Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rätt mast? Rigghjälp

  • Rätt mast? Rigghjälp

    Publicerad av divander på 11 september, 2006 vid 21:17

    Har köpt ett begagnat Neil Pryde Espression 6.2 kvm. Den har en luff på 470cm och rekomenderad masten är 430cm. Nu har jag en 460 (kommer sendare att köpa en 430cm). Det går ju att rigga med den, men hur kommer det att påverka seglet? Det bir väl en del styvare?

    Jag testade att rigga den på min 460 med förlängaren på 10 cm och bommen inställd på 187 enligt instruktionerna på seglet. Det ser betydligt plattare ut än det NP Solo 7.5 som jag tidigare har. Ska det vara så eller är det min 460-mast som gör att det blir platt? Stämmer de siffror som finns på seglet?

    alexasu svarade 17 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    12 september, 2006 vid 07:55

    Jag har haft ett Expression 6.2. Du kan nog segla det med 460 så länge, men det kommer att bli lite stumt. Misstänker även att det är därför det är lite “plattare”. Men just runt sexnoll – sexhalv brukar det funka OK att köra 460 istället för 430. Seglet blir lite följsammare med 430 masten, som är mjukare, men borde funka OK med 460.

    Eftersom du ändå skall skaffa en 430 senare, är det väl bara att köra på med 460 så länge. En tänkbar fördel är att du kommer att gå igång lite tidigare med 460 masten.

  • divander

    Medlem
    12 september, 2006 vid 08:35

    Ja plattheten kanske ligger i att det är fel mast. Funderade lite på om det var så att det skilde lite mellan olika typer av segel, att ett segel som är mer åt freestylehållet som Expression är plattare och har mindre buk än Solo. Det är mer eller mindre helt platt utan någon buk när det ligger på marken. Släpper jag lite i bommen är det fortfarande platt men lattorna viker in sig under masten. Med vin i seglet kanske det blir lite annorlunda.

  • canoya

    Medlem
    12 september, 2006 vid 11:26
    Divander wrote:
    Med vin i seglet kanske det blir lite annorlunda.
    🙂 Det blir det säkert

    (Kunde inte låta bli)

  • dr-masse

    Medlem
    12 september, 2006 vid 11:37

    Det är mer buk i Solo, och de flesta freestylesegel är ganska platta på land. Och, som ni upptäckt, blir det annorlunda med vind väl ute på vattnet…

  • surfjohan

    Medlem
    12 september, 2006 vid 12:46

    Jag har ett expression 6.2 från 03. Jag körde det med 460 mast ett bra tag och det funkade helt okej, dock märkte jag en ganska stor skillnad när jag köpte min gunsails expert 75% 430 och riggade det med detta, det blev mycket mjukare och lättare, bättre mastkurva och mer drag i det. När jag riggar det brukar jag inte ha speciellt mycket uthal men dessto mer nedhal. Tycker inte man kan gå efter specifikationerna på np-segel.

  • dr-masse

    Medlem
    12 september, 2006 vid 13:07

    Tycker du inte att specifikationerna stämmer på NP segel generellt, eller det Expression du har?

    Min erfarenhet är att just NP brukar vara väldigt träffsäkra med specifikationer och mått så länge man kör deras matrix pryttlar, som de ju rekar. Eller?

  • alexasu

    Medlem
    12 september, 2006 vid 20:55

    jag skulle tippa på att det har å göra med att han inte kör np-master. dock bara en vild gissning.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rätt mast? Rigghjälp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.