Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen regga om?

  • regga om?

    Publicerad av rocker21 på 16 maj, 2006 vid 11:05

    Hej!
    har en del frågor.. har nyss köpt en -78 typ2, reggad som lätt lastbil med 2 platser. Tidigare var det en skiva bak som täckte hela lastutrymmet liksom (till att sova på), men jag har gjort om det hela till två säten och ett bord i mitten.. undrar om jag måste regga om den bara för att sätta in bälten till platserna bak? och för att ens få vara 5 som sitter i bussen, måste jag regga om så att det står 5 platser i reg.beviset istället för 2? Kostnad? Vore juste å hjälpa mig med detta!

    svenne svarade 18 år sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • mats_o

    Medlem
    16 maj, 2006 vid 20:12

    Jag kollade detta som av en händelse just idag för min nya buss. Jag har en transporter tidigare som jag reggade som lätt lastbil med boendeinredning. Denna typ har nu försvunnit och ersatts med personbil typ 2, vilket ska motsvara gamla “lätt lastbil” också vad gäller skatten. Uppfyller din buss följande fyra kriterier kan och bör du regga den som personbil typ 2:
    – anordning för matlagning
    – fast bord
    – sovplats (tex säten som görs om till bädd)
    – stuvutrymmen
    Alla ändringar du gör ska om man nu följer alla regler förstås följas av en ny registreringsbesiktning så mdu får med alla säten. Vad gäller bältena måste de följa vissa kriterier, sätena däremot räcker om de är ordentligt fastsatta.
    Prata med besiktningen eller kolla in http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_LookupWeb/8405E9E6BC7FB6B1C1256F490040AEC6!opendocument&m=1

    Good luck / Mats

  • ola_p

    Medlem
    17 maj, 2006 vid 07:10
    Mats_O wrote:
    Jag kollade detta som av en händelse just idag för min nya buss. Jag har en transporter tidigare som jag reggade som lätt lastbil med boendeinredning. Denna typ har nu försvunnit och ersatts med personbil typ 2, vilket ska motsvara gamla “lätt lastbil” också vad gäller skatten. Uppfyller din buss följande fyra kriterier kan och bör du regga den som personbil typ 2:
    – anordning för matlagning
    – fast bord
    – sovplats (tex säten som görs om till bädd)
    – stuvutrymmen
    Alla ändringar du gör ska om man nu följer alla regler förstås följas av en ny registreringsbesiktning så mdu får med alla säten. Vad gäller bältena måste de följa vissa kriterier, sätena däremot räcker om de är ordentligt fastsatta.
    Prata med besiktningen eller kolla in http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_LookupWeb/8405E9E6BC7FB6B1C1256F490040AEC6!opendocument&m=1

    Good luck / Mats

    Hur petiga är dom med bordet? Har inte sett den regeln tidigare, och tänkte regga om på måndag… 😀

  • mats_o

    Medlem
    17 maj, 2006 vid 07:19

    Ingen aning om hur petiga de är, men det var vad “besiktningsingenjören” sa om de nya reglerna. Sen är det ju vanliga människor som besiktigar så det går säkert att snacka med dem på plats och övertyga att det är en bo-bil och inte någon vanlig bil. Berätta gärna hur det gick på måndag, ska själv besiktiga såsmåningom.
    Tjosan / Mats

  • mr_johan

    Medlem
    17 maj, 2006 vid 17:32

    ta med ett vanligt fällbart campingbord annars.. hade själv tänkt att ha det i min, smidig lösning.

  • ola_p

    Medlem
    17 maj, 2006 vid 18:30

    Det har jag, men det faller ju inte riktigt under “fast monterat”…

  • mattap

    Medlem
    18 maj, 2006 vid 10:12
    Mats_O wrote:
    Jag har en transporter tidigare som jag reggade som lätt lastbil med boendeinredning. Denna typ har nu försvunnit och ersatts med personbil typ 2, vilket ska motsvara gamla “lätt lastbil” också vad gäller skatten. Uppfyller din buss följande fyra kriterier kan och bör du regga den som personbil typ 2:
    – anordning för matlagning
    – fast bord
    – sovplats (tex säten som görs om till bädd)
    – stuvutrymmen

    Nu blir jag förvirrad!! Har du nån bra länk? Hittar inte det jag söker på bilprovningen. Typ2 motsvarar lätt lastbil?? Jag trodde du menade att Typ 2 motsvarar husbil! För att regga som lätt lastbil=typ2 krävs inget möblemang. Däremot husbils reggat så stämmer nog det du skriver!? Finns det inte krav på ventilation om man husbilsreggar?

  • svenne

    Medlem
    18 maj, 2006 vid 10:32
    MattaP wrote:
    Mats_O wrote:
    Jag har en transporter tidigare som jag reggade som lätt lastbil med boendeinredning. Denna typ har nu försvunnit och ersatts med personbil typ 2, vilket ska motsvara gamla “lätt lastbil” också vad gäller skatten. Uppfyller din buss följande fyra kriterier kan och bör du regga den som personbil typ 2:
    – anordning för matlagning
    – fast bord
    – sovplats (tex säten som görs om till bädd)
    – stuvutrymmen

    Nu blir jag förvirrad!! Har du nån bra länk? Hittar inte det jag söker på bilprovningen. Typ2 motsvarar lätt lastbil?? Jag trodde du menade att Typ 2 motsvarar husbil! För att regga som lätt lastbil=typ2 krävs inget möblemang. Däremot husbils reggat så stämmer nog det du skriver!? Finns det inte krav på ventilation om man husbilsreggar?

    Lyft luren, ring Bilprovningen och fråga…

  • mattap

    Medlem
    18 maj, 2006 vid 11:26

    ja visst kan jag göra det, men det känns bättre att ha något skrivet eftersom man får olika svar beroende på vem man pratar med…

  • svenne

    Medlem
    18 maj, 2006 vid 11:29

    Och du tror att det blir bättre om du frågar 1000 förvirrade med surfabstinens?! 😉 😀

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen regga om?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.