• Restresor

    Publicerad av hellgren på 19 mars, 2006 vid 10:21

    Tjena!

    En polare(icke surfande) och jag funderar på att ta en restresa någonstans. Tänkte bara kolla med er som är lite mer världsvana än mig själv, vart ska man ta vägen? Såg att det fanns några resor till fuerteventura. Hur är det så här års?

    Hör kanske till saken att jag inte hade hoppats på att lägga mer än kanske 2-3 tusen på själva resan.

    /Hellgren

    nordgren svarade 18 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • _frippe_

    Medlem
    19 mars, 2006 vid 10:33

    Fuerteventura är nog lite av en chansning så här års, men det kan vara riktigt bra. Jag var där vid den här tiden 2002 och då fick vi ca 50-60% vindsurf med vågprylar på 14 dgr om jag minns rätt. Bor man på den norra delen som vi gjorde så kunde man vågsurfa flera av dagarna då det inte var någon vind och bemödar man sig med att åka ner till Sotavento på sydsidan kan man få ordentligt med vind. Bor man på norra sidan bör man ha bil så man kan åka utmed nordkusten och leta spots, men Flag beach som hyr ut prylar ligger iofs nära/i Corralejo som man bor i så det går att klara sig utan…
    Lite länkar:
    René Eglie, fett surfcenter i Sotavento (sydsidan): http://www.rene-egli.com
    Flag Beach, surfcenter och beach i Corralejo (norra sidan): http://www.flagbeach.com

  • jeppepeppe

    Medlem
    19 mars, 2006 vid 15:29

    Ta en restresa till Hurghada!

    Finns ganska gott om sådana resor, hyfsat billiga och det är samma flygtid som till Fuerte.

    Fördelen med Hurghada tycker jag är temperaturen i både vatten och luft, nu behöver du max ha en shorty på dig, jag var där samma tid för två år sedan och körde bara i shorts och rashguard.

    Dessutom finns det ganska många lättåtkomliga center i och kring Hurghada och ett plus för en icke surfande kompis är att det finns mycket att titta på under ytan, dykningen i Röda havet är riktigt bra!

    Jag bodde på ett hotell som heter Magawish som har ett kite- och windsurfcenter på deras strand, bra service både på hotell och center. Det var http://www.fun-system.com som drev centret då. Finns även en del andra center som det skrivits en del om på reseforumet.

    Kan bara säga att jag varmt rekommenderar Egypten, var bara beredd på att det är en helt annan kultur än den du är van vid i Sverige! Men, tycker man inte om det så är det bara att stanna på hotellet och stranden så kommer ingen och prackar på en saker.

  • nordgren

    Medlem
    19 mars, 2006 vid 17:43

    Vart ligger Hurghada? Har kollat runt i mitt atlas men hittar det inte. Ligger det ner mot Al Gardaqah eller så?

  • hellgren

    Medlem
    19 mars, 2006 vid 23:03

    Som sagt, ni är helt klart mer världsvana än mig 😉
    Låter ju toppen alltihop. Men jag blir lite nyfiken, vad menar du med att dom har annan kultur i Hurghada?

    Tackar för svar, nu vet jag ju iaf 2 st ställen som verkar vettiga att åka till då. Nån mer som har nått trevligt/lärorikt att säga?

    /Hellgren

  • nordgren

    Medlem
    20 mars, 2006 vid 11:50

    Mellanöstern har en helt annan klultur än oss nordbor. Vet man inte hur man ska handskas med det så kan det bli problem.
    Exempelvis kommer försäljarna vara oerhört påflugna och försöka pracka på dig prylar (till överpris innan prutning) och de ka följa efter dig för att till slut lyckas sälja något osv.
    Hela etikett och uppförande delen är anorlunda än hos oss.

  • hellgren

    Medlem
    20 mars, 2006 vid 11:57

    Jaha.. Jo men dom där grejjerna vet jag, trodde att du menade nått på vattnet.

    /Hellgren

  • _alexander

    Medlem
    20 mars, 2006 vid 13:35
    hellgren wrote:
    Jaha.. Jo men dom där grejjerna vet jag, trodde att du menade nått på vattnet.

    /Hellgren
    go for egypt, araberna har mil bättre etikett än packen på dom vanliga turisthålorna a´ kanarieöarna, värmen i egypten är ju inte helt fel heller 😉

  • jeppepeppe

    Medlem
    21 mars, 2006 vid 22:01
    hellgren wrote:
    Jaha.. Jo men dom där grejjerna vet jag, trodde att du menade nått på vattnet.

    /Hellgren

    Helt lugnt på vattnet, såg inte en arab på vattnet under hela den tiden jag var där. Tror inte att localsen surfar så mycket!

    Nordgren, du kan var lugn, vill du inte provsmaka den lokala kulturen så behöver di inte. Jag tycker iofs att det är rätt roligt och följa med en försäljare och dricka lite te och snacka lite, man märker snabbt att de tänker på ett annat sätt än vad vi nordbor gör.

    Kan bara återigen säga att jag rekommenderar Egypten varmt, det är ett schysst ställe!

  • jeppepeppe

    Medlem
    21 mars, 2006 vid 22:03
    Nordgren wrote:
    Vart ligger Hurghada? Har kollat runt i mitt atlas men hittar det inte. Ligger det ner mot Al Gardaqah eller så?

    Missade var det ligger…

    Kolla på http://www.fritidsresor.se så får du en bra bild av var det ligger. Annars kan man säga att det ligger på fastlandet i höjd med södra spetsen av Sinai-halvön.

  • nordgren

    Medlem
    22 mars, 2006 vid 13:39

    Det var inte jag som funderade om kulturen, jag försökte mig bara på att förklara skillnaderna lite. 😉
    Och helt klart håller jag med att det bara är roligt med skillnaden i kultur och allt vad det för med sig. Rök en pipa och drick en te med lokalbefolkningen om man får tillfälle. Bara skoj att ta del av.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.