Senaste nytt Forums Vågsurfing Punta Preta: Brädval?

  • Punta Preta: Brädval?

    Publicerad av above_the_law på 29 november, 2009 vid 10:56

    Ni som varit där och verkligen kört Punta Preta-vågen i jan:

    A) Vilken typ av vågbräda skulle ni rek.?
    1. SemiGun/Gun, 6.6-6.10
    2. Classic Short Board, 6.3×18 1/4x 2 1/4
    3. 6.0x20x2 1/2, Retro rounded pintail (quad/tri/twin-alt)

    Hur är vågen egentligen? Vet att det kan vara riktigt stort, MEN hur snabb är den? Krävs en gun för vanlig vågsurfing (utan kite)? Annars blir det nog 6.3 SB och 6.0 “våg-stjälaren”;-). Vet i fn om det ens är värt att ta med en kite-TT (beror ju på hur man lyckas med packningen)?

    B) Vilka storlekar på kiter (jan)?
    Bör väl få med mig minst två. Lutar åt 12 och 7 kvm, men skulle ju föredra 9 och 7 (eller 7 och 5);-).

    erik-g svarade 14 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • erik-g

    Medlem
    30 november, 2009 vid 16:45

    Tag med en semigun och en vanlig shortboard. Du skriver ju inte vilka brädor du äger eller har tillgång till eller? Det finns ju filmer på nätet på folk som surfar. När jag var där i februari -04 surfade jag med en 6’10″a en del och sen med en 6’3 Al Byrne kanalbräda. Vågen är inte blixtsnabb och ej heller supertubig men ändå snabb med tubsektioner. Vissa av dessa är rätt så grunda. Det finns fler vågor norröver på ön som blir betydligt större. Prova området runt “sovande lejonet”. En bra karta ges ut av Shell och finns på deras bensinmackar. Google earth är också ett bra tips, där kan du se många av bryten..

  • above_the_law

    Medlem
    30 november, 2009 vid 20:53
    Erik G;590601 wrote:
    Tag med en semigun och en vanlig shortboard. Du skriver ju inte vilka brädor du äger eller har tillgång till eller? Det finns ju filmer på nätet på folk som surfar. När jag var där i februari -04 surfade jag med en 6’10″a en del och sen med en 6’3 Al Byrne kanalbräda. Vågen är inte blixtsnabb och ej heller supertubig men ändå snabb med tubsektioner. Vissa av dessa är rätt så grunda. Det finns fler vågor norröver på ön som blir betydligt större. Prova området runt “sovande lejonet”. En bra karta ges ut av Shell och finns på deras bensinmackar. Google earth är också ett bra tips, där kan du se många av bryten..

    Tack Erik:-)!
    Särskilt för spot-tipsen.
    Jo, det är ungefär den quiver jag har att välja mellan (förutom min 8.0:a men den är ju inte aktuell).
    Har kollat Youtube en del också och tror jag börjar få ett ganska bra hum om hur jag ska packa nu…
    (Enda problemet är väl att jag vill köra lite ostroppad kitesurf också).
    Antar att det finns en del brädor att hyra också om damen vill testa igen?

    Cheers!

  • erik-g

    Medlem
    30 november, 2009 vid 21:29

    Kitesurfing har jag inget intresse av..Vet inte vad det är du vill hyra? Vågsurfbrädor? Vet inte om det finns att hyra såna? När jag var där var det magert med surfshopar i Santa Maria. Angulosnubben nånting har/hade en shop där det fanns surfbrädor att köpa. Och sen fanns det en del stora vind/kite center neråt stranden. Det kan vara vågtorka mellan de stora svallen, PP funkar inte under axel-huvudhögt. Då bryter det för nära strandlinjen. Ett bra nybörjarbryt finns på sydsidan av sleeping lion, en soft våg som bryter på platt snäll botten.
    Hoppas åka tillbaks nån dag..bilderfrnmobil20081208214.jpg

  • erik-g

    Medlem
    30 november, 2009 vid 21:31

    Obs bilden är inte från PP. Det är ett annat spot som funkar när det blir stort. Hade

  • above_the_law

    Medlem
    1 december, 2009 vid 10:06
    Erik G;590655 wrote:
    Obs bilden är inte från PP. Det är ett annat spot som funkar när det blir stort. Hade

    Fiiifaen vad sugen man blir när man ser såna foton och jämför med den skit jag var ute i senast i torsdags fm på Åsa yttre!
    Kan det vara Alibaba eller Fontana då kanske:wink:?
    Glömde nästan bort att kolla min Stormriders Guide…

  • above_the_law

    Medlem
    1 december, 2009 vid 10:09

    Stort tack igen, by the way för tipsen…

  • erik-g

    Medlem
    2 december, 2009 vid 20:01
    above_the_law;590697 wrote:
    Fiiifaen vad sugen man blir när man ser såna foton och jämför med den skit jag var ute i senast i torsdags fm på Åsa yttre!
    Kan det vara Alibaba eller Fontana då kanske:wink:?
    Glömde nästan bort att kolla min Stormriders Guide…

    Nej fel gissat, vågen ligger i närheten. En sak till, jag blev lite förvånad över hur stort det blev när svallen kommer men däremellan kan det bli platt eller för smått. Det är djupt som fxn utanför öarna ifall man jämför med tex kanarieöarna så stupar det ner i djupet brantare på Kapverde. När jag var där var det en del dagar med ganska mycket vind. Sne frånlandsvind ganska ofta på PP men vind och kiteåkarna släpper inte en många vågor de dagar det är blåsigt. Bryten norröver kräver aningen mindre vind eller mer östligt för att bli bra.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Punta Preta: Brädval?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.