Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Resa med utrustning, maxvikt i ett bagage?

  • Resa med utrustning, maxvikt i ett bagage?

    Publicerad av tomasn på 5 juli, 2013 vid 18:55

    Ska ta med grejer på flyg. tänkte packa två vågutrustningar i en stor bag (2brädor, 2master 2bomar 4-6 segel)

    På sas var maxvikten för vindsurfing 26 kg (kostar ca 1000), vilket väl är tveksamt om vi kommer under. Maxvikten för ett bagage var 32kg vilket väl också är tveksamt. Vet inte vad det kostar heller?

    Måste vi packa i varsin bag? Flyger med SAS.

    kinabalu svarade 10 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    5 juli, 2013 vid 20:27

    Det blir två bagar. Undvik över 32 kg. Visst, man kan ta mer men de kan bli dyyyyrt.

  • svenne

    Medlem
    5 juli, 2013 vid 20:31

    Packar du över 32 kg tar inte flygplatspersonalen emot det. Max lyft enligt svenska arbetsregler.

  • tomasn

    Medlem
    5 juli, 2013 vid 20:45

    Tackar för svar. Aha..och det är väl inte säkert vi kommer under 32kg även om det bara är 2 basic vågkit..bräda ca 2x7kg, segel ca5x3kg bomar ca 2×3..master…nä…det lär väl inte gå isf. Vet dock att den där jättebagen varit ute och flugit förr, men då kanske de fick ner typ 4kit och kunde dela det på 4pers el nåt..

  • calle

    Medlem
    8 juli, 2013 vid 18:47

    När jag packar mina grejer, en vågbräda i tight bag + 4:2, 4:7: 5,3 + två master + bom så lägger jag det i en stor enkel bag, det väger typ 31 kg. Men det är mina grejer, du får testa och se, köp en billig baggagevåg.
    Fenor och stroppar tar jag i vanliga väskan.
    Det brukar vara så att du får betala extra för vikten över 26 kg, men alltså max 32 kg (som svenne och Masse säger), sist jag åkte kostade dom sista 5 kilona lika mycket som dom första 26.

    På charter brukar det fungera annorlunda.
    / Calle S

  • tomasn

    Medlem
    9 juli, 2013 vid 11:46

    Tack! Ok, om det väger över 26kg, hur mycket extra får man betala ungefär? Det är ok, bara det inte är så att man då går till nästa prisnivå som är typ 1300 enkel? Alltså om det väger över 26kg (vindsurfincheckat) det är inte så att man då hamnar på nästa prisnivå i deras tabeller (upp till 32kg) utan de lägger på en summa på det man räknat med?

  • r0zn

    Medlem
    10 juli, 2013 vid 05:26

    Om du vill ha med dig två utrustningar så packa som dom säger i två bagar, en segelsäck och en brädbag. Charter brukar bara ta betalt för en vindsurfbräda då. SAS (även övriga reguljära bolag) om det är reguljärt brukar vara mycket förhandlingsbara. Är flyget normal turistflyg med folk med mycket bagage så kan det vara svårt, är det mest affärsresenärer eller halvfullt så brukar det aldrig vara problem att få med sig grejjerna utan betalning. Bra att förhandla med är att det är totala mängen bagage som räknas för dem, dvs har man bara surfutrustning och inte mycket mer brukar man kunna räkna av den vikt man har på biljetten..

  • tomasn

    Medlem
    10 juli, 2013 vid 09:40

    Ok, har provvägt mitt kit nu med 2 segel och det klarar sig på 26 kg, dvs ett kg för mkt. Men det kan jag väl inte tro att de bråkar om. Frågan är om man vågar stoppa ner ett tredje segel? Man kanske kunde testa och om det blir för tungt kanske de kan förvara det tredje seglet nånstans på flygplatsen?

  • kinabalu

    Medlem
    10 juli, 2013 vid 11:07

    När jag åkte till Karpathos förra året hade jag två brädor, segel master mm. Det blev två board bags, en dubbel, 30kg och en enkel, 28kg (tunga cambersegel mm) . Vid incheckningen sa jag att jag hade en (1) vindsurfingutrustning och då hon påpekade att jag hade två bagar sa jag att jag delat upp det så att brädan ligger i ena bagen och seglen i den andra för att det skulle bli enklare för dom att hantera. Hon köpte det och jag fick betala för en utrustning.

    En viss annan surfare här på konfen som åkte på samma flyg hade inte samma tur, han fick betala för två… Jag skulle packa i två bagar och chansa.

    Att förvara ett segel på Arlanda kan du nog glömma. Om du överhuvudtaget hittar någon förvaring som kan ta det, kan det bli dyrare än att köpa ett nytt (och framförallt dyrare än att ta en extra boardbag).

    Jag hade en jacka en gång som jag inte hade plats med till Malaysia och det kostade över 100kr per dag att förvara. Då gick jag med den till lost & found och sa att jag hittat den på en bänk. När jag kom tillbaka från Malaysia gick jag dit och sa att jag glömt min jacka vid utresan och fick då tillbaka den till en avgift av 70 kr! 🙂 Jag kanske inte skulle göra det med ett segel, men va fasen, du kan ju testa! 😉

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Resa med utrustning, maxvikt i ett bagage?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.