Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Resa & hyra formula i mars?

Taggad: 

  • Resa & hyra formula i mars?

    Publicerad av _frippe_ på 29 januari, 2008 vid 20:54

    Under vintern har jag haft lite vaga funderingar på att skaffa en formulautrustning och ev. testa att tävla lite. Innan jag bestämmer mig skulle jag dock gärna testa lite formula för att känna om det är något för mig. Jag kommer troligen att ha en veckas semester i mars och lurar lite på att köra en enveckas surfresa. Finns det några bra “formula-spots” under denna period där man kan hyra en komplett formulautrustning? Kravet är rimlig res/flygtid för en vecka, typ Europa eller kanske Kanarieöarna. De flesta uthyrningar verkar inte ha formulaprylar, fullt förståeligt…

    jesper_b svarade 16 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • swe223

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 21:42

    Som du skriver är det knappast troligt att någon hyr ut formula utrustning. Jag har aldrig hört talas om någon som hyr ut formula utrustning. I bästa fall kan det finnas slalom/freerace utrustning på några få ställen.
    Lanzarote skall enligt rapport vara ett ganska bra ställe för formula på vintern då det är vindsäkert men inte lika blåsigt som på sommaren.
    //Nicke

  • starboard

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 22:22

    Hej _Frippe_,

    Det går att hyra en riktig formula här i Formulaparadiset Grand kanari Karlstad. Om du kommer när isen har gått så finns utmärkta förhållanden på Vänern. Vi (Onwater) kommer att köra ett träningsläger i april/maj (Ej fastställd datum än). Det kommer att vara ett utmärkt tillfälle att få hjälp och tips för alla åkare från amatörer till elit satsande mästare.

    Kolla på vår hemsida http://www.onwater.se (information i mitten av februari)

    Tyvär vet jag ingen annan plats var du får möjligheten att prova i utlandet.
    Det vore kul att höra om någon vet om det finns??

    /Tor
    Onwater AB
    054-850560

  • imported_macts

    Medlem
    30 januari, 2008 vid 07:19

    @_Frippe_ 441583 wrote:

    Under vintern har jag haft lite vaga funderingar på att skaffa en formulautrustning och ev. testa att tävla lite. Innan jag bestämmer mig skulle jag dock gärna testa lite formula för att känna om det är något för mig. Jag kommer troligen att ha en veckas semester i mars och lurar lite på att köra en enveckas surfresa. Finns det några bra “formula-spots” under denna period där man kan hyra en komplett formulautrustning? Kravet är rimlig res/flygtid för en vecka, typ Europa eller kanske Kanarieöarna. De flesta uthyrningar verkar inte ha formulaprylar, fullt förståeligt…

    Jag vet att det för nåt år sedan var ett reportage i Boards om nåt ställe (antagligen vid medelhavet) som hyrde ut formula prylar. Kommer dock inte på nu vad stället heter……ställ frågan på Boards forum så får du nog svar.

  • imported_macts

    Medlem
    30 januari, 2008 vid 07:31

    …..och nu tror jag att jag kom på vad stället heter: Menorca (eller möjligtvis Minorca)

  • oaxen

    Medlem
    30 januari, 2008 vid 07:38

    Eller gör som jag och köp ett äldre kit för en billig peng. Jag är helt nöjd med min investering. Nu kör jag formula i lättvind och kan gå direkt på fsw+6.2.

  • charlieb

    Medlem
    30 januari, 2008 vid 08:01

    Vela cabarete, men väl där kommer du inte vilja köra tror jag…. revet är magiskt för down da line 😉

    c

  • _frippe_

    Medlem
    30 januari, 2008 vid 08:38

    @Oåxen 441648 wrote:

    Eller gör som jag och köp ett äldre kit för en billig peng. Jag är helt nöjd med min investering. Nu kör jag formula i lättvind och kan gå direkt på fsw+6.2.

    Det är den kombon jag tänkt mig (fast jag har en fsw+6.8). Jag skannar begagnatmarknaden…
    Vilken segelstorlek har du på formulan?

  • _frippe_

    Medlem
    30 januari, 2008 vid 08:49

    Tack för dom andra svaren också, ska forska vidare på dem. Karlstad kan också vara intressant, men då kanske man får skjuta på det till april. I alla fall om inte vintern fortsätter i samma värmebölja som det är nu 🙂

  • jesper_b

    Medlem
    1 februari, 2008 vid 12:19

    Frippe,
    Kul som f-n. Sedan SM i somras har jag visserligen dragit ner hårt på min seglings och tävlingsambition i Formula (från varenda svensk tävling till de som jag råkar ha tid och lust med just då), men jag är egentligen lika Formulastokad som tnär jag provade fornula första gången för ca fyra år sedan. I synnerhet de lätta fina soliga vår och försommardagarna tycker jag det är helt fantastiskt att komma ut på vattnet och känna fulltyck och fart, trots lätta vindar.

    Jag skulle precis som någon skrev ovan inte tveka, utan bara se till att köpa ett beg kit. Det räcker med en rigg och bräda. Du är ju ingen student så du borde kunna köpa hyfsat nya grejor. Satsa på ett segel runt 11 eller lite mer, så du kan komma igång i lättvind. Senaste årens starboard, F2 och Lorsch är väl rätt säkra kort. De senaste 2 åren Fanatic byggde formula är mer tveksamma brädor och de äldre börjar nog bli lite väl junkiga nu. Sedan kommer du till vårens tisdagssegling på Baggen och för trimtips och lite teknikråd. Ett läger nere i Karlstad är ju självklart bra det med. Tor mfl brukar göra helt ypperliga arrangemang.

    Just do it!

    Jesper B

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Resa & hyra formula i mars?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.