• Rätt Mast

    Publicerad av gegga på 28 februari, 2001 vid 07:11

    Tjena, det har ju varit mycket snack om segeltrimm och rigga enligt instruktionerna, men hur många har igentligen rätt mast till sina segel?
    Dvs. rätt typ och längd det innebär ju nästan en mast per segel.

    Själv fuskar jag enormt där använder min Sailworks CK55 470 (IMCS 27) till mina
    SC3or 7.8 6.2 dessutom använder jag samma mast till Sailworks Race 5.1 tycker
    ändo att jag har haft hyvsad fart och vindomfång på grejorna jämfört med polarna
    som kört camberlöst.
    Synd att master skall vara så himla dyra, jag vet att det är många som fuskar som jag, känner dessutom en kille som sytt in variotopp på ett nytt Simmer Race SC 4.8 för att kunna använda sin 460 mast.
    Rätt mast innebär ju givetvis klart bättre egenskaper men jag tror många fuskar
    där, och hur många använder kolfiber bom på sina stora segel?
    Hur gör ni?

    anonym-anvandare svarade 23 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • dr-tabou

    Medlem
    28 februari, 2001 vid 07:33

    Tjena ! Har aldrig kört så mycket stora segel men visst har jag “fuskat” med mast och tänkt, varför köpa ytterligare en mast, jag har ju redan en. Nyligen gjorde jag mig av med min 450 röda kevlarförstärkta mast från -92 och ett antal segel. Denna mast har jag använt från 6.8 NP VX Race-segel med camber till Setex Sails 3.5 vågsegel och visst gick det.

    Hade NP NR -98 3.7-5.4 förra året och insåg då att det kan vara bra med mer än en mast (sålde en segelbåt och har nu 3 st master). Masten (CK35) var OK till 5.4 men 3.7 blev helt kass. Den var hemsk att rigga och flexade inte ett dugg. Den blev lika stel som om den var gjord av plåt. Nog är det bra med lite olika master om man vill att segeln skall funka bra men…….. visst är de väldigt dyra. North har en sympatisk Voodoo-linje där man kan köra 3.0-5.3 med en 400 mast. Tack för det North ! Mera sånt = enklare & billigare.

    //Dr Tabou

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 februari, 2001 vid 12:46

    vad kostar den

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.