Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rädda Apelviken och Lejet!!

  • stickan

    Medlem
    31 juli, 2007 vid 18:37

    Angående “klubb” parkering kan det skulle det väl kunna vara så att man ska vara medlem i någon surf/segelklubb i Sverige. Detta skulle även visa att det inte bara är locals som utnyttjar parkeringen.

  • doc

    Medlem
    31 juli, 2007 vid 19:24

    Även om händelserna inte hänger ihop är det nog dags att berätta för kommunen att det är ett problem för oss att man inte bryr sig om hur det ska gå till att utöva en av kommunens profilaktiviteter.
    Antalet parkeringar kring kiosken och strandvägen har ju dessutom just minskat kraftigt, samtidigt som antalet surfare som upptäckt Lejet har ökat. Om alla kitesurfare och vindsurfare ska samsas där en blåsig dag kommer vi sannolikt snart inte att få plats alls.

    Om man jämför Apelviken med Klitmøller har man valt helt olika vägar. Danskarna har satt upp tvärslå på två meters höjd så inte husbilar kan blockera de yttre parkeringsplatserna. Nattparkering är förvisso inte tillåten men dom skulle definitivt aldrig göra campingplats av strandremsan!
    Jag föreslår att man lägger fram för kommunen att camping (om den nu måste finnas där) borde ske på andra sidan gatan och parkeringen vid stranden som tidigare är tillåten fram till t.ex. kl 22.

  • danneman

    Medlem
    31 juli, 2007 vid 20:11

    oj då hehe råkade klicka fel.. tycker givetvis att en insamling låter vettigt. gwc har snart klubbstugan full med surfare en lista liggandes där lär ju ge en del namn!

  • simpa

    Medlem
    31 juli, 2007 vid 21:52

    Vore shysst om Steffo kunde dra ihop något här direkt på sidan där vi bara skriver våra namn samt telefonnummer dylikt, enkelt och det funkar.

  • surfslusken

    Medlem
    31 juli, 2007 vid 21:56

    “Rädda Apelviken och Lejet!!” Håller dom på o dö? Eller har nån kidnappat dom? Va fan e de för jävla larv? Alla me minsta lilla sunda förnuft fattar väl att de inte håller i längden att 50 bilar ska parka i vattenbrynet på hederligt folks bak gård för att dom e för slöa att konka på sina hobby prylar. O ge mej en enda anledning till att just surfare skulle ha mer rätt till en viss parkering än nån annan? Gör nu inte bort er totalt o börja gnälla hos kommunen. Ja skulle förstå om dom på nåt sätt försökte begränsa våra möjligheter till att va på vattnet o just surfa. Men de här handlar ju bara om att vi ska följa samma parkerings regler som alla andra bilförare i sverige.

    OBS!!! INGEN IRONI I DETTA INLÄGG!

  • simpa

    Medlem
    31 juli, 2007 vid 22:12

    det ligger något i det du säger surfslusken, alla kommer att ha delade meningar om detta och skulle det nu bli en namnlista så skriver givetvis alla som VILL på och ingen annan.. vi har alla olika åsikter

  • surfslusken

    Medlem
    31 juli, 2007 vid 22:39

    @simpa89 401766 wrote:

    det ligger något i det du säger surfslusken, alla kommer att ha delade meningar om detta och skulle det nu bli en namnlista så skriver givetvis alla som VILL på och ingen annan.. vi har alla olika åsikter

    Jo men först bör alla tänka efter va de här handlar om egentligen. Han som drog igång tråden körde me de klassiska, o i sverige mkt framgångsrika löpsedels tricket. En läskig rubrik “Rädda Apelviken och Läjet” o de verkar räcka för o piska upp en lynch stämmning mot både kommunen o enskilda personer. Om rubriken haft lite mer verklighets förankring typ “Sötebröds dagarna e över, vi får rätta in oss i ledet o parka som alla vanliga dödliga” hade kanske inte intresset blivit så stort?

    M a o: Ingen försöker bergränsa våra möjligheter till att surfa i Apelviken eller Lejet. De enda “dom” vill är att vi ska följa samma parkerings regler som alla andra. Hur argumentarar man i mot sånt?

  • Oregistrerad

    Gäst
    1 augusti, 2007 vid 01:57

    Har jag helt fel när jag säger att den såkallade “linjen” för surf och bad är totalt raderad? Senast jag var nere så gick en hel barnfamilj mitt i bland det mest kitetäta området på hela stranden!

  • Oregistrerad

    Gäst
    1 augusti, 2007 vid 02:01

    Jag menar då i vattnet rakt nedanför parkeringen i Apelviken! Om kommunen har tänkt att vi skall samsas även på den lilla platsen så dröjer det inte länge innan det händer en allvarlig olycka….

  • blabussen

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 05:07

    Jag oroar mig inte så mycket över minskade parkeringsmöjligheter i läjet. Det är mera det att jag tror att varberg som windsurfing stad kommer att dö ut iom skapandet av husvagnscampingen på surfparkeringen. Det verkar inte vara något som ni locals bryr er om, för er blir det väl bara före folk på vattnet vilket kanske tom är bra. För oss som åkt till varberg just för att det varit ett litet surfmecka är det början på slutet på den perioden. Som någon skriver har redan flera surfare hittat till läjet, som på många sätt är en mycket bättre spot än apelviken.

    Om inte varberg kommun vill ha alla oss surfare i apelviken kommer vi säkert på sikt hitta ett nytt surfmecka, kanske halmstad eller någonstans i skåne. Och iom det kommer säkerligen varberg tappa massor med pengar, inte minst från alla tyska surfare som inte kommer tillbaks. Det minsta vi kan göra, både för vår och kommunen skull är väl att uppmärksamma denna utveckling.

  • supasonic

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 06:08

    @woodleaflay 401617 wrote:

    Angående Lejjets parkering så kan jag som boende ge min syn på det. Senaste året har kommunen rustat upp Strandbackavägen och gjort cykelbana och parkeringsplatser vid kiosken. Där vill de att strandbesökare skall parkera.

    Tyvärr har de vid upprustningen gjort parkeringsplatserna kortare så att man knappt kan stå där med sin surfbuss…

    .s

  • surfslusken

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 07:18

    @blåbussen 401780 wrote:

    Jag oroar mig inte så mycket över minskade parkeringsmöjligheter i läjet. Det är mera det att jag tror att varberg som windsurfing stad kommer att dö ut iom skapandet av husvagnscampingen på surfparkeringen. Det verkar inte vara något som ni locals bryr er om, för er blir det väl bara före folk på vattnet vilket kanske tom är bra. För oss som åkt till varberg just för att det varit ett litet surfmecka är det början på slutet på den perioden. Som någon skriver har redan flera surfare hittat till läjet, som på många sätt är en mycket bättre spot än apelviken.

    Om inte varberg kommun vill ha alla oss surfare i apelviken kommer vi säkert på sikt hitta ett nytt surfmecka, kanske halmstad eller någonstans i skåne. Och iom det kommer säkerligen varberg tappa massor med pengar, inte minst från alla tyska surfare som inte kommer tillbaks. Det minsta vi kan göra, både för vår och kommunen skull är väl att uppmärksamma denna utveckling.

    Om din terio skulle stämma så skulle varken tyskar, norrmän eller svenskar åka till Klittmöller längre. För DÄR kan vi snacka om försämrad parkering under senaste åren. Ida finns de typ 12-15 lagliga P-platser kvar där man kan stå mer än 2 tim, o de på ett ställe där de en bra dag e upp till 100 surfbilar. Dessutom finns de inte nån som helst möjlighet o vildcampa längre. Men bra surfförhållanden går helt enkelt inte o flytta, så alla åker vi dit ändå. Innan jag blev en “local som inte bryr mej” så tillbringa ja många sommrar i buss på parkeringen, o visst va de fint. Men smatidigt förstår jag att de förr eller senare måste komma en tid när kommunen måste bli mer konsekvent o upprätthålla dom lokala ordningsstadgorna även på “surfarnas” parkering. Ganska unikt att de funnits överseende i mer än 20år. Och som turismen ökat, o ser uta att fortsätta göra, så fylls tomrummet av uteblivna surfare snabbt av nya turister som har fickorna fulla av pengar o spendera. Så att hota kommunen med att “vi tar våra pengar o åker till Halmstad” lär inte resultera i nåra surf P-tillstånd i Apel o Lejet.

  • ola-h

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 08:05

    Du har en hel del poänger där, Ila. Jag tror inte heller vindsurfarna bidrar med några enorma summor till kommunernas kassa som inte icke vindsurfande turister kan ersätta. Dessutom är det nog som sagt svårt att i längden uprätthålla specialparkeringsregler för just vind/kite/våg-surfare.

    Däremot kan nog kommunen ändå ha visst intressa av att liksom hålla imagen som vindsurfartillhåll uppe (om inte annat för att slippa ta ned skylten vid motorvägen). Så jag tycker ändå att det är bra att ha en fortgående diskussion med kommunen om både parkering och andra saker (som en bajamaja vid Lejet för att bespara de boende från bevittnande av diverse förargelseväckande beteenden och sanitära olägenheter).

    Dessutom får jag känslan av att det är kommerciella intressen från campingar mm inblandade här och då kan man verkligen diskutera huruvida dessa skall gå före “vår grupps” intressen.

    Sedan blir ju de här problemen accentuerade på sommaren och när stan är full av turister blir det mer angeläget att hålla parkeringen under kontroll. En vettig kompromiss skulle kunna vara att forstätta se mellan fingrarna (med Apelviksparkeringen) höst-vår.

  • blabussen

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 08:47

    @surfslusken 401801 wrote:

    Om din terio skulle stämma så skulle varken tyskar, norrmän eller svenskar åka till Klittmöller längre. För DÄR kan vi snacka om försämrad parkering under senaste åren. Ida finns de typ 12-15 lagliga P-platser kvar där man kan stå mer än 2 tim, o de på ett ställe där de en bra dag e upp till 100 surfbilar. Dessutom finns de inte nån som helst möjlighet o vildcampa längre. Men bra surfförhållanden går helt enkelt inte o flytta, så alla åker vi dit ändå. Innan jag blev en “local som inte bryr mej” så tillbringa ja många sommrar i buss på parkeringen, o visst va de fint. Men smatidigt förstår jag att de förr eller senare måste komma en tid när kommunen måste bli mer konsekvent o upprätthålla dom lokala ordningsstadgorna även på “surfarnas” parkering. Ganska unikt att de funnits överseende i mer än 20år. Och som turismen ökat, o ser uta att fortsätta göra, så fylls tomrummet av uteblivna surfare snabbt av nya turister som har fickorna fulla av pengar o spendera. Så att hota kommunen med att “vi tar våra pengar o åker till Halmstad” lär inte resultera i nåra surf P-tillstånd i Apel o Lejet.

    Det kanske inte funkar så bra att hota med att dra till halmstad 🙂 men jag tycker iaf varberg har tappat en del av sin charm och dragningskraft iom avskaffandet av surfparkeringen. Jag tror säkert en hel del känner likadant som jag och jag tycker som Ola att vi iaf ska göra oss påminda hos kommunen.

  • andersbq

    Medlem
    1 augusti, 2007 vid 09:08

    Jag tycker oxå att Klitmöller förlorat sin charm, när man började jaga alla fricamparna och byggt lyxhus på gamla Klitgrillen mark etc. Men nu har väl Westwind eller vad nu surfshoppen heter, flyttat in i Brännings gamla lokaler och kanske det kan bli ett uppsving, med likande regler som man har i Hvide Sand Nord? Där är det en bom som man passerar a 25:- och där får bara vattensportare parkera, (dessutom tälta) tror jag.

    Kopplingen till Apleviken är att det ryktas om att Surfers Paradise ska bygga nytt brevid Majas och flytta allt dit. Med samma lösning som i Hvide sand, kan det bli lösningen Varbergs Surf-Souls folkabusscampare.

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rädda Apelviken och Lejet!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.