Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Renodlad slalom eller freeride-slalom?

  • Renodlad slalom eller freeride-slalom?

    Publicerad av sode på 19 september, 2008 vid 19:52

    Windgurus brist på stjärnor gör att man börjar fundera på att kitta om sig… Efter att ha insett att denna säsong inte bjudit på alltför mycket seglande så kanske man borde börja komplettera med lite större grejer.

    Kör idag en Starboard Kombat 97, med segellinje 4,7/5,7/6,4, och den är en dröm med bra tryck i 5,7:an. Har även en F2 från -02, 113 liters som används väldigt sporadiskt (läs: semester och på stugan), och det är väl främst denna jag skulle vilja ersätta med något som är mera fartinriktat, just eftersom förhållandena vid >6,7 segling inte är alltför brutala…

    Har funderat lite på nånting liknande Starboard S-type, JP Super-X/Sport, Fanatic Hawk, nånstans runt 110-115 liter, samt komplettera med ett segel rutn 7,5-7,7 nånting. Dessa klassas väl som freeride-slalom mer eller mindre, och ger kanske en något lättare segling än t ex Fanatic Falcon och liknande, samtidigt som man kanske inte behöver köpa värsta camber-seglet…?

    Tänker jag rätt, eller ska jag gå på ren slalom? Jag har inte tillgång till “riktigt” plattvatten, utan det är väl mest chop/småvågor, och jag kör gärna lite bump-n-jump med lite hopp och skutt…

    Ah, och jo, jag skulle också gärna ha en mindre bräda också… =) Och vågen visar ca 73kg…

    bigblue svarade 15 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • Knatte

    Gäst
    19 september, 2008 vid 20:01

    Om du inte har ambitionen att vara snabbast i viken och satsa på fullcambrat, så tror jag du får roligare på freeride-slalom eller brädorna snäppet under raceslalom..
    Tror att “Starboard S-type, JP Super-X/Sport, Fanatic Hawk” är modellen för din del om du ändå inte har plattvatten och samtidigt vill leka lite.
    Du tappar några knop i toppfart, men lär få en roligare/allroundare bräda istället..:laugh:

  • sode

    Medlem
    19 september, 2008 vid 20:46

    Hmmm, snabbast i viken låter ju nog skoj, men man är ju nästan ensam där iaf… 😉
    Helt rätt, jag fångar gärna lite luft om jag hittar en passlig liten ramp, och fullblodsslalomarna kanske inte riktigt gillar den behandlingen i längden… blir ju också dyrt att skaffa 120%kol-allting till camberriggarna… även om det skulle vara nog så skoj att bara dra på som tåget…!!

  • ola-h

    Medlem
    20 september, 2008 vid 08:50

    Svårt val, men en modern slalom är väldigt kul och om du redan är van med mindre brädor så tror jag du lär dig hantera en slalombräda rätt snabbt. Du har dock rätt i att slalombrädora är lite lättare byggda, men skillnaden är oftast inte så jättestor, faktiskt.

    Jag gick från enbart vågsegling till att också köra lite freeride. Det slutade rätt snabbt med att jag istälet gick på slalomprylar. Personligen tycker jag det helt enkelt ger mer i lättvind är motsvarande freerideprylar. Däremot skulle jag säga att om man inte har stora ballar eller bra slalomteknik så får man ut lite bredare register ur en freeridebräda. Men det kommer inte vara något problem för dig eftersom du har Kombaten att ta till när det börjar bralla i.

    En slalom går klart fortare än även en snabb freeride i det lättare vindregistret, skulle jag säga. Slalomen glider också genom vindhål bättre. Däremto krävs det lite mer “specieliserad” teknik för att få en slalombräda att plana riktigt tidigt. Man måste vara bättre på att jobba upp tryck på fenan istället för att så att säga bara glida iväg på planingsytan som man kan göra på en bra freeride. Men för mig är det värt lite mer “fipplande” när man skall iväg i lättvind för att få den klart bättre fartkänslan (och höjdtagningsmöjligheterna) när man väl planar.

  • oscar

    Medlem
    20 september, 2008 vid 12:32

    Många tillverkare har nu en linje precis under de renodlade tävlingsbrädorna. Tex F2 Rx, Fanatic Ray, JP supersport. Då dessa är mer lättseglade går det att segla riktigt fort på dessa. De värsta slalombrädorna kan fortfarande kräva en hel del teknik för att få ut det lilla sista ur.

  • ebh

    Medlem
    20 september, 2008 vid 16:32

    @Oscar 501228 wrote:

    Många tillverkare har nu en linje precis under de renodlade tävlingsbrädorna. Tex F2 Rx, Fanatic Ray, JP supersport. Då dessa är mer lättseglade går det att segla riktigt fort på dessa. De värsta slalombrädorna kan fortfarande kräva en hel del teknik för att få ut det lilla sista ur.

    Nåt du vet om JP Supersport ur egen erfarenhet? dvs inte tester.
    Mvh ebh@telia.com

  • jester

    Medlem
    20 september, 2008 vid 19:41

    En stor skillnad mellan freeride och en fullblodsslalom är placering av stroppar osv. långt ut, och långt bak. Kräver det där lilla extra, men har man som sagt lite vana på småbrädor, så är den biten inga problem. Dessutom bör man väl ha minst nån form av free-rejs segel för att få ordning på brädan oxå, och definitivt ett par bra fenor.

    Men j-vlar va kul det är när det börjar gå fort. Fartkänslan är rent ut sagt vansinnig! Är en adrenalinkick så det bara sjunger om det, och då speciellt när man ligger nära gränsen… Ahhh… Kan det inte blåsa snart?

  • sode

    Medlem
    21 september, 2008 vid 17:16

    Ni som kör “riktiga” slalombrädor… de flesta av er har säkert tillgång till strykbrädesplatt vatten a la Sotavento, men hur beter sig dessa brädor under icke-optimala förhållanden (dvs lite chop, små vågor etc, för det är så min verklighet ser ut…)?

    Kan ni också ge lite exempel på med vilka grejer, och under vilka förhållanden som är minimum för att ni ska kunna köra?

  • Knatte

    Gäst
    21 september, 2008 vid 18:14

    @sode 501444 wrote:

    Ni som kör “riktiga” slalombrädor… de flesta av er har säkert tillgång till strykbrädesplatt vatten a la Sotavento, men hur beter sig dessa brädor under icke-optimala förhållanden (dvs lite chop, små vågor etc, för det är så min verklighet ser ut…)?

    Kan ni också ge lite exempel på med vilka grejer, och under vilka förhållanden som är minimum för att ni ska kunna köra?

    Är det chopp och dåliga förhållanden så blir det skumpigt och du vågar inte släppa på…:blush:
    Självklart har du bättre förutsättningar om du har tyngd och mycket guts. Men ofta handlar det mer om modet att våga använda potentialen i grejerna…

    Vad som är minumun handlar väl om vilka storlekar på slalomgrejerna du har? Har du en 130 full-on-race och ett 9 kvm segel så kommer du igång rätt fort. Men tror det flesta menar att slalom börjar vid ca 10 m/s och omkring 7 kvm eller liknande:laugh:

  • sode

    Medlem
    21 september, 2008 vid 18:53

    @Knatte 501465 wrote:

    Har du en 130 full-on-race och ett 9 kvm segel så kommer du igång rätt fort. Men tror det flesta menar att slalom börjar vid ca 10 m/s och omkring 7 kvm eller liknande:laugh:

    …och hur ofta är det 10m/s i medel…?!?! 😉

    Med gamla 6.7+115liters allround så tyckte jag att det var fullt körbart med 10m/s i byarna, nu med 6.4+97 liter så behöver jag närmare 12 i byarna innan det känns “rätt” (=lättplanat större delen av tiden).
    Medelvinden brukar väl kanske ligga 3-4 lägre än byarna där jag vanligtvis surfar (enligt väderstationerna)… Byhåla får en ny innebörd…

    Känns lite som jag tappat en hel del tid pga detta byte till mindre grejer (som dock är roligare närde väl funkar), och det skulle kunna vara skoj att få tillbaka den, och kanske t o m kunna utöka lite. NP Hellcat finns ju i 7.2 och 7.7, räknar jag “procentuellt” så blir hoppet 6.4->7.7 inte sååå mycket större än glappet mellan övriga segel… 6.4->7.2 känns i minsta (lyxigaste) laget… fast å andra sidan så blir ju den större riggen också bökigare och tyngre…

    Eller så har det bara varit ovanligt lite vind i år…

  • ola-h

    Medlem
    21 september, 2008 vid 19:06

    På ett sätt håller jag med om att det blir riktigt roligt först när det blåser på lite. Men detsamma gäller ju freerideprylar och jag tycker det är avsevärt roligare att vara lite lätt underriggad med slalom än med freeride eftersom, som jag skrev ovan, det helt enkelt går snabbare redan “från scratch”.

    När det gäller chop och sånt så är slalombrädor gjorda för att gå fort i stökiga förhållanden. Givetvis är det svårare att köra riktigt fort om det är choppigt, men personligen tycker jag egentigen inte slalombrädor (i alla fall inte de jag kör) är svåra att köra i chop. Det är egentligen bara i djupa slörar som det är svårt och läskigt att släppa på för fullt om det är överriggat och choppigt. Halvvind och höjdtagning är i allmänhet rätt stabilt.

  • joth

    Medlem
    21 september, 2008 vid 19:24

    Kör i Habo i skåne och det är ett rejält choppigt ställe. Starboard iSonic 87liters slalombräda med 6.5 eller större är inga problem tycker jag. Choppet som blir i vindar upp till 12m/s är lungt men sedan med 5.5 så behövs det mera guts. För slör i alla fall. Mer vind än så tar jag nog hellre vågis i Habo.
    Men om du skall ha en stor slalom på 120 som tar 7.5 eller större så blir det ju ändå inte direkt choppigt oavsett var man seglar och brädan lär hantera det utan problem. Vid vindar på kanske 6-10m/s för normal surfing behövs ingen hand på nödbromsen. Bara o åk… och hoppandet lär ju vara rätt begränsat.

    Skall själv skaffa en slalom på runt 120 liter så småning om för att ha till 7.5 och lättare vindar.
    Kan nämna att jag inte kör fullcambrat och jämför inte mina segelstorlekar med speedkillarna. Dom kör ju 5.7 i 18-20m/s och då har jag lagt av för mitt 4.6 vågsegel är för stort. Men tycker ändå att jag får ut mycket ur mina grejor i alla fall.

  • bjornen

    Medlem
    21 september, 2008 vid 19:42

    @sode 501122 wrote:

    Windgurus brist på stjärnor gör att man börjar fundera på att kitta om sig… Efter att ha insett att denna säsong inte bjudit på alltför mycket seglande så kanske man borde börja komplettera med lite större grejer.

    Kör idag en Starboard Kombat 97, med segellinje 4,7/5,7/6,4, och den är en dröm med bra tryck i 5,7:an. Har även en F2 från -02, 113 liters som används väldigt sporadiskt (läs: semester och på stugan), och det är väl främst denna jag skulle vilja ersätta med något som är mera fartinriktat, just eftersom förhållandena vid >6,7 segling inte är alltför brutala…

    Har funderat lite på nånting liknande Starboard S-type, JP Super-X/Sport, Fanatic Hawk, nånstans runt 110-115 liter, samt komplettera med ett segel rutn 7,5-7,7 nånting. Dessa klassas väl som freeride-slalom mer eller mindre, och ger kanske en något lättare segling än t ex Fanatic Falcon och liknande, samtidigt som man kanske inte behöver köpa värsta camber-seglet…?

    Tänker jag rätt, eller ska jag gå på ren slalom? Jag har inte tillgång till “riktigt” plattvatten, utan det är väl mest chop/småvågor, och jag kör gärna lite bump-n-jump med lite hopp och skutt…

    Ah, och jo, jag skulle också gärna ha en mindre bräda också… =) Och vågen visar ca 73kg…

    Jag är väl lite skadad men skulle faktisk vilja slå ett slag för en bräda som jag tyckte var lätt att segla trots att jag aldrig seglat en slalom tidigare: isonic 115 -06(årets modell är väl 111 ?) Seglar den med 7,2 och 8,5 i Stockholm med bökiga förhållanden varje gång, här existerar inte plattvatten :frown: Snabb och go bräda det enda du får se upp med är när du ska slå för då måste du vara ganska kvick annars dycker den, i alla fall med större riggar.

    //Björn

  • jester

    Medlem
    21 september, 2008 vid 20:33

    Med en 7.2 och en 90 liters slalom klarar man sig *väldigt* långt. Speciellt om man inte väger så mycket som du gör. Med lite teknik planar du vid ca 7 m/s, och prylarna funkar upp till kulingstyrka. En känd speed-profil körde en hel säsong på västkudten med 90 litare och 6.7 för några år sedan..

  • bigblue

    Medlem
    21 september, 2008 vid 21:21

    Jag gick i liknande tankar tidigare i somras. Min 120 liters JP X-cite har varit en fantastisk brända men jag kände att jag kunde den. Det blev en iSonic 101 som jag ska köra på 7,8 och 6,6 (North S-type). I väntan på -09 seglen stack jag ut med mitt “gamla” 6,5 freerace segel när det blåste ca 11 m/s. Jag seglade i öppet hav med dyningar. J-lar vad det gick undan. Det var en skräckblandad upplevelse, dock utan att det kändes för “komplicerat” med en slalombräda. På min kunskapsnivå så känns den perfekt i storleken, mindre än 6,6 kommer jag inte att köra i öppet hav. Då växlar jag istället ner till min JP FSW 93 och riggar ett 6.0. Väger för övrigt 76 kilo.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Renodlad slalom eller freeride-slalom?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.