Taggad: 

  • swe-31

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 11:50

    Såg en R20 på NM, men ingen som seglade på den, då de just fått den.

    R20 finns bara i en styvhet och rake. R19 finns i massor av styvheter och olika rake. Outlinen på fenorna är också helt olika, man måste nog ha båda för att testa.

    Robban körde R19 och gick ju riktigt bra, jag har en R19 men får den inte alls att funka.

    Som vanligt många parametrar, bräda, vikt, segel, seglings stil, och som vanligt en fena som funkar på platt vatten kan vara helt kass när det blir lite vågor. Man måste alltid försöka hitta en fena som känns bra och funkar i alla lägen.

    På NM var det stor spridning på vad folk hade. Allt från Deb,R17, R18, R19 Hurricane FRB 4, 5, 6, Drake, Cashy, Specialare med C3 shape från australien, Finns från USA, Pro limit. OLika rake och olika styvheter. En riktig jungel utan klara riktlinjer. Det som var gemensamt var att alla körde med mjuka fenor. S S- S–

  • svanvik

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 07:59

    Vad är stalltippset om man vill ha en fena med massor med lyft utan att bli omöjlig att hantera. Seglar en F2 V och NS 12,5. Seglar inte i grov sjö men av och till kan det bli stampigt. Väger 90-95 kg beroende på dagsform.

  • swe-496

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 09:43

    R19 Soft +6

  • swe-31

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 10:55

    Både Ulf och jag har testat R19 S- +6 på F2 brädan och inte fått det att funka, mitt råd är Hurricane FRB 4AS- eller 5B S-, 4grader eller den nya FRB6 fenan. Har inte testat FRB6 men den ska tydligen vara riktigt bra.

  • swe-496

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 16:20

    Dala…Jag tror S- är för mjuk för er två lättviktare

  • swe876

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 08:34

    @SWE 496 494737 wrote:

    Dala…Jag tror S- är för mjuk för er två lättviktare

    Skulle man kunna få en lekmannateoretisk förklaring av det antagandet?

    /Jona

  • svanvik

    Medlem
    1 september, 2008 vid 09:10

    Varför inte 5a? Gör den brädan ohanterlig innan seglet börjar bli ett problem eller blir det helt enkelt långsammare när vinden kommer? Hittar ingen info om FRB6.

  • apex

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 21:20

    Vilken fena rekommenderar ni till en 161 som seglas med 11,0m2?

    81kg fet och 178cm över ytan.

    Kan en debochiet R19 S- +7 vara något?

    //Jonas

    /Jonas

  • dustfighter

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 07:52

    @Svanvik 492306 wrote:

    Någon som provat R20 och hur uppför den sig i så fall jämfört med en R19?

    Johan du får gärna testa min Drake R19???, vet inte vad det är för rake och styvhet….för många parametrar att hålla reda på. Tycker att den fungerar bättre i svagare vindar än orginal fenan på min 160:a med 12,5.

    Hur är det med styvheten på fenorna, kan man säga att en tyngre seglare generellt skall ha en styvare fena än en lättare seglare eller är det tvärtom?
    Givetvis spelar rake, yta och form på fenan roll också men om man kan bortse från det.

    /Jonas

  • swe-31

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 11:03

    En mjukare fena funkar bäst i lättare vindar då den är lättare att pumpa igång och följsammare , när de sen börjar blåsa mer funkar en medium eller styvare fena bättre, man får lättare kontroll på brädan. Med för mjuk fena får man en del otrveliga fenlyft.
    Vikt på seglare har inte så stor roll då alla seglar olika stilar.

    Rake, en fena som är mer bakåtlutad ger en lugnare säkrare gång, samt lyfter nosen på brädan. En framåt rejkad fena trycker ner nosen är lite mer och är tekniskt mer svårseglad, fördelen är att man kan ha mastfoten längre bak och få lite bättre lyft i fenan och masten mer lodrätt.

    En bakåtlutad fena funkar bäst i hårdvind, framåt rejkad i lätt mellanvind.

    Mina erfarenheter. En fena som är kanon för en bräda och seglare kan vara helt fel för en annan seglare, då allt spelar in, bräd modell, segel märke, seglings stil mm. Det bästa är att låna polarens fenor och testa så mycket som möjligt och sen bilda sig en egen uppfattning vad man gillar.

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 12:10

    Klurigt med fenor. Den bästa metoden är förmodligen att köpa/låna på sig ett gäng fenor, vara två gubbar med liknande kompetens och sedan byta fenor, på den ena av brädorna för att få fram något resultat.

    Har man inte de resurserna får man försöka läsa sig till vad proffsgubbarna med liknande vikt och utrustning kör på.
    Här kan du se vad de körde med för utrustning på VM :http://www.formulawindsurfing.org/event.php?id=141

    För att krångla till det ytterligare saxade jag det här fån Carbon Sugar:

    Similarly, it’s been said by some Pro’s that soft fins that twist are actually faster upwind in high-winds (despite what’s in your mind about stiffer fins being better in high winds). The twist in the fin can help it depower when you’ve generated too much lift in a gust and help to settle the board down. Having a board with a very wide tail (+81cm) will help with the control in high winds also.

    Några länkar om du pallar å sätta dig in i fenvärlden.

    http://www.carbonsugar.com/design/everything-you-should-know-about-fw-fins/#more-46

    http://www.peterman.dk/fins-flex-results01.htm

    http://it.youtube.com/watch?v=qFB3PLmz9Ss

  • apex

    Medlem
    3 oktober, 2008 vid 22:18

    Tack för tipsen och länkarna till den högst intressanta läsningen.

    kanoninfo!!

    /Jonas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.