• Publicerad av anonym-anvandare på 13 april, 2005 vid 21:43

    Jag fick Nyvunnen respekt för vinden och turbulens i tisdags förra veckan när jag provade min rookie2a….

    utdrag ur loggboken:

    Datum: 2005-04-05
    Plats: Kullen
    Kite: Rookie2 9
    Vind: ganska frisk uppskattningsvis 7-10 m/s byig
    Foto: Linus N

    Session: började hoppa lite krävdes inte mycket provokation för småhopp bara dra bommen i magen. Hängde mest och svävade hela tiden och fick kämpa för att inte komma in i Alberts trädgård.

    Provade säkerhetssystemet, releasen och leashen. Kiten har en tendens att framkants kollapsa när man släpper bommen ifrån sig när den är nära zenit inte så konstigt kanske men det blev påtagligt i den byiga vinden.

    Jag bestämmer mig för att flyga på ängarna nere mot sjön istället där är det gott om plats. Men turbulent eftersom åkerkanten kantas av tät slyskog…

    Jag drog upp draken och först var det lite klent med vind, jag flyger den till zenit för att vänta på stadig vind.

    Då känner jag plötsligt hur det suger till i harnesset och när jag tittar ner mot marken ser jag att jag redan har lyfts för högt för att releasa draken, jag fortsätter att stiga flera meter till! När jag tittar ner ser jag att jag är jävligt högt upp! Det här är inte ett hopp. Jag flyger. Givetvis inser jag att jag svävar i livsfara. Jag tittar upp mot draken och försöker styra den så att den inte ska kollapsa, jag minns att jag hann parera med 2-3 svängar innan jag sjunkit så långt att jag släpper draken med blicken och tittar ner. Tack vare att vinden håller i sig och att jag styr draken så att den bibehåller en vis lyftkraft landar jag relativt odramatiskt och rycker i release kulan. Innan draken landar rycker den omkull mig. Jag reser mig och tar av mig harnesset. Jag har nu flugit över halva ängen. Det är en absurd känsla det känns mycket overkligt att tänka tillbaka på att jag hängde där uppe, nästan i trädtoppshöjd! När jag stegar till launch platsen är det 40 steg = ca 20 meter plus linorna. Alltså har jag flugit ca 20-30 meter minst!

    Jag kan inte uppskatta höjden på hoppet eftersom jag hade fullt upp med att fundera på hur jag skulle göra för att överleva situationen när jag hängde där uppe. Men det måste varit någonstans mellan 5-10 meter högt. Troligen var det en vindstöt som kom. Möjligen i kombination med turbulens + det faktum att nedre delen av powerzonen låg i lä tack vare skogen.

    Det var en häftig upplevelse!

    tänkte att det kanske kan vara ett tips till er andra att inte flyga i de förhållanden som jag gjorde wink.gif

    någon annan som har några intressanta incidenter att berätta om?

    cortex svarade 19 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • patrikol

    Medlem
    13 april, 2005 vid 21:48

    Vi har hört en del galna saker här genom åren. Tack och lov ingen med allvarlig utgång i Sverige än så länge.
    Men tack för infon det är bra att vi alla får oss en tankeställare och är extra försiktiga när vi skall ut.

  • mrmille

    Medlem
    13 april, 2005 vid 23:48

    Jo tack
    Provade på en liknande grejj i september 2004
    Tyvärr kollapsade draken på 10 meters höjd vilket resulterade i en sjujävla resa neråt. Ambulans till akuten och två dagar på kirurgintensiven. Inget allvarligare än en kvaddad fot och lite brustna muskler i axeln. Precis som du körde jag över land, lite småfarligt att releasa då =)

    Men nu funkar det fint att surfa igen, med lite smärtstillande i botten i alla fall!

  • matthias

    Medlem
    14 april, 2005 vid 07:01

    kullaberg eller? vem e du vart bor du?

  • erik_nybro

    Medlem
    14 april, 2005 vid 07:21

    Nyttigt att höra!

    Här kommer en länk till en annan flygtur:
    http://www.naish.tv/tvhome.html
    > Eric | Serious Hang Time

  • 19861743

    Medlem
    14 april, 2005 vid 09:44

    Nix jag bor i Vadjungsed utanför Koppom nära Arvika.
    orkade inte logga in…

  • cortex

    Medlem
    14 april, 2005 vid 11:28

    Jisses, var försiktiga när ni kör på land. Med 99% sannolikhet var det ett termiksläpp du råkade ut för. Dvs varm luft (som värmts av solen) låg som ett täcke på ängen tills det tillslut släppte i en termik-kanal. Stighastigheterna i dessa kanalerna kan vara flera m/s (dvs rakt uppåt) och lyfter naturligtvis en kiteare med lätthet. Det blir dessutom ett rejält sug in mot släpp-punkten vilket bara det kan vara duktigt farligt om det är labilt väder.
    Ett bra tecken på att det är labilt väder är när det poppar upp mängder med cumulus-moln (kallas även “svampmoln” eller “sommarmoln”) som växer fort. Dessa bildes av stigande varmluft så när dessa bildas hejvilt bör man hålla sig på mattan.
    För att göra det hela ännu “roligare” kan det ibland vara torrtermik, då bildas inga cumuls men termik-kanalerna finns ändå.
    En stor äng är dessuom nästan garanterat en rejäl termik-generator, så var ordentligt försiktiga och läs gärna på lite om hur luftmassor fungerar innan ni går ut på en stor äng i sommar.

    Skönt att det gick bra den här gången iaf.

    BTW, när du kört cirka 10 h med kiten kommer den att vara betydligt stabilare och snabbare än nu. Bridlarna måste få sina rätta längder innan kiten flyger helt som den ska.Bridlarnas sträckning är inräknad i linlängderna på kiten så det är därför man måste “köra in” kiten.

    /Kaj(Tech)

  • koan

    Medlem
    14 april, 2005 vid 11:57

    Termik tyckte jag var ett underhållande fenomen när jag tog selgelflygcert. Fantastisk känsla att sitta i ett motorlöst plan och stiga 4 m/s grin.gif

    “Fastnar” kiten är det kanske inte lika underhållande. En termikblåsa suger mycket riktigt in dig mot mitten där även stiget är som starkast, detta beror på friktionen mot kringliggande luft. Med lite god vilja kan man se en atombombssvap som en termikblåsa, släng ett öga på någon sådan film ser ni “rotationen” i blåsan. (Man kan skönja det i detta klippet.)

    Termiken finns vid de fält som snabbast värms upp av solen. det är SKILLNADEN mellan varm och kall luft som skapar blåsor. Ett fenomen som är vanligt med termik när det blåser (och det gör det juh oftast när man kitar tongue.gif ) är att blåsan kan följa med utmed marken tills den hittar en “språngbräda” typ ett dike, buskage, skogskant e.t.c. innan den lyfter, kan vara tänkvärt när man är ute.

    Är man orolig över, eller söker termik finns det en helt OK och överskådlig site här, det är bara att välja prognos under “Thermal”

    Ha det bäst

  • mrmille

    Medlem
    14 april, 2005 vid 12:26

    Förstår ni nu varför jag gillar att kita med koan? Koll på läget till 100%.

    Men sen är det som du brukar säga också. Blåser det för mycket blåser termiken sönder en hel del. Just vid ATB kitning är rekomendationen att gå ut underriggad till att börja med för att senare rigga upp om allt känns ok!

  • 19861743

    Medlem
    14 april, 2005 vid 14:52

    ja det var bra att höra Kaj!
    jag tyckte allt att den inte borde kollapsat så lätt men jag har ju flugit i byig vind också…

    har nog flugit minst 6-7 timmar i hyfsat kraftig vind nu.

    men just när man flugit den till zenit och släpper ut bommen för snabbt/långt ut slår framkanten in kraftigt och ibland kraschar den som följd, det har även hänt att ena vingtippen gått mellan huvudlinorna och snot ihop draken ungefär som en rosett!

    jag hoppas att detta beror på linorna, annars är det väl helt enkelt för ostadig vind..

    Nu vill jag inte ge ett negativt intryck för den är i övrigt riktigt bra när det gäller stabilitet och depower. detta är min andra drake (haft en c-quad) så jag har dock inte mycket att jämföra med.

    BTW: fann terylen lina på järnhandeln idag, ser precis ut som briddle linor fast 1,7mm kan man använda det som extension linor tro?

    /Linus

  • luuddee

    Medlem
    14 april, 2005 vid 14:58

    för bövelen. köp ordentliga grejjor..

  • mrmille

    Medlem
    14 april, 2005 vid 17:38

    Svar till:


    för bövelen. köp ordentliga grejjor..

    [/ QUOTE ]

    *oväntat*

  • luuddee

    Medlem
    14 april, 2005 vid 17:48

    grin.gif grin.gif grin.gif

  • 19861743

    Medlem
    14 april, 2005 vid 19:00

    åhå!

    du menar typ pshycho2 lr nåt va? wink.gif

  • mrmille

    Medlem
    14 april, 2005 vid 19:07

    wink.gif

  • cortex

    Medlem
    14 april, 2005 vid 20:38

    Svar till:


    ja det var bra att höra Kaj!
    jag tyckte allt att den inte borde kollapsat så lätt men jag har ju flugit i byig vind också…

    [/ QUOTE ]

    Om du ger full depower när kiten är i zenith och det samtidigt kommer ett kraftig dipp i vinden så frontstallar alla kites. Dra alltid bommen åt dig lite om kiten börjar acc’a över huvudet på dig i byig vind. Dessutom är det alltid en stor risk att bli loftad om du håller kiten rakt över dig i byig vind. Håll ner den en bit på sidan istället. Du kan parera enormt mycket mer “problem” om du har kiten kl 10-11 istället för kl 12.

    Svar till:


    har nog flugit minst 6-7 timmar i hyfsat kraftig vind nu.

    [/ QUOTE ]

    Aha, bra då börjar det nog sträcka till sig en del. Kolla bara så att kiten landar som den ska på safetyn (dvs inte viker in vingtipparna), i så fall är det bara att flytta ner alla tre leaderline-knoparna ca 4 cm. När mittlinorna sträckt sig lite bör man justera till det hela. Slå mig en pling om du vill ha en exakt förklaring.

    Svar till:


    men just när man flugit den till zenit och släpper ut bommen för snabbt/långt ut slår framkanten in kraftigt och ibland kraschar den som följd, det har även hänt att ena vingtippen gått mellan huvudlinorna och snot ihop draken ungefär som en rosett!

    jag hoppas att detta beror på linorna, annars är det väl helt enkelt för ostadig vind..

    [/ QUOTE ]

    Jisses, du måste köra i duktigt byig vind! Däremot ska man ju som sagt inte ha kiten i zenith när det är tokbyigt. Se till att du inte har för mycket depower eftersom kiten då trycks väldigt långt fram i fönstret i vindbyarna och sedan kommer att ha ett alldeles för lågt alpha (dvs liten vinkel mot luftströmmen) när vinden dippar = frontstall. Testa den gärna side-by-side med någon annan kite. Om den drattar ner oftare än den andra kiten så är det något som är skumt med den. I så fall fixar vi det.

    Däremot låter det som om dina frontlinor inte sträckt till sig ordentligt ännu, det gör att kiten är lite väl mycket depowerad konstant. Kör några timmar till och se om det inte löser sig automagiskt.

    Svar till:


    Nu vill jag inte ge ett negativt intryck för den är i övrigt riktigt bra när det gäller stabilitet och depower. detta är min andra drake (haft en c-quad) så jag har dock inte mycket att jämföra med.

    [/ QUOTE ]

    Kör gärna lite andra kites också och hör av dig om resultatet. Rookie 2’an ska helt klart vara stabilare än de flesta kites på marknaden.

    Svar till:


    BTW: fann terylen lina på järnhandeln idag, ser precis ut som briddle linor fast 1,7mm kan man använda det som extension linor tro?

    [/ QUOTE ]

    Mnja, det är nog lite svårt att veta hur mycket de sträcks, hållfasthet osv. Inte helt oväntat så tycker jag att man ska köpa antingen FS-linor eller annan lämplig kitelina. wink.gif

    /Kaj(Tech)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.