Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing rebel 09 vs 10 !

  • rebel 09 vs 10 !

    Publicerad av sanden89 på 24 juli, 2009 vid 14:13

    tjenare allihopa!

    måste reda ut en sak. Efter att jag praktiskt taget delat min Rebel från 07 i tre delar så är jag väldigt nära ett köp av en Rebel 09. det som intresserade mig mest var att den bara hade 4 struttar, det är ju en rätt stor förändring som antagligen visat många fördelar tänkte jag…. Tills jag fick syn på 2010:ans modell, där den 5:e strutten är tillbaka!

    någon som har koll på detta? var det alltså inte så bra med bara 4?

    skotten svarade 14 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • cedd

    Medlem
    24 juli, 2009 vid 22:21

    Själv har jag bara kört 09 och var grymt imponerad dock blev det EVO 09 för mig istället. Snackade med en snubbe på en av kite skolorna i Tarifa tidigare i år. Han sa att de var grymt missnöjda med Rebel 09 jämfört med 08. Detta då speciellt de lite större storlekarna 10 och uppåt inverterade lite för lätt speciellt vid hård belastning eller av lite tyngre åkare. Han påstod att det var detta probelm som gjorde att North valde att gå tillbaka till 5 struts på -10.

    Tilläggas ska ju att han var nöjd med Rebels -09 också men jämfört med -08 så var det en klar försämring, så de körde bara EVO tills de skulle få in -10. Sedan är det klart att man blir kräsen om en grym dracke blir något sämre när det kommer en ny modell.

    För övrigt så tror jag du får svårt att hitta någon som är missnöjd med en North Rebel -09, men vissa är lite extra kräsna.

  • chrille

    Medlem
    25 juli, 2009 vid 09:59

    Jag kör med både Rebel 2009 och 2010 nere i Guincho just nu. Största skillnaderna enligt mig är:
    -5 struts på 2010 vs 4 på 2009
    -Något tyngre och mer solid känsla i 2010:an
    -2010 är aningen mer stabil i hård och byig vind
    -2010:an är lite mer trögstyrd än 2009:an

    Personligen gillade jag att 2009:an hade 4 struts. Enklare är bättre. Jag har inte haft några problem med att kiten inverterar eller känns ostabil i hårda vindar. Snabbare att pumpa och grymt lätt och följsam känsla i luften pga låg vikt och lägre styvhet i kiten. Perfekt för vågor.

    Har kört 2010 (7&11) i några veckor nu och är gillar den också. Dock har den lite tyngre känsla som jag skrev ovan. Den kräver lite mer input från åkaren men är å andra siden aningen mer stabil. Känslan är lite åt Rhino-hållet.

    Favorit? Vet inte, inga gigantiska skillnader. Kanske 2010 om du kör i hårda byiga vindar eller är tung. 2009 om du vill ha en mjuk och följsam kite eller väger lite mindre. Min flickvän (Anna Sparre) föredrar 2009.

    Det var för övrigt större skillnad i känsla och prestanda 2007-2008 jämfört med 2008-2009 eller 2009-2010 tycker jag. Rebel 2008/2009/2010 är alla grymma kites. Skulle kunna köra med vilken som.

    Hoppas det hjälper dig!

    /Chrille

    Sandén89;561270 wrote:
    tjenare allihopa!

    måste reda ut en sak. Efter att jag praktiskt taget delat min Rebel från 07 i tre delar så är jag väldigt nära ett köp av en Rebel 09. det som intresserade mig mest var att den bara hade 4 struttar, det är ju en rätt stor förändring som antagligen visat många fördelar tänkte jag…. Tills jag fick syn på 2010:ans modell, där den 5:e strutten är tillbaka!

    någon som har koll på detta? var det alltså inte så bra med bara 4?

  • chrille

    Medlem
    25 juli, 2009 vid 10:23

    Jag kör med både Rebel 2009 och 2010 nere i Guincho just nu. Största skillnaderna enligt mig är:
    -5 struts på 2010 vs 4 på 2009
    -Något tyngre och mer solid känsla i 2010:an
    -2010 är aningen mer stabil i hård och byig vind
    -2010:an är lite mer trögstyrd än 2009:an

    Personligen gillade jag att 2009:an hade 4 struts. Enklare är bättre. Jag har inte haft några problem med att kiten inverterar eller känns ostabil i hårda vindar. Snabbare att pumpa och grymt lätt och följsam känsla i luften pga låg vikt och lägre styvhet i kiten. Perfekt för vågor.

    Har kört 2010 (7&11) i några veckor nu och är gillar den också. Dock har den lite tyngre känsla som jag skrev ovan. Den kräver lite mer input från åkaren men är å andra siden aningen mer stabil. Känslan är lite åt Rhino-hållet.

    Favorit? Vet inte, inga gigantiska skillnader. Kanske 2010 om du kör i hårda byiga vindar eller är tung. 2009 om du vill ha en mjuk och följsam kite eller väger lite mindre. Min flickvän (Anna Sparre) föredrar 2009.

    Det var för övrigt större skillnad i känsla och prestanda 2007-2008 jämfört med 2008-2009 eller 2009-2010 tycker jag. Rebel 2008/2009/2010 är alla grymma kites. Skulle kunna köra med vilken som.

    Hoppas det hjälper dig!

    /Chrille

    Sandén89;561270 wrote:
    tjenare allihopa!

    måste reda ut en sak. Efter att jag praktiskt taget delat min Rebel från 07 i tre delar så är jag väldigt nära ett köp av en Rebel 09. det som intresserade mig mest var att den bara hade 4 struttar, det är ju en rätt stor förändring som antagligen visat många fördelar tänkte jag…. Tills jag fick syn på 2010:ans modell, där den 5:e strutten är tillbaka!

    någon som har koll på detta? var det alltså inte så bra med bara 4?

  • skotten

    Medlem
    25 juli, 2009 vid 10:34

    looks like that age of yours is showing chrille, was it the parkinsons that made you hit the send button twice or the dementia that made you froget you posted right before?

  • sanden89

    Medlem
    25 juli, 2009 vid 10:55

    Tack så hemskt mycket! butiken där jag bor säljer ut 2008:an rätt billigt nu, och som jag hört av er nu så verkar det ju mer värt att köpa 08:an billigare än 09:an som vissa inte ens var nöjda med.

    jag körde som sagt var på en begagnad rebel 12kvm från 07. så köper jag en helt ny 08:a kommer jag antagligen bli supernöjd ändå!

  • chrille

    Medlem
    25 juli, 2009 vid 11:34

    Must be a combination, I have a faint memory I hit that button at least once…;)

    skotten;561415 wrote:
    looks like that age of yours is showing chrille, was it the parkinsons that made you hit the send button twice or the dementia that made you froget you posted right before?
  • skotten

    Medlem
    25 juli, 2009 vid 22:08

    : ) hehe hope you aint working too much and get to come play with us again soon man

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing rebel 09 vs 10 !

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.