Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM – erfarenheter?

  • RDM – erfarenheter?

    Publicerad av adde på 1 augusti, 2003 vid 11:15

    Det är dags att byta sista masten till RDM. Har själv använt NoLimitz “the skinny” 460 i Edge 6.5 2000 och i Gaastra Echo 7.0 2002, samt en The Gun Loop C100 370 i Naish Session 3.8 och 4.2 samt i Boxer 4.7 och 5.4 alla 2002:or. Kontentan hittils är att nolimitz böjer rätt annorlunda – mera jämn böj över hela masten och funkade rikigt bra i både Edge och i Echot. Gun masten är lite styvare än normalt (IMCS 18 istf 17) men funkar riktigt riktigt bra i Session seglen, men känns något styv i Boxer 4.7, som iofs har ovanligt mycket böjkurva.

    Så till frågan…
    Är det någon som kör på RDM master och i så fall vilken. Just nu lutar det PowerEx eller GulfTech, men just 400 masten (som jag är ute efter) lär vara lite styvare än normalt i Gulftechs tappning – dock har de grym garanti (3 år!!).
    FiberSpars RDM lär inte hålla måtten rent kvalitetsmässigt, dock ha den bästa böjkurvan (ska likna tidalWave).
    Masten skall användas i Naishs Boxer (5.4 samt 6.2 med 5 resp 35 cm förlängning) som är sydda efter Naish AeroMax/powerEx Z-tapper…

    Kanske tom någon i Götet som trycker på någon av ovanstående (eller andra på marknaden förekommande) märkes 400 mast och har lust att låta mig provrigga lite smile.gif

    /adde

    ola_p svarade 20 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 augusti, 2003 vid 12:39

    Har testat en del olika segel på min Powerex 400 RDM bl.a. Simmer onshore -00/-02 3,7-5,3 och Twist -03 (5,7!), Gaastra Grind 4,2, Arrows Impact 4,7, Ezzy Wave 5,2, NP Zone -99 5,0 och alla har funkat hur bra som helst tycker jag.
    Mattias

  • ola-h

    Medlem
    1 augusti, 2003 vid 13:15

    Jag är hemma nu, och du kan få provrigga på mina PX och Nolimitz 4. skinnys om du vill. Kanske kolla lite på Starboad 2004 Trance, EVO och Acid oxå…

  • adde

    Medlem
    1 augusti, 2003 vid 13:20

    Låter perfekt, visste inte hur långe du tänkte vara borta.

    Då förväntar vi oss en lång rapport om Guincho…

    Fick förresten videoklippet att fungera efter lite nedladdande av nya spelare (VideoLAN löste det hela).

    /adde

  • jonatan

    Medlem
    1 augusti, 2003 vid 18:21

    Jag har en powerex rdm i 430, men har lite svårt att uttala mig om hur den är jämfört med andra master.. Ezzys master är väl vad jag har läst samma som Powerex fast billigare och utan kevlar-färastärkningen där bommen sitter. Jag funderar på att köpa en Ezzy rdm mast i 400, någon som kör på ezzy-master?

  • adde

    Medlem
    2 augusti, 2003 vid 05:07

    Ezzys master tillverkades av PowerEx fram till 2002, från årets (2003) så tillverkas de av NoLimitz. Det lär alltså skillja en hel del i böjkurva mellan 03′ och tidigare master…

    /adde

  • mco

    Medlem
    2 augusti, 2003 vid 08:14

    Japp. Jag kör på Ezzy RDM -03. En 400 och en 430, jag köpte dom i Sydafrika i vintras. Jag är jäkligt nöjd med dom. Masterna använder jag till Ezzys SE segel (4,0 4,7 5,2) så jag har inte haft några problem med böjkurvor… Jag har även införskaffat en kolfiberförlängare från local spirit så jag kan använda masterna till lite större segel.

    Vilka säljer Ezzy i Sverige?

  • oscar

    Medlem
    2 augusti, 2003 vid 08:26

    come.to/locs.fritid som har en riktigt usel hemsida med Gator spyware pop ups..

  • jonatan

    Medlem
    2 augusti, 2003 vid 08:30

    locs fritid (i kungälv tror jag)
    http://locs.surf.to/

    Jag är lite sugen på ezzy wave seglen.. har du några kommentarer? enligt tester skulle de vara relativt svårplanade..

  • star

    Medlem
    2 augusti, 2003 vid 09:34

    Jag kör på Gulftech RDM 430 samt 400 på Neil Pryde Search samt Zone -03. Masterna är extremt “rappa och livliga” och har en böjkurva som påminner om en “vanlig” mast. Trodde inte att skillnaden skulle vara så stor som den är även på mindre storlekar av segel. Riggen blir mer hanterbar och med en carbonbom har du en rigg som är suverän. Mitt råd är att köpa kvalite´(garanti) samt en böjkurva som passar dittt segel. Vissa RDM är så styva/raka så att de totalt “dödar” seglet.

    Du får gärna prov- rigga/segla. Kommer ner till Varberg så fort det blåser alt. Wave Classic.

  • fjant

    Medlem
    2 augusti, 2003 vid 12:24

    Jag har köpt upp mig på Gulftech needle (400, 430 samt 450). Har dock ej hunnit segla dem än då jag fortfarande väntar på mina nya segel.
    Kan bara säga att masterna känns mycket välbyggda och verkar hålla hög kvalitet. De är dessutom mycket lätta. Kan kanppt vänta tills jag får prova dem!!!

    /Fjant

  • ola-h

    Medlem
    3 augusti, 2003 vid 08:58

    Jag är inte säker på att Ezzys NoLimitztillverkade master har samma kurva som NL original. Från källor på NL har jag hört att de skulle tillverka två kurvor paralellt 2003, den “klassiska annrlunda” och en “normal”. Det KAN vara så att Ezzys master har en mer normal kurva.

    Jag har kört rätt mycket med NoLimitz master (400, 370, 340) nu på olika Hotsegel. De funkar kanon till vissa med inte alls till andra.

  • ola-h

    Medlem
    8 augusti, 2003 vid 07:48

    Jag fick lite uppdateringar om Ezzy och Nolimitz master.

    Nolimitz kommer inte den närmaste framtiden markadsföra någon annan kurva än den klassiska.

    Ezzys nya RDM-master är tillverkade av NL, men efter Ezzys specifikationer. Bland annat har de en annorlunda skarv för att matcha Ezzys äldre Powerex-tillverkade master. De har också en helt annan kurva. För övrigt har de samma fina prestanda och hållbarhet som original NoLimitz vilket t.ex. inkluderar ett ytskikt som är UV-stabiliserat mm. Ezzys master har också färgkodning i ändarna som kodar längden. Bra om man har en tjock bunt med 8-10 mastbitar och snabbt vill hitta toppen och botten till 370:an (har man många master kan man ju då vindfattiga dagar då inte ens seglen till 460:an räcker leka maxi-plockepinn, 2 p för de gröna, 5 för de blå…).

  • ola_p

    Medlem
    8 augusti, 2003 vid 08:24

    Låter som ett billigt sätt att spela plockepin… wink.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM – erfarenheter?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.