Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rekreationssurfa?

  • draaaag_eller

    Medlem
    24 november, 2004 vid 21:43

    En GO-bräda är helt OK att lära sig surfa på. Första planingen, första (riktiga) gippen, stå i fotstroppar och använda hängsele kommer funka utmärkt. Däremot om man redan har varit med om allt det där vill man ju inte gå tillbaks… Man växer ifrån denna bräda på en surffylld sommar och när man skaffat en mindre kommer en GO ligga och samla damm. En Fanatic X-ray däremot är ett lättvindsalternativ på ett helt annat sätt som kan komplettera en mindre bräda. Jag har en X-ray 160 som jag är mycket nöjd med!

    Däremot måste man vara mer rädd om de brädor som inte har EVA-däck. Fast det är ju en enkel sak. Ska tillägga att jag provade en RRD EVO360 i somras, och den är klart rankare än X-rayen.Väger man 90-95 så kan det bli lite onödigt rankt att börja med. Det finns alltså bättre alternativ tycker jag. Har också testat Start, den är rolig de första timmarna, men är ingen höjdarbräda att svänga med. Jämför man Start-Xray är det mycket stor skillnad… Men ett angenämt problem är det! Se fram emot den roligaste sommaren i ditt liv!

  • manno

    Medlem
    24 november, 2004 vid 22:17

    Go 155 verkar ju passa som en handske. Plus för att man kan sätta stropparna lite längre fram och i mitten, kommer att spara många timmars svärande. en vikt på 10.2 kg är ju inte så mycket mer än t.ex X-rayens 9.4, inte så farligt för en bräda i den storleken faktiskt, är man rookie är det ju dessutom värdelöst att ha en bräda som knäcks som ett äggskal mot första bästa sten. Det finns ju en liten chans att du skulle tröttna på den om några år (du gör det garanterat inte direkt) men den blir nog inte svår att bli av med till ett rimligt pris. Om du har extremt ont om perngar (som jag tror många skribenter inkl mig själv har) kan du ju satsa på en begagnad mer fartorienterad bräda direkt. Tror dock det tar ganska lång tid innan du tycker Go:en är slö.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 november, 2004 vid 22:59

    Trots att jag har vindsurfat i 24 år tänker jag nog lite som ämnesförfattaren och har även seglat sedan barnsben.
    Trixa, stora vågor eller hoppa är ingenting för mig! Däremot blev det ett riktigt roligt lyft för mig när jag övergav min gamla fullängdsbräda och skaffade mig en Lorch Silver Dolphin formulabräda. Den passar mig utmärkt bortsett från att jag har svårt att ta bra höjd i svag vind.Formulabrädor går som tåget och blir bara roligare ju mer det blåser. Brädorna är stabila och lätta. Starboard är tydligen det mest erkända formulamärket.
    Per-Arne

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 november, 2004 vid 23:43

    Som har sagts tidigare i denna tråd så kan GO eller liknande brädor vara mycket bra brädor att börja med och ha första sommaren (önskar själv att jag hade haft en så’n istället för en BIC Astro Rock 125 liters som första bräda) i o m att den är snabbstart in i vindsurfingvärlden. Dock så tror jag att du redan andra året börjar snegla på en freeride bräda istället på runt 150-160 liter. Gärna en superplaner, dom kan ta väldigt stora segel vid behov, upp till 10m2. GOn kan man ju då behålla för att träna segelsnurr på m m.

    Men, VARNING! Har du väl kommit en bit på väg och du är i selen och stropparna och planar på riktigt så finns det ingen återvändo! Sporten är starkt beroendeframkallande och det finns inget botemedel! Innan du vet ordet av så kommer du att börja snegla på freestyle och vågbrädor och planera din första tripp till Maui!

    Irie Man

  • Johan!!

    Gäst
    25 november, 2004 vid 09:05

    Bic Astro Rock var ju grym nybörjarbräda… en sån borde jag haft.
    Själv var min första bräda en Tiga Slalom WC 260 från 90 (80 liter). Efter 2 sommrar tror jag inte jag hade kommit upp i planing en enda gång… Sen köpte jag mig en Bic Tempo slalom och då gick det lite bättre.

    Jag tror GO-brädan skulle passa dig jättebra. Jag förstår inte vitsen att som nybörjare köpa en omtålig och snabbare freeridebräda. Sen om man kollar på alla reklambilder så verkar det som att du kan ta med frugan på en tur också om du känner för det…

    //Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 november, 2004 vid 09:10

    Tack för alla svar, det finns mycket kunskap här och då jag inte känner någon vindsurfare är det otroligt bra att få feedback från någon med erfarenhet.
    Om man kan segla, är då en Stor freeridebräda snabbare än en GO trots att GO’n är bredare?

    …Här kommer en bra nyhet, smile.gif Jag ska till Thailand i Vinter, där kan jag ta en vindsurfarkurs och kanske lägga pråm-nybörjarstadiet bakom mig.
    Sedan när jag kommer hem kan jag köpa en Carve eller en liten GO (Jo, jag är lite insnöad på Starboards design)

    Carve 161
    Carve 145
    …Eller min “favorit” GO 170 *duckar* smile.gif

  • jonasp

    Medlem
    25 november, 2004 vid 09:15

    Bredden påverkar negativt på hastigheten pga den ökade friktionen. men eftersom en smalare bräda inte planar lika lätt så är en bredare bräda att föredra i lätta vindar. på formla brädor är det numera standard med “cut outs” i tailen för att minska den våta ytan.
    Breda brädor kan också vara knepigare att gippa och du kommer att upptäcka att man vill ha en bräda som är kul att gippa med-det är bra känsla när man svänger runt en bräda ifull planing.

    Är det nya brädor du funderar på? Jag skulle verkligen rekomendera att inte va märkesfixerad på första brädan utan hitta en beg bräda som kan få lite stryk-priset sjunker snabbt på brädor o en från 02 i bra skick kostar minre än hälften av en ny.

  • nordgren

    Medlem
    25 november, 2004 vid 09:28

    Köp en Carve 161 om du ska köpa nytt. Har fått grymt i tester och är stor nog att börja med! Sen kommer den att funka finfint i många år som lättvindsbräda!
    Köper du D-ram modellen så är den lite hållbarare än wood också. + i början.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 november, 2004 vid 09:35

    ..att wood modellen skulle vara ömtåligare än dram är nog mest en missuppfattning, det skulle jag vilja ha lite mera belägg på nordgren. Jag har en wood och den är inte ömtåligare än någon annan bräda jag haft.

  • nordgren

    Medlem
    25 november, 2004 vid 09:59

    Nej absolut så är inte wood ömtåligare än några andra märken, däremot så är d-ram mer tålig.

    http://www.star-board.com/products/technology.asp

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 november, 2004 vid 10:07

    Funderar på ett nytt paket, vill helst ha nya grejor och vill köpa allt i ett svep. (Kan ju alltid sälja om det inte var så kul som väntat och då är ett nytt, kvalitetspaket nog enkelt att bli av med)
    Några tips på Starboard Webshoppar i Europa som är billiga och levererar till Sverige?
    Kommer inte att köpa ännu för jag vill vänta tills jag provat i Thailand för att se om det är något för mig.

    Kan en nybörjares “dröm”inköpslista se ut så här: (Jo, jag vet att det är dyrt, men jag fick lite pengar över när jag slutade med en annan hobby som jag kan återinvestera i någon ny hobby, tex. surf)

    Starboard Carve 161
    6.5 segel
    460cm mast
    BOM
    Våtdräkt
    Flytväst

  • nordgren

    Medlem
    25 november, 2004 vid 10:11

    Ja det där låter som en kanongrupp att börja med. Och som sagt även perfekt i flera år famöver (tills brädan blir omodern, eller det blir dags att kitta om till freestyle) wink.gif.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 november, 2004 vid 10:21

    Nja köp ingen riktig nybörjarbräda. Köpte en 114l freeride som jag lärt miggrunderna på bred och lättgippad.. Moderna freeridebrädor är kanon att börja på. Köper du en med centerbord så ångrar du dig för det finns risk att drabbas av surffebern…det hände med mig….vind, ja då gör man allt för att komma iväg.Good luck! smile.gif

  • nordgren

    Medlem
    25 november, 2004 vid 10:41

    Nja om man inte väger 40 kg så är en 115 liter inget att börja på.
    Väger man kalr som jag (98kg) så står man till vaderna med vatten om man drar rigg på en sådan, plus att den är redigt ostabil om man inte är van.
    Jag vet, jag har en 113 liters freestyle. Men den är grymt skön sen när man lärt sig. smile.gif Lööv it!

  • mattap

    Medlem
    25 november, 2004 vid 11:18

    själv slet jag med ett 5,0 i början i 2m/s vindstyrka. Ganska trevligt med ett litet segel när man lär sig hålla balans, dra rigg mm!!!

Sida 2 av 6

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rekreationssurfa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.