Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing — Riktlinjer NÄSET —

  • karolinaekblom

    Medlem
    29 augusti, 2005 vid 17:13

    haha jag är med på att bli svart kiteare =) låter gyttt!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 augusti, 2005 vid 13:02

    blah blah blah
    Snackade med kristina hejde idag på miljödepartementet, inget som inte äger området eller har annan nyttjanderätt har rätt att öerklaga beslutet. så ingen av er eller ornitologerna har rätt att överklaga, däremot kan vem som helst inkomma med ett yttrande rörande beslutet
    ni som är engagerade i frågan eller har någon ide om vad man skulle kunna göra ta gärna och skriv en rad till bamboozel@gmail.com någoot bör man kunna komma på som löser problemet eller något.
    /Viktor

  • jakethesnake

    Medlem
    31 augusti, 2005 vid 20:58

    är secret laguuuun på golfbanan kiteförbjud på?

  • patrikol

    Medlem
    31 augusti, 2005 vid 21:14

    Ja tyvärr

  • patrikol

    Medlem
    2 september, 2005 vid 06:03

    I går vid parkvägen kom det fram en snubbe och presenterade sig som tales man för markägarna och sa att det fanns ett beslut sedan 60 talet att man inte fick utföra vatten aktivitet typ kitesurfing närmare än 200 m från stranden.
    Så dom skulle sätta upp skyltar om just detta till nästa sommar!
    Obs han var faktiskt inte fågelskådare!
    Jag passade på att fråga honom om just detta!

  • pjoter

    Medlem
    2 september, 2005 vid 07:40

    å jag trodde kitesurf va nåt nytt.
    om beslutet e från 60 talet så e de ju vattenskidor dom borde mena, e väl nästan den enda vattenaktivitet som man höll på med i sverige på den tiden. vindsurf kom väl då nångång men de va väl typ 10 gubbar i hela landet, lär ju inte gjort nåt förbud för dom gubbarna.

    vart går den 40 år gamla gränsen mellan bad och “vattenaktivitet”?

  • micken

    Medlem
    2 september, 2005 vid 12:03

    Svar till:


    I går vid parkvägen kom det fram en snubbe och presenterade sig som tales man för markägarna och sa att det fanns ett beslut sedan 60 talet att man inte fick utföra vatten aktivitet typ kitesurfing närmare än 200 m från stranden.
    Så dom skulle sätta upp skyltar om just detta till nästa sommar!
    Obs han var faktiskt inte fågelskådare!
    Jag passade på att fråga honom om just detta!

    [/ QUOTE ]

    Man upphør aldrig att førvånas. Man kan tamejfan inte hålla på med någon utomhusaktivitet utan att det finns “regler”, “væn av ordning”, “talesmæn” før diverse “intressegrupper”, sjælvutnæmnda “poliser” etc etc… Rent seriøst, det ær nog bara golfare, ornitologer och møjligen seglare som ær fredade. Vad ær det før jævla samhælle vi lever? Det liknar fanimej tvættstugemaffian… (“det ær STRÆNGELIGEN FØRBJUDET att tvætta efter 20.01!”)

    /Micke

  • fredo

    Medlem
    2 september, 2005 vid 15:13

    hade hoppats på en morgonsurf nere på parkvægen imorse men vindgudarna høll inte med, så istællet gick jag på hike før att spana efter førbudsskyltar (vi har alla våra fetisher). nere vid ljushusens strandbad (øst om parkvægen) finns det ett handikappsbad. dær sitter det 2 skyltar mærkta med Lænstyrelselogotyper som markerar upp var vindsurfing ær tillåtet/førbjudet. dessa skyltar ær ældre æn den nya som patrik postade en bild på hær. vært att notera på dessa skyltar ær att de faktiskt ær mindre restriktiva æn vad den nya skylten ær. enl de gamla skyltarna som kanske har en 3-4år på nacken (alltså relativt nya) finns det 2 områden øster om parkvægen och ner till badet som det ær tillåtet att surfa på året runt. vidare fins det inga restriktioner før surf från parkvægen och væsterut fram till golfklubben.

    så vad markægarsnubben snackade om kan man ju undra?

    ytterligare en reflektion, bryggan øst om parkvægen dær det bygger rætt bra vågor o brukar kunna va crowded med ws:ers, dær ær det permanent førbud enl de gamla skyltarna. undrar hur mkt problem ws:arna haft med det?

    vidare såg jag nån skylt från Vellinge kommun om att det rådde hundførbud på stranden mellan 1maj o sista aug. hur många føljer det?

    op i røven med skyltarna! sunt førnuft, trevlig attityd mot de som kommer och gnæller/snackar (æven om de uppfør sig som idioter), samt surf mellan området från parkvægen och till børjan på golfbanan i væst så ska det faen inte va några problem før nån dær nere…

    vad jag førstått så ær både norra o sødra beachen i skanør fria från førbud (bortsett från badsæssongen). att tippen o diverse laguner ær helt stængda ær ju surt men kanske førståligt om man anstrænger sig. med enbart på parkis och skanør tæcker man ju in allt från ren N (sideshore norra beachen skanør), NV (skanør), V(skanør), SV(skanør/parkis), S(parkis), SO(parkis), O(parkis).

    NO kan man køra i ljunghusen man man gider att rigga på skit underlag.
    en spot på næset per vindriktning ær ok med mig. har jag misat nåt?

  • anonyn

    Medlem
    2 september, 2005 vid 16:49

    Är det bara jag som har sett skylten med anvisat Vattensportsområde? Har jag inte fel står den borta vid golfbanan inne i bostadsområdet.
    Äh, tror många där ute nog skulle vilja stänga av näset från bron för icke boende.

  • luuddee

    Medlem
    3 september, 2005 vid 07:03

    nix inte bara du. det står numer skyltar på alla spotsen.

  • sinclair

    Medlem
    7 september, 2005 vid 15:04

    Skall vi inte köra ett PR-jippo liknande det Paolo “Kungen av Kungsan” Roberto gjorde för något år sedan när det gällde proffsboxning. Vi bjuder in tv4 i skåne och så drar vi ner och kör på de “förbjudna” ställena.
    Vi kan väl även höra av oss till kommunen om att vi kommer att trotsa förbudet så blir vi kanske arresterade också. Jag tvivlar starkt på att deras förbund kan vara lagligt.

  • luuddee

    Medlem
    7 september, 2005 vid 15:40

    i och emd att det är länstyrelsen som utfärdat förbudet .. e det nog ganska lagligt..

  • sinclair

    Medlem
    7 september, 2005 vid 15:50

    jag tror inte det håller om det skulle gå upp till hd eller europa domstolen. jäkligt jobbigt dock att var med hela den resan, det blir några dagar i rättegångssalen.
    Om jag inte minns helt fel så hände inte något med P.Roberto när han hade sin “proffs” boxnings show.

  • luuddee

    Medlem
    7 september, 2005 vid 22:48

    hmm om det skulle gå upåp i europa domstolen så skulle vi tyvärr förlora direkt om vi itne skulle ha helt klara bevis för att det itne stör fågellivet då EUs lag är att djurlivet ska komma i första hand bla bla bla.. har kolalt upp det. har tyvärr itne eu på vår sida. =( ananrs hade det varit lättare. .

  • sinclair

    Medlem
    8 september, 2005 vid 07:44

    Klart att det stör fågellivet men det gör ju så mkt annat, motorbåtar stör och förorenar. Men det är tydligen ok att köra motorbåtar i områdena.

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing — Riktlinjer NÄSET —

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.