 vid 22:14

    Det är rätt intressant att en surftråd hålls kort och saklig men när trådarna är heeeeelt OT (genusteori, miljö etc) så blir det långa aggressiva inlägg. Är det månne beroende på att så fort man lämnar surfen blir det mer affekt och mindre adekvat databas?

    Hur som har den här tråden överlevt sig själv

    Tycker

    JohanC

Sida 5 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing protestlista bensinskatten!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.