Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Race,hopp o linlängd

  • Race,hopp o linlängd

    Publicerad av pelle-surf på 3 september, 2014 vid 23:12

    Dom flesta märken har många olika modeller på kites för att uppfylla önskemål på div olika åkstilar och man blir ju lite nyfiken när man sitter och kollar på utbudet.
    Att hoppa högt och ha bra häng är kul, har därför kollat lite på olika alt. Screamern
    verkar kul och bra på mycket, men dyr och lite svår att få tag på. Ozone edge verkar bra men är oxå rätt dyr. Kör på Naish och hittade deras race/freeride modell Draft till ett bra pris för en 12a. Den verkar vara ovanlig i Sverige, men om någon har testat den så får ni gärna skriva o berätta vad ni tyckte. Annars finns det nog liknande modeller av andra märken tex North Dyno som bör ha samma egenskaper, skriv gärna om den annars.
    Naish har 20 m linor som standard (tror jag iaf) vilket jag kör på, men jag blev rek att köra Draft 12:an med 24 meters ist, vad blir skillnaden ? Kan tänka mig att man kan jobba upp fart i lägre vind med längre linor, kanske att man får lite bättre kraft vid hopp.

    pelle-surf svarade 9 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • skoldpadda

    Medlem
    4 september, 2014 vid 06:20

    Du kanske har läst den redan, men på kiteforum.com har de en rätt lång tråd på temat:
    http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=174&t=2385564

  • pelle-surf

    Medlem
    7 september, 2014 vid 10:46

    Tack, det var en lång och livligare tråd än vad denna blev 🙂
    Jag har läst sökt och läst en hel del på olika forum men ville kolla här, men som sagt så är nog Naish Draft ovanlig i Sverige. Är det däremot verkligen ingen som har erfarenhet av fördelar/nackdelar med kortare resp längre linor, typ 20-27 meter ?

  • t_h_s

    Medlem
    7 september, 2014 vid 13:57

    En fördel med korta linor är vid kiteloopar. Du hinner mycket lättare ner under kiten igen innan du slår i vattnet. Vill du göra höga mer kraftlösa loopar så är det dock lättare med långa linor då kiten loopar inom en snävare vinkel och du hänger under den genom hela loopen.

  • andersr

    Medlem
    7 september, 2014 vid 15:39

    Det hänger inte enbart på kiten hur högt du hoppar. Brädans storlek och form spelar roll och inte minst vilken teknik och timing du har när du hoppar. Det är ofta man ser personer som står på stranden och imponeras av hur högt en del hoppar och då vill de köpa samma kite. Har nog aldrig hört att de vill köpa samma bräda.

  • pelle-surf

    Medlem
    7 september, 2014 vid 18:21

    Ja, det hjälper nog inte enbart med att köpa en viss sorts kite och tro att man ska lyckas med enorma hopp som man kan hitta på tuben. Man kan nog få till bra höjd i hoppen med dom flesta kitsen, men sen är det ju kanske inte bara höjd som man vill ha, utan även tid i luften och det ska ju bla Draften ha bra egenskaper för. Teknik och timing är såklart viktigt, men det är väl som med vilken stil man än ägnar sig åt, freestyle, vågor wake, mm och då underlättar det om man har en utrustning med önskade egenskaper för det man tänkt köra. Du får jättegärna utveckla det du skriver ang brädans storlek/form då det verkar ha stor betydelse. Jag väger ca 75 kg.

  • bicless

    Medlem
    7 september, 2014 vid 20:36

    Det skiljer rätt mycket hur kiten beter sig när du hoppar också. Exempelvis Best Kahoona har bra popp och du kan hoppa både högt och långt. Best TS har något mindre kraft men du kan kontrollera kraften bättre i hoppet och under hoppet så det är en av de poppuläraste hoppkiterna i världen och änvänds ju till och med i världselit typ pkra sammanhang ibland.

  • milkman

    Medlem
    17 september, 2014 vid 15:41

    Anledningen till att Edge hoppar högre än vanliga kiter (tex jämfört alla andra modeller utav Ozones sortiment) är att den har bra fart och att de går högt i vind. (Samma anledning till att de vinner tävlingar). Ett högt hopp i stort kan beskrivas i hur högt du kommer i gungning efter att du poppat.

    Och här kommer en överdrivet detaljerad fysik bakom ett hopp:

    Förenklat: Ju högre fart du har, ju högre kommer du komma (mer rörelseenergi). Hoppet går till så att du skickar kiten bakom dig och den blir plötsligt en broms. Du fortsätter framåt, men linorna hindrar dig varpå du gungar uppåt.

    Med längre linor tar det längre tid att komma högt och det är svårare att behålla farten i brädan när man styr om kiten. Med kortare linor kommer du inte lika högt.

    På väg upp i gungan så kan du påverkar draken och då vill du ha en som snabbt flyttar sig (flyger snabbt framåt, och gärna reagerar omedelbart). Idealet är att du har flyttat draken till rakt ovanför dig precis lagom tills du översatt din rörelseenergi till lägesenergi bara. Alltså bara rör dig neråt i vind (är så stilla du kan jämfört marken).

    När du väl är på toppen så brukar vi prata om hängtid, tiden det tar att komma ner igen. Förenklat så kan man säga att en drake som är långsmal håller dig längre tid i luften än den som är kort/stubbig. Edgen har högt A/R (långsmal) och ger därmed superbra hängtid.

    Hur högt draken tar dig i vind styrs utav hur hur långt fram i vindfönstret den vill ligga. tumregel är att högt AR ligger långt fram. (Men det är absolut inte det enda som styr)
    En drake som ligger längre fram lyfter dig mer rakt upp. (alla drakar gör det aningen neråt i vind, men tex Edge gör det mindre än tex Ozone C4 som är en frestylekite och som designats för att ligga längre in i PZ). Detta påverkar förstås också hur högt du hoppar, men främst märks effekten i hängtiden. Du har ju bättre lyft i draken så länge du har en högre relativ vindhastighet

    Just hur snabbt du rör dig neråt i vind påverkas också utav hur effektivt ditt pop innan hoppet är, att öva på det är sannolikt det billigaste sättet att hoppa bättre 🙂

  • skanepaul

    Medlem
    18 september, 2014 vid 20:10

    Och glöm inte, vill man komma högt måste man vara överriggad, dvs en aning större kite än vad som egentligen behövs.

    Fart är viktigt men inte för mycket bara, då blir det svårt att hålla kant.

    4 viktiga steg för att komma högt.

    1. speed and edge
    2. pull hard on your back hand
    3. edge upwind
    4. steer the kite forwards at the apex

    Allt enligt en viss Dimitri… 🙂 Men faktum är att det är 4 grymt bra steg att följa!

    Särskilt en del av steg 2 är extra viktigt och det är den allra sista biten kiten färdas över ditt huvud (mot kl 10 el 1) den ska ske väldigt bestämt och i samband med att du kantar mot vinden och hoppar! DRA till i bommen där bara!! )och med dra menar jag att fortsätta styra kiten bakåt, skotar in gör man automatiskt om allt detta utföres rätt)

    Ser alldeles för många som sakta styr kiten mot kl 12 och när den väl är där skotar in och tar ett skutt, hoppet blir obefintligt och ser bara taskigt ut.

    Fler borde lära sig hoppteknik med c kite från början!

  • pelle-surf

    Medlem
    22 september, 2014 vid 22:43

    Jag tänkte att det kunde va kul att komplettera storlekarna på min Park 10:a och 14 med en annan typ av kite och blev nyfiken på en Draft 12:a. 10:an och 14 täcker iof varandra bra men en 12:a med lite annan inriktning kunde va kul att testa, så det blev en sådan. Körde den för första gången i söndags och tycker att den var riktigt kul med det den är tänkt för. Lite trögare respons än Park men snabb i rörelse och mycket bra höjdtagning. Jag tycker att det var mycket lyft i den, stabil i luften och man känner ganska tydligt var kiten är i bommen. Jag är absolut ingen höjdare på höga hopp och har betydligt mindre erfarenhet än många, jag behöver träna teknik och tajming men i nuläget så vågar jag inte högre än vad jag hoppar nu, däremot känns det att det finns resurser för betydligt högre hopp/ mer tid i luften, så det är nog bara att övervinna svindeln, för utrustningen går inte att skylla på 🙂 Här är ett litet klipp på premiärturen
    https://www.youtube.com/watch?v=UEBGew6ETIc

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Race,hopp o linlängd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.