Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rädda Apelviken och Lejet!!

  • jat

    Medlem
    2 augusti, 2007 vid 08:45

    @Oregistrerad 401890 wrote:

    När det gäller parkering i Läjet så är vi några Locals som kommer att ta kontakt med Hamnförvaltningen(som äger marken) för att se om vi kan komma överens om någon lösning som alla kan vara nöjda med. Vi får se hur det utvecklar sig…….

    //Johan

    Bra. Ta reda på fakta innan vi springer åstad. Meddela hur vi kan hjälpa till, men tycker det är bra att vi tar reda på fakta innan vi tar till stora släggan (vad det nu är).
    //JT

  • tiki

    Medlem
    2 augusti, 2007 vid 16:08

    Kan bara säga att ni glömmer en annan sak också när ni säger att 100kr är dyrt.
    På Öland betalar ÖWC 10 000kr i år för sophanteringen.
    Surfarna lämnar efter sig 4 containar sopor efter sig.
    Mitt råd till VVK är nog att inte ta på sig för mycket



    Ja men….ändrar Styret och ett fåtal av hans polare sina alkoholvanor kommer er sophantering se helt annorlunda ut på Öland.

    No offence/Jonas

  • crash_it

    Medlem
    3 augusti, 2007 vid 22:38

    Hamnförvaltningen i Varberg inser plötsligt det fantastiska i att människor reser sjuttio mil flera gånger om året för att surfa i Lejets unika vågor och skapar därför en riggnings- och parkeringsyta a´la Haga Park, märkt “Endast vindsurfare”, t. ex. där nuvarande vass står. – Om man får drömma lite! – Nästa alternativ jag skulle kunna leva med är att det skapas en avlastningsplats vid nuvarande riggningsyta så att man åtminstone kan lämpa av grejerna innan man parkerar utmed vägen. Bättre förslag än så kan jag inte kämpa fram, men är åtminstone inte det senare ganska realistiskt om de nu nödvändigvis måste ändra rådande förhållanden? /Hälsingesurf gm Christer

  • ola_p

    Medlem
    4 augusti, 2007 vid 09:29

    Så långt att det skulle vara en poäng att köra fram och lasta av är det ju knappast.

  • simpa

    Medlem
    4 augusti, 2007 vid 09:35

    Är det någon som har kontakt med kommunen? Hur ser läget ut? Händer det något i överhuvudtaget? Det känns som att det rinner ut i sanden(?)

  • crash_it

    Medlem
    4 augusti, 2007 vid 19:45

    @Ola_P 402794 wrote:

    Så långt att det skulle vara en poäng att köra fram och lasta av är det ju knappast.

    I så fall har vi väl egentligen inget problem heller? Om alla tycker det är OK att bära grejerna från parkeringen, menar jag. /Christer

  • blabussen

    Medlem
    5 augusti, 2007 vid 06:11

    Det verkliga problemet är väl ändå apelviken ? Och där är väl problemet snarare den förlorade surfparkeringen som tar bort hela den gemytliga stämningen med att åka på surfsemester till varberg.

  • simpa

    Medlem
    5 augusti, 2007 vid 08:51

    @blåbussen 402926 wrote:

    Det verkliga problemet är väl ändå apelviken ? Och där är väl problemet snarare den förlorade surfparkeringen som tar bort hela den gemytliga stämningen med att åka på surfsemester till varberg.

    så sant som det var sagt, klart man kan kosta på sig att gå lite längre men stämningen.. vart tog surfstämningen vägen??

  • surfslusken

    Medlem
    5 augusti, 2007 vid 10:17

    @simpa89 402934 wrote:

    så sant som det var sagt, klart man kan kosta på sig att gå lite längre men stämningen.. vart tog surfstämningen vägen??

    Gick på lunch tror ja, borde va tillbaka runt 13.00.

  • destruction

    Medlem
    5 augusti, 2007 vid 10:44

    Med tanke på att det finns så få bra vågspots i Sverige så tycker jag att vindsurfarna ska prioriteras när det gäller parkering. Campingplatser finns det massvis av runtom i Sverige. Att göra campingplats av en unik surfstrand för att alla ska ha samma tillgång till platsen låter lika absurt som att göra campingplats av en fotbollsplan eller golfbana med samma argument.

    Desutom tror jag inte att dom boende kommer att störas mindre av camparna än av vindsurfarna.

    Tror det är mer effektivt att överösa komungubbarna med protester mer eller mindre genomtänkta än att slösa tid på att analysera fram bästa strategin. Har erfarenhet av att den typen av tjänstemän oftast prioriterar de som skriker högst och mest framför en lågmäld person med bra argument.:rolleyes:

  • gnutten

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 12:37

    Det unika med Appel tycker jag, är det surfhäng som fanns där. Man kunde komma dit även vindfattig dag och snacka med andra surfare som oxå satt och väntade på vind. De flesta spots är tomma på surfare de dagar som det inte blåser. Appel kunde ändå vara ok att spendera några dagar under semestern och om man hade tur få några timmars surf.

    Försvinner vildcamping möjligheten så sprids nog folk och då försvinner det sköna hänget. Verkar som “campingen” på parkeringen mer liknar en normal camping och inte alls har den soul som tidigare. Jag har inte själv varit där i år, bara hört och läst.

    Är inte speciellt förvånad att kommun satte stopp för campandet. På senare år känns det som att det kommit dit flera yngre icke surfande gäng som har festat på rejält. Dom stora husbilarna har nog inte heller varit populära blandand betalande sommarstugegäster (den svenska avundsjukan skall inte underskattas).

    Bra dagar kommer nog Appelviken dra mycket folk även om man får bära sina prylar många hundar meter. Det som kommer försvinna är en samlingspunkt och ställe att bara hänga på. 100 kr/natt är kanske inte så mycket, men det verkar som många (troligen jag oxå) väljer andra ställen att parkera under natten. Vildcampen kommer troligen aldrig tillbakas, men jag hoppas verkligen att surfcampingen kan återuppstå i någon form.

  • tmalm

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 13:56

    jag ringde till komunen och frågade varför parkeringen i lejet är avstängd (jag brukar inte vara i Apelviken så jag glömde fråga om den) och de sade att det generellt är förbud mot parkering i terängen i tätbebyggt område, de hade bara inte hunnit skylta om det tidigare, däremot lät det inte omöjligt att ordna mer parkeringsplatser om det är någon som vill ha det. Det verkade inte vara något högproioriterat område men det lät iaf inte omöjligt, läge för lite lobbying av VVK här kanske?

  • nek

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 11:39

    Ja det låter intressant för hur ser det ut egentligen med parkeringen/arna som finns? Finns plats för alla surftörstande en het dag i Lejet om alla håller sig till parkeringsreglerna?? Har inte tänkt på hur det ser ut längre upp…

  • hjn

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 12:51

    Tror som Surfslusken att det bästa är att hoppas det drar över om vi bjuder till med bl.a. bättre parkeringsvanor i framförallt Lejet. Får vi en massa skrivna regler så kommer garanterat vi förlora på det. Frågan är bara om parkeringarna uppe vid vägen räcker en bra dag.

    Att betala en hundring i Appelviken är väl en schysst prisnivå för att få kampa bland surfare under badsäsongen.
    Om vi visar att det är värt åtminstone hundra spänn blir det dessutom lättare att trycka på om ”Kamping endast för vattensportare”.
    Har vi tur kanske vi kan få till en deal med Kommunen att avgiften endast gäller under juni-augusti för att sedan vara gratis.
    Tycker inte man kan stå och säga att den här kampingen är så mycket värd för oss för att i nästa andetag säga att hundra spänn är dyrt för en simpel grusparkering. För oss är det är ju ingen simpel grusparkering eller hur?

    Vi eftersträvar ju alla någon form av frihet och det har vi ju haft men nu har den friheten börjat granskats av andra vilket bara är att acceptera när sporten växer. Det vi kan göra är att agera efter frihet under ansvar och därmed hoppas på förlängt ”kontrakt”. M.a.o. inga soffor, grillbål, högar med burkar etc. Ta istället med ev. skit efter andra så syns det snart att vi menar allvar med vår sysselsättning.
    Samma sak till och från surfet kör lugnt trots adrenalinet. Det syns ju rätt tydligt vilka vi är med brädor på taket.

    /HJN

  • blabussen

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 15:01

    @HJN 403483 wrote:

    Tycker inte man kan stå och säga att den här kampingen är så mycket värd för oss för att i nästa andetag säga att hundra spänn är dyrt för en simpel grusparkering. För oss är det är ju ingen simpel grusparkering eller hur?

    Idag är det en grusparkering full med husvagnar, husbilar och tält. Det var en jäkligt nice grusparkering för ett par år sedan och om den som du skriver skulle vara endast för surfare så kanske det vore värt hundra spänn. Men då är ju frågan varför i h-vete ska vi betala hundra spänn till snubben som äger stugbyn för att få behålla soulen i apelviken ?

    Jag tror vi ska sluta vara så jvla flata och tro att om vi framhåller vårt missnöje med surfparkeringen då kommer kommunen omvandla den till ett tivoli och hela apelviken till småbåts hamn.

    Vi skulle sågat ner parkeringsförbud skylten när vi hade chansen förra året nu har vi istället en hel svensson camping att ta itu med. Vad kommer vi ha nästa sommar om vi bara forstätter att diskutera ?

    Jag minns förra året så diskuterades det om vi skulle spraya över eller montera ner skylten men då sas det, “nej vi ska inte stöta oss med komunen”, titta vad det gett oss! inte ett rutet öre.

    Kan vi inte börja med att framföra en gemensam protest till kommunen, bara uppmärksamma att vi är missnöjda med den nuvarande situationen. Sen får vi väl se vart det leder, vi behöver ju inte de dem en färdig lösning som gynnar alla parter och uppfyller ISO 1 till 14000.

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rädda Apelviken och Lejet!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.