Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigg till Funster?

  • Rigg till Funster?

    Publicerad av l3ll3 på 20 augusti, 2013 vid 07:14

    Har ev. en JP Funster 145 på G. Vad rekommenderar ni för rigg/segelstorlek till den? Är ny på freeride och håller till i skärgården på östkusten där vindarna är rätt svaga och ibland byiga.

    *Edit: Väger 80 kg.

    l3ll3 svarade 10 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • gustav1980

    Medlem
    20 augusti, 2013 vid 07:37

    Jag har ungefär samma förutsättningar som du och kör 8,2 och 6.5, perfekt kombination tycker jag. Möjligtvis tycker du att 8 kvadrat känns stort i början men nyckeln till många dagar på vattnet är att lära sig trivas med en lite större rigg.

  • l3ll3

    Medlem
    20 augusti, 2013 vid 07:41

    Tack! Det var ungefär vad jag hade räknat med 😉

    Har du just denna bräda? Är du nöjd med den?

  • gustav1980

    Medlem
    20 augusti, 2013 vid 07:57

    Nix, kör andra brädor. Men Funster är säkert ett vettigt alternativ om du söker en freeridebräda med nybörjartouche. Om du redan kan segla kontrollerat med sele och stroppar hade nog jag valt en lite rejsigare bräda utan centerbord och även något mindre än 145 liter.

  • l3ll3

    Medlem
    20 augusti, 2013 vid 09:17

    Är centerbordet verkligen något som degraderar brädans prestanda? Tänker att eftersom det är infällbart (alt. går att ta bort) bör det inte påverka nämnvärt… Eller har jag fel?

  • mr-jibe

    Medlem
    20 augusti, 2013 vid 17:01

    Jag hade problem med centerbord på min rrd bräda som använde sig av exakt samma märke och typ av centerfena och den åkte ner i vattnet när det gick undan (den va uppfälld men åkte alltså ner…) plus att det ibland sprutade vatten upp genom hålet när man tog bort centerfenan, vilket i sin tur måste innebära en försämring av vattenflöde under… Så centerbordet försämrar i min mening brädans egenskaper. Men det var en skön trygghet i att ha det så man kunde kryssa hem lättare när det mojnade. Men om man trycker ner lovartskant så går det utmärkt att kryssa en bräda utan centerbord.

  • bicless

    Medlem
    20 augusti, 2013 vid 18:40

    Centerbord är bra om man vll kunna kryssa bra oavsätt vind. När man väl seglar i stroppar och planar så är centerbord negativt, även om det är infällt. Läpparna bromsar lite men framförallt så blir brädan med centerbord och kassett minst 2 kilo tyngre, ibland mer och därmed svårare fotstyra. Sen kan man inte bygga centerbordsbrädor allt för tunna (kassetten bygger visst antal cm) så du får en lite tjockare bräda som inte är lika bra fotstyra men bra flytförmåga och kryss.

    I en skärgård är inte centerbord fel. Men hopp och lek och freeride på öppet vatten väljer de flesta utan centerbord om man kan grunderna och kan plana.

  • l3ll3

    Medlem
    20 augusti, 2013 vid 20:05

    Tack för synpunkter!

    Delade ut lite Alohas… Trodde jag, men ingens värden ökade :confused2:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigg till Funster?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.