Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Pure Acid eller Evo?

  • Pure Acid eller Evo?

    Publicerad av sode på 29 mars, 2009 vid 19:27

    Tjena,

    tittar på något i storleksklassen 75-80 (tror jag…), och ser man till segelrange så är det väl PA80 eller Evo75 som motsvarar varandra…

    Vilken skulle passa bäst om man vill prova på lite vågor, troligen mest backside och hoppande (kanske även lite frontside, svårt att veta när man inte ännu lyckats bemästra de lokala spotsen…), men även bara “hårdvindsblasting” med tillhörande småvågor/chop?

    Gissar att ingen av dem är dålig, men det är ju intressant att analysera sönder saker, och veta vilken som ger den där lilla extra fördelen… 😉

    Tanken är att den ska kunna ta vid när Kombat97 börjar kännas stor och otymplig…

    Den som känner till de åländska förhållandena så kan visualisera sig Grynnan och Lumparn för vågor, samt Slemmern för blasting…

    Är jag fel ute, så motivera gärna varför, samt alternativ…

    surfmeister svarade 15 år, 1 månad sedan 12 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 11:47

    Om du är ute efter att just förbättra din vågridning är det väl en Evo som gäller… (utan att ha seglat de själv). Tror en sådan funkar kalas på just Åland.

    Kanske en Evil Twin om du vill testa twinser?

  • endy

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 11:49

    Jag tycker beskrivningen av bräda passar bättre in på en liten freestyle/wave, nu har du förvisso redan en större, men jag tror du skulle bli mycket nöjd med en mindre variant.

    Ska du köpa nytt eller beg, det är ju skillnad på utbud mellan trad vågis och freewave.

  • ola-h

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 12:48

    PureAcid kommer du känna igen känslan i från din Kombat. Det är i princip samma rocker och rails, men smalare tail relativt storleken. Det gör den till en extremt bra mellan/hårdvindsbräda för chop och B&J, backside i vågor mm. Dessutom är den samtidigt väldigt bra för radikal ridning i större vågor. I lite mindre vågor och mer pålands kan den också funka bra, men då krävs lite driv i tekniken för att den skall komma till sin rätt.

    EVOn är OK för “raktframsegling” också, men inte alls like “freerajdig” i känslan som PureAcid när man pressar den. Den brukar få bra test som hårdvindsbräda för plattvatten av SURF, men det beror nog per på att den är rätt kontrollerad och “mjuk” känslan än på att den känns spännande i detta användningsområde.

    I lite sega vågor, dvs det vi till 90 % har i Sverige, är EVOn helt grym om man skall rida frontside. Kombinationen av att del vara lugn och dämpad och sedan svänga väldigt bra i princip oberoende av hur ma seglar der den ett mycket stort användningsområde för en vågnybörjare (och även för en duktig seglare).

    Vilken bräda du skall välja beror på dina prioriteringar. Båda kommer klara allt du tänker segla. Men PA80 kommer kännas roligare for “fsw-segling” till priset av att inte vara lika lättkörd i vågridningen (frontside). EVO kommer göra att du utvecklas snabbare i vågridningen till priset av en lite “simmigare” känsla i “fsw-körningen”.

  • sode

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 17:42

    Dyker inget begagnat upp inom klassen så får det väl bli nytt… skulle föredra begagnat iom att jag räknar att den tar lite mera stryk i tuffare förhållanden i början. Årsmodell kanske -06 och nyare…

    FSW (Kombat/Kode om vi jfr Starboard) kan ju också vara ett alternativ. Kombat 97 har en bredd på 61.5, så jag skulle tippa på att nånting runt 56 brett borde kunna vara tillräckligt, även om det också finns alternativ uppemot 58cm som är intressanta, men frågan är om dessa blir alltför nära K97:an… åsikter här någon?

    Känslan jag har nu är att PA funkar som allround hårdvindsbräda och även enklare vågridning, medan Evon är ännu bättre vågridare, med “great aerial”-potential (framåtloop here I come…), på bekostnad av “hårdvindsfreeride”… båda är intressanta, så man kanske får se vad som dyker upp helt enkelt…

  • lars_k

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 17:58

    @sode 538102 wrote:

    Känslan jag har nu är att PA funkar som allround hårdvindsbräda och även enklare vågridning…

    Nja, snarare funkar PA vid “riktig” vågridning. Dvs har kontroll och gött skär i feta vågor med bra vinkel. Dessutom bör den spåra bättre uppför rampen och har farten för höga hopp.
    Evon går bättre i “enklare” vågridning, i slöa vågor och onshore.

    Men jag tror också som Endy att en fsw skulle passa dej bäst.

  • ola-h

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 19:03

    Japp, PA funkar mycket bra vid “riktig” vågridning. Men också för som hårdvindsbräda för plattvatten. Det låter kanske paradoxalt, men det stämmer.

    Jag är dock långt ifrån säker på att en fsw skulle vara bättre. Man kan t ex jämföra (2007-2008) Kombat 79 med PA 80. Den ena en fsw den andra en “radical wave”. Men de har samma rocker, rails, v etc. I princip bara outlinen skiljer. Mer specifikt är Kombat som sagt bredare i tailen. OM du jämför dessa två så får du med K79 lite större användningsområde när det gäller raktframkörning. Lite tidigare planing, lite bättre höjdtagning i lättvind och bara aningens aningens sämre kontroll i hårdvind. Men när du väl är på en våg blir det tvärtom. Visserligen kanske K79:an håller farten lite, lite bättre på en ultraseg våg, men den är ändå inte märkart mer lättseglad i seg frontsideridning. Däremot blir den avsevärt tidigare svår att svänga med (frontside) när det går lite fortare (mer vind, bättre vågor).

    Så om man redan har en stor bräda som komplement skulle jag säga att PA80 i detta fall är bättre. Om man inte vill satsa ordentligt på att lära sig rida då EVOn är bäst.

    Om du väger en bit över 80 så kan dock K79:an börja bli allt mer intressant.

  • mag

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 19:10

    Jag skulle nog välja en PA i ditt fall, för att bränna runt och ha kul med. Har testat både Evo och PA och det är sköna brädor. Men PAn påminner klart mer om din Kombat så du kommer känna dig hemma direkt. kombat 79 kan självklart också vara ett lättkört och bra alternativ i olika förhållanden , en kul superallround bräda. Den har jag också testat faktiskt.

    /Magnus

  • endy

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 19:48

    Vi kanske ska kika outside the box 😉

    Utan att ha kört kombat 79 så finns det många andra bra små fsw alternativ, för allround segling och s.k Sverige segling är en liten fsw mycket svårslagen, de som inte håller med borde prova, själv njuter jag för fullt när jag (88 kg) kan plocka fram min vågis 78 liter och dra fullt järn med 4,1 men å andra sidan, hur ofta är det?

    Jag skulle klara mig grymt långt på 2 segel och 1 bräda om jag prioriterade allround (våg)segling i Sverige. Det finns ett par skäl som klart talar för en liten fsw i mindre än ideala förhållanden.

    1. den planar tidigare
    2. lite mer volym och bredd under fötterna kör den enkel inne i brytet
    3. den ÄR mer allround, håller farten bättre, men med en vågorienterad fena svänger den ofta tillräckligt för den icke hardcore vågridaren

    För att nämna några.

    Sedan är det givetvis individuellt olika mellan olika brädor i denna klassen, men de mer vågorienterade modellerna är ett grymt bra val om man söker en bra allround maskin med vågegenskaper, prova en och bli förälskad!

  • rrd

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 20:20

    Sode, hur mycket väger du?

    En mer renodlad våg ska matcha din vikt o inte vara för stor enl min mening.

  • gurra1978

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 20:31
    Endy;538142 wrote:
    Vi kanske ska kika outside the box 😉

    Utan att ha kört kombat 79 så finns det många andra bra små fsw alternativ, för allround segling och s.k Sverige segling är en liten fsw mycket svårslagen, de som inte håller med borde prova, själv njuter jag för fullt när jag (88 kg) kan plocka fram min vågis 78 liter och dra fullt järn med 4,1 men å andra sidan, hur ofta är det?

    Jag skulle klara mig grymt långt på 2 segel och 1 bräda om jag prioriterade allround (våg)segling i Sverige. Det finns ett par skäl som klart talar för en liten fsw i mindre än ideala förhållanden.

    1. den planar tidigare
    2. lite mer volym och bredd under fötterna kör den enkel inne i brytet
    3. den ÄR mer allround, håller farten bättre, men med en vågorienterad fena svänger den ofta tillräckligt för den icke hardcore vågridaren

    För att nämna några.

    Sedan är det givetvis individuellt olika mellan olika brädor i denna klassen, men de mer vågorienterade modellerna är ett grymt bra val om man söker en bra allround maskin med vågegenskaper, prova en och bli förälskad!

    så mycket WORD på det… jag tar en GOYA ONE 77 igen efter det inlägget 😀

  • rrd

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 20:37

    Och GOYA ONE 77 är ju en mycket vågbetonad FW.

  • ola-h

    Medlem
    30 mars, 2009 vid 21:56

    Japp, Goya One 77 kanske är marknadens mest vågorienterade fsw. Och någon gång vore det kul att jämföra den med PureAcid/Kode 80. Jag skulle gissa att det är ungefär lika mycket rocker på de två. Och måtten är rätt rätt nära varandra med – Goyan kanske är någon halvcentimeter bredare på mitten och upp mot en hel cm bredare i tailen. Så, vi jämför i princip äpplen och äpplen här…

    Kombat79:an är dock en mer klassisk fsw med 1.5-2cm ytterligare bredare tail och halvcentimeterns ytterligare mer bredd på mitten.

  • sode

    Medlem
    31 mars, 2009 vid 05:45

    @RRD 538152 wrote:

    Sode, hur mycket väger du?

    En mer renodlad våg ska matcha din vikt o inte vara för stor enl min mening.

    Brukar ligga runt 74-75kg…

    Tittar man på andra märken än SB så kan man ju te x få en Mistral Syncro 76 -07 för hyfsat bra pris… lite mindre volym, men samtidigt ett par cm bredare… märkar man mycket skillnad mellan brädor 61.5cm breda vs 58cm…? Är steget tillräckligt, eller borde man gå ner mot 56cm? PA74 ligger sen på 54,5cm, rent mentalt börjar det kännas väldigt smalt…

  • svenne

    Medlem
    31 mars, 2009 vid 08:13

    Och det ligger fortfarande en PA i verkstan som du kan hämta när du vill. 😉

  • sode

    Medlem
    31 mars, 2009 vid 08:33

    @Svenne 538201 wrote:

    Och det ligger fortfarande en PA i verkstan som du kan hämta när du vill. 😉

    Hehe, japp, hade det varit en 80a så hade jag nog slagit till… men har man aldrig stått på något mindre än 90 liter så saknas den där lilla extra gnistan av självförtroende… 😉

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Pure Acid eller Evo?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.