Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Race-kiteskola nästa år?

  • Race-kiteskola nästa år?

    Publicerad av milkman på 25 september, 2012 vid 12:10

    Tjena

    Det är brådis att få till några riktigt duktiga kiteseglare och ju fler möjligheter att testa och tävla ju bättre.

    Jag undrar om det finns någon som har planer på att dra igång lite organiserad träning för de som vill börja med kiterace nästa år? Tex för vindsurfare som vill byta, eller kitare som vill få träning på racebräda och taktik?
    Hör av er i sånt fall, det skulle vara roligt att få in eventuella datum på helger tex.

    /jens 070 2622058

    atte svarade 11 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • johanw

    Medlem
    25 september, 2012 vid 16:09

    skicka över HL till Rio vi köra snabbare med boots än vad svenskarna gör med racebrädor..

  • milkman

    Medlem
    25 september, 2012 vid 16:49

    Haha.. Gött, då kan vi passa på att supa lite mellan heaten också! 🙂

  • nolcap

    Medlem
    25 september, 2012 vid 22:05
    JohanW;699686 wrote:
    skicka över HL till Rio vi köra snabbare med boots än vad svenskarna gör med racebrädor..

    Skulle inte tro att ni tar höjd lika bra? Höjd mot vinden altså :tongue:

  • farbrorfraz

    Medlem
    26 september, 2012 vid 11:19

    Är det någon som faktiskt vet vad som krävs för att Sverige ska få skicka några raceare till OS? Föreningar, förbund, kval (nationellt och internationellt) osv? För tillfället är vi ju helt akterseglade på den internationella race-scenen…

    Kan vi skicka vem som helst till OS och säga att det är vårt svenska lag?

  • milkman

    Medlem
    26 september, 2012 vid 11:31

    Det pågår en hel del arbete kring detta. Vet inte exakt hur det blir men det är troligt att Svenska seglarförbundet på något sätt är med och bestämmer vilka som åker i enlighet med tex seglingstävlingar och RSX.
    min förhoppning är det där löser sig tills dess det är dags.

    Just nu så måste vi sätta igång att producera bra seglare som sagt.. meao dags att sätta igång. Så här mycket känner jag till att det händer just nu: http://surfbussen.nu/kitesurf-snowkite/kiterace-i-sverige/

  • deaz

    Medlem
    26 september, 2012 vid 11:43

    det vore ju så fett att ställa upp 😀

  • farbrorfraz

    Medlem
    26 september, 2012 vid 11:58

    Möjligheten att ställa upp i OS har nog aldrig förr varit så nära “vanliga svenssons”. Kombinationen av en relativt ny och liten sport, kort tid att skapa ett lag samt det faktum att vi i princip startar “från scratch” ger unika möjligheter. Vill man berätta för barnbarnen att man minsann varit med i OS, är detta med största sannolikhet den absolut bästa chansen. Därmen säger jag inte att det är lätt eller att det inte finns konkurrens, men i relation till andra möjligheter att vara med i OS och representera Sverige, känns detta nästan busenkelt…

    Så, vem tar chansen? Vem tar plats i laget? Vem blir coach? Vem kokar blåbärssoppan? Vem kör minibussen?

    Spännande…

  • karlkarl

    Medlem
    26 september, 2012 vid 13:56

    Svenska seglarförbundet tar ut landslag och föreslår kandidater för SOK till OS som Milkman skrev. Här är deras kriterier eller vad man skall kalla det: http://www.svensksegling.se/Elitsegling/OmSWESailingTeam/

    Finns det svenskar som elitsatsar på race?

  • debkausf

    Medlem
    26 september, 2012 vid 14:41

    Ska visst tas beslut i dec villka brädor o kites som får användas. De som satsat hittills Kommer mest troligt inte få behålla varken poäng eller kvalplatser. Nya brädor lär de åka på att köpa med. Fast raceskillsen kan väl ingen ta ifrån dem:)

  • milkman

    Medlem
    26 september, 2012 vid 15:32
    debkåusf;699797 wrote:
    Ska visst tas beslut i dec villka brädor o kites som får användas. De som satsat hittills Kommer mest troligt inte få behålla varken poäng eller kvalplatser. Nya brädor lär de åka på att köpa med. Fast raceskillsen kan väl ingen ta ifrån dem:)

    Det finns redan en box-regel rörande utrustning. Den kan naturligtvis ändras med tiden. Idag används den som grund för de tävlingar som görs.
    Jag hoppas att de inte förstör tävlingarna med att göra det till en enklass som RSX i vindsurfing är idag. Tack och lov tror jag det är svårt att få det dit. Även om de stora brädtillverkarna försöker få det supersvårt för mindre tillverkare att vara med enligt klassreglerna så tror jag steget är långt till “en tillverkare/ en modell”..

    Här kan du läsa om boxregeln som föreslagits: http://www.internationalkiteboarding.org/index.php?option=com_content&view=article&id=7571&Itemid=102

    Här har ni Adam som satsar på OS 2016: http://www.surfsugen.se

  • nickeapa

    Medlem
    26 september, 2012 vid 18:29

    Kommer det bli så att vindsurfarna går över till Kite? Verkar ju inte som det finns en race scen i Sverige uppenbart om man jämför med övriga länder?

    Och lag? Hur många får åka till OS? Är det inte bara en?

  • atte

    Medlem
    27 september, 2012 vid 09:13
    karlkarl;699790 wrote:
    Svenska seglarförbundet tar ut landslag och föreslår kandidater för SOK till OS som Milkman skrev. Här är deras kriterier eller vad man skall kalla det: http://www.svensksegling.se/Elitsegling/OmSWESailingTeam/

    Finns det svenskar som elitsatsar på race?

    Om man tittar på uttagningen till OS i London så va det ofta 38 båtar/seglare så för att komma med där va man i princip tvungen att befinna sig på topp 38 på världsrankingen.

    Själv kör jag mycket race nu, har kört 4 internationella tävlingar i år och har placerat mig i tur ordning 2a, 3a, 1a samt 1a. Dom två första tävlingarna är på KTA-touren och dom två senaste är i valhalla-cup.
    Vi har mycket bra förhållanden här på Boracay för racing och det finns ca 10 racebrädor här på ön nu under lågsäsong. vi har permanenta bojar ute och kör gemensam träning varje dag, jag va med på över 40 träningspass i augusti.

    I morgon sticker några iväg till VM men jag stannar hemma.

    Från december när högsäsongen kommer igång kommer vi köra tävlingar varje vecka med prispengar, vi kör bla samma bansetup som dom kommer ha på VM dvs box slalom course samt några andra banor. Vi kommer även klämma in lite långdistans träning kanske 1 gång i veckan annars gemensam träning varje dag det inte är tävling.

    Så svar på din fråga om det finns några svenskar som elitsatsar så måste jag nog räcka upp handen särskilt som flera som jag tränar med dagligen är proffs.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Race-kiteskola nästa år?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.