Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Rhodos 2008: Vilka segel? Blåsor? Våtdräkt?

  • Rhodos 2008: Vilka segel? Blåsor? Våtdräkt?

    Publicerad av pure på 22 april, 2008 vid 19:43

    Planerar en resa till Rhodos 2008. Tittar på att bo lite längre upp vid Illasysos eller vad det heter 🙂 Har varit där en gång innan och då blåste det rätt bra.

    Men om man skall ha med sig segel vilka storlekar skall man satsa på då? Jag tänkte mig 4.7-5.3-6.2 alternativt förskjutet ett steg neråt 4.2-4.7-5.3 ..

    Hur undviker man blåsor i händerna på bästa sätt? Finns det nån typ av rashguard för hela kroppen..? brände mig som satans sist och det vill jag inte göra om.. körde med blek bar överkropp i 3 timmar och var sedan handikappad resten av semestern..

    ubaten svarade 16 år sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • fjant

    Medlem
    24 april, 2008 vid 07:09

    Långärmad rashguard, keps/solhatt och en hög solskyddsfaktor, så klarar man sig långt. Detta är viktigast de första dagarna…
    Jag hade nog tagit 4,7-5,3-6,3 i ditt fall. Jag har själv aldrig kört mindre än 4,7, men väldigt mycket 5,3. Har varit där 2 tillfällen under augusti.

    /Fjant

  • pure

    Medlem
    25 april, 2008 vid 18:21

    @Fjant 460515 wrote:

    Långärmad rashguard, keps/solhatt och en hög solskyddsfaktor, så klarar man sig långt. Detta är viktigast de första dagarna…
    Jag hade nog tagit 4,7-5,3-6,3 i ditt fall. Jag har själv aldrig kört mindre än 4,7, men väldigt mycket 5,3. Har varit där 2 tillfällen under augusti.

    /Fjant

    Tackar för tipsen.. då blir det 4.7-5.3-6.2 .. o rashguards 🙂

  • pure

    Medlem
    9 maj, 2008 vid 19:58

    Nu är vi ett par stycken som skall till Rhodos 16-23 juli.. kanske nån mer som ska dit då?

    Vi tänkte hyra bil.. vilket företag är bäst? är det bättre att fixa bilen genom reseföretaget (Apollo)?

  • sjogren

    Medlem
    12 maj, 2008 vid 08:38

    jag ska till rhodos men jag åker hem 13 juli. så jag får värma upp vattnet åt er 🙂

    har för mig att apollo har samarbete med Hertz i nere i Grekland. kanske är billigare att hyra på en lokal “rent-a-car”, men lite bättre trygghet med hertz skulle jag tro och jag tror inte priset skiljer så mycket. jag föreslår hertz då de kör bilen till erat hotell samt hämtar den där och man har en svensk kontaktperson (hade iaf vi på karpathos förra året)

  • fnassel

    Medlem
    13 maj, 2008 vid 09:53

    Håller med föregående talare!
    Jag har en gång på totalt 12 veckor varit överriggad med 4,7! normalvinden ligger väl mellan 4-6 bufor tror jag och det segel jag använt mest är 5,3!
    Vid prassonissi är dock vinden ofta lite starkare så skall ni parkera där kan en 4,2 komma till användning,
    Åker själv ner 15/6 och hoppas på lite vind. Blir bara nere en vecka så jag har för första gången beslutat mig för att hyra!

  • ubaten

    Medlem
    13 maj, 2008 vid 16:44

    vi åker 8 juni till 29 juni har gjort det 4 år nu till ixia seglat på allt mellan 5,0 och 8,5

  • svennebanan

    Medlem
    14 maj, 2008 vid 08:36

    Jag åker nu på Söndag. För min egen surftids skull har jag slängt in flickvännen på två timmars nybörjarkurs varje dag. Hon har dock ingen våtdräkt så jag måste verkligen få tag på en till helgen. Om det skulle misslyckas så undrar jag om det finns några välsorterade surfshoper där nere? Och isf om de har hyfsade priser?

  • pederboy

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 17:37

    Var bor ni i Prasonisi?

  • pure

    Medlem
    15 maj, 2008 vid 20:37

    Vilka tänkte du på? vi bor i ialyssos uppe i ixia.. eller tvärtom 🙂

  • fnassel

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 09:50

    @ubåten 465193 wrote:

    vi åker 8 juni till 29 juni har gjort det 4 år nu till ixia seglat på allt mellan 5,0 och 8,5

    Var i Ixia?
    Jag tänkte hyra av Surfersparadise rakt utanför Hilton!
    Vi kanske ses?!

  • fnassel

    Medlem
    16 maj, 2008 vid 09:55

    @Pederboy 465707 wrote:

    Var bor ni i Prasonisi?

    Har aldrig bott i Prasonissi,
    Kolla med surfcentret!
    Själv har jag släkt på Rhodos och brukade alltid bo där förr innan det kom massa ungar till världen, och dom var visst mina också??! Var kom dom ifrån?

    Undrar om jag inte såg något från någon som tältade där förra året tidigare på konfen?!

  • ubaten

    Medlem
    17 maj, 2008 vid 17:37

    windsurfers world är det bästA CENTREST I IXIA ENLIGT MIG KOLLA DERAS HEMSIDA desutom äger Dinos det största kite centret på rhodos pro center med jurgen han ger sjysta priser . har dessutom väldigt roliga vattenskotrar de dagar det inte blåser blåste själv fram i 94 knyck med flickvännen bakpå .

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Rhodos 2008: Vilka segel? Blåsor? Våtdräkt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.