Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Resesällskap till WA i höst!

  • Resesällskap till WA i höst!

    Publicerad av mike_tabou på 18 maj, 2009 vid 18:05

    Hallå,

    hade tänkt kila ner till Australien i slutet av september/början av oktober och stanna där minst 3 månader. Har aldrig vart i Australien förut, västkusten ska ju vara episkt har man hört!

    Tänkte hyra en bil och med utgång från Perth köra längst västkustens olika spots för att både våg/vindsurfa så mkt som möjligt!

    Jag är öppen för alla förslag så skriv gärna om ni är taggade på årets trip!! :santa:

    /Micke

    mike_tabou svarade 14 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • makrus

    Medlem
    18 maj, 2009 vid 19:51

    Lät verkligen hur nice som helst!

    Har dock sabbats år i år så det kan bli lite tungt ekonomiskt att ta ett till :tongue:

  • hanko

    Medlem
    18 maj, 2009 vid 20:33

    Hej. Lätt avis man blir nu men men..! Har varit i WA två ggr och det är som sagt underbart. Tips o råd har jag väl en del även om jag inte är nån super-traveller. Hyra bil är inget budget alternativ kan jag säga. Köp en bättre begagnad och sälj vidare sen. EV. förlust på bilen lär bli billigare än hyralternativet. Nu är det 10 år sen jag var där men det fanns en bilhandlare vid namn McGoo-Motors som är/var väldigt surf-vänliga. Lycka till ! Är det nåt annat särskilt du vill veta så PM:a så ska jag försöka ge tips..!

  • mike_tabou

    Medlem
    18 maj, 2009 vid 21:01

    Tack för svar,

    tack för tippset om att köpa bil. Tanken är då att köpa en billig men ändå rullande surfmobil och därefter ta mig runt! McGoo låter ju som ett avslappnat ställe, kommer nog besöka det om det finns kvar :smirk:

    Första frågan: Nåt boende att rek. i Perth, gärna billiga men en säng är ett krav…

    rock on!

  • fastlandsguten

    Medlem
    19 maj, 2009 vid 13:03

    Lancelin Lodge är mycket trevligt i Lancelin, “strax” norr om Perth…

  • mike_tabou

    Medlem
    19 maj, 2009 vid 20:19

    Lancelin lodge va budget -perfekt!

    Det där med bil e fortfarande klurigt, köpa eller hyra… Rent-a-wreck har man ju hört talas om och jag googlade lite och hittade bilar man kunde hyra för 10 au dollar/dagen (60kr) om man hyr under lång period. Det verkar som om hyrpriserna ligger runt 10-15 au dollar/dagen. Men undrar hur det är med försäkringar och vad som ingår liksom. Får ta och kolla med dem.

    Aja, hade vart bra å dela den notan med nån surfabstinent människa som jag. :smirk:

    Tack för svaren sålänge!

    edit: Gumtree is the shit har jag insätt

  • hanko

    Medlem
    19 maj, 2009 vid 20:30

    http://www.mrmcgoomotors.com.au/ ny lokal men förhoppningsvis så är “den gamle” McGoo kvar och även Mandy som fixade och donade..!

  • gh0st

    Medlem
    20 maj, 2009 vid 06:31

    Köp bilen där nere. Du får tag på en ok för runt 1000-2000 dollar och som du kan sälja igen för samma pengar. Bor du i Lancelin Lodge, vilket är ett riktigt nice ställe så är det inte långt ifrån vattnet men Lancelin är en liten tråkig fiskeby, jag hade inte pallat 3 månader där =)

  • mike_tabou

    Medlem
    24 maj, 2009 vid 17:43

    Halloj,

    Jag har lyxen att ha en nära vän som jobbar inom resebranchen. Vi har hittat de billigaste biljettpriserna med de bästa flygtiderna (20h) tur retur Sthlm-Perth. Allt inkluderat, 20kg baggage, 5kg handbaggage, pris för övervikt: 35kr/kg. Mao jävligt bra deal :smirk:

    Biljettpris: (3 månads vistelse): 9846:-
    Biljettpris: (6 månads vistelse): 12646:-

    Jag har lite tankar på att ta ett direktflyg till Geraldton när jag landat i Perth, då jag tror att det är mer vindsäkert mer norrut i början. Biljettpris: 1500kr inkl allt surfbaggage etc.

    Men jag har frågor ang. boende och hur det ser ut med bilköp/uthyrning där. Antagligen blir det väl Geraldton i bara nån månad med en del mindre roadtrips, för att sedan ta mig mer söderut, alt Perth.

    Men somsagt, vet ni nåt om nåt boende och hur det ser ut på bilfronten i Geraldton? Tipsa å skriv vilt, det uppskattas mkt! Vad tror ni om detta boende?

    http://www.realholidays.com.au/cgi-bin/rsearch?snf=rbs&a=o&tm=1243183936&cc=&id=403421347&f=0&fmt=&t=hol&s=wa&c=93975299&p=10&header=&ty=#contactAgent

    Rock on!
    Micke

  • swingout

    Medlem
    25 maj, 2009 vid 09:10

    Hej

    Var i WA för 9 år sedan med en polare. Han kom till Perth ett par dagar före mig och köpte en perfekt surfbuss (typ Toyota Hiace, long wheelbase) av en gammal tant för 1700 dollar. Hittade annonsen i tidningen. Vi höll oss sedan för det mesta i Geraldton (4 veckor) då det var så bra surf där (Point Moore och Coronation!).
    Vi bodde på Sunset Caravan Park i Geraldton. Suverän camping med jätte trevliga ägare! Det fanns även Stugor att hyra där. Har tyvär hört att det blev nya ägare för ett par år sedan igen, och det har varit lite knepigt med dem.

    Mot slutet av resan ville vi sälja bussen. I Geraldton blev det inget napp. Alla som är i Geraldton har redan en bil. Marknaden för billiga bilar som passar för surf är jätte liten. I Perth är den betydligt större, då “alla” kommer och går därifrån. Vi satte en annons i tidningen i Perth. Blev inget napp där heller, så 4 Dagar innan vi skulle hem körde vi ner till Perth igen för att sälja bussen. Vi åkte runt och satte upp lappar i alla Backpackers, och där träffade vi prompt 3 Schweizare som sökte en billig buss. Vi sålde den för 2000.- :cool2:

    När du köper en bil/buss kolla extra noga att den är mekaniskt ok, och att däcken är bra. Det finns många sträckor där du definitivt inte vill få stopp, och däcken kommer att ha ett mycket hårt liv! Slarva inte heller med att tanka! Det kan ibland vara mycket långt mellan mackar, och så har inte alla öppet just när man behöver det mest…

    Då vi hade ett par dagar kvar hyrde vi en buss på Avis (kunde använda flyg-miles för detta). Här gällde det att passa upp. Vissa försäkringsalternativ gällde bara för asfalterade vägar. Om man ville köra på grusvägar (och vara försäkrad) kostade det betydligt mer!

    Vi njöt av det sista dagarna på vattnet och lyckades hålla hyrbussen hel. Det var först precis innan flygplatsen i Perth, där vi skulle lämna Bussen, som en lastbil framför oss sprätte upp en sten som gjorde ett snyggt mönster i våran framruta 😡
    Men då detta hände på asfalterad väg så var det lungt med försäkringen 😀

    Jag kan verkligen rekomendera WA. Det är så himmla skönt där. Vore det inte så jävligt långt bort så skulle åka dit varje år!

  • vzone518

    Medlem
    11 juli, 2009 vid 03:48

    wow…wow…wow…wow…___________________________________Maple Story EUROPE Mesosbobfirevmsgame

  • addish

    Medlem
    21 juli, 2009 vid 21:28

    Mycket möjligt att jag är sugen att hänga på.. skickade ett medelande till dig.. =)

  • mike_tabou

    Medlem
    26 juli, 2009 vid 19:08

    Hallå addish! Ring mig på nr: 0702697403 så kan vi planera och snacka! tjoo

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Resesällskap till WA i höst!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.