Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing RRD Hyper type?

  • tetras

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 19:07

    Tycker det verkar dyrt. Köp hellre något begangnat för en billig peng. Testa hur det är, utvecklas lite med dessa grejor, vilket du kommer att göra fort. Sen vet du mer hur du vill ha det och kan då sattsa dina pengar på nya grejor.

  • skanepaul

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 19:12

    Eller gör det enda rätta! Köp en Rhino 18!

  • tetras

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 19:18

    @SkånePaul 394624 wrote:

    Eller gör det enda rätta! Köp en Rhino 18!

    Jag skulle inte rekomendera att sätta den i händerna på en nyböjare.

  • r1k

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 22:52

    Lite dyrt ja… Kompisen köpte förra årets rrd c kite för 4500:- i frankrike…. Komplett

    Prissättningar av kitesaker brukar kännas lite som en bluff…. Jag skulle aldrig betala 17500 för det där paketet :].

    Och en rhino 18 är väll lite väl stort? =P Används ju typ aldrig….

    Sattsa på en 13 eller 12a om du bara skall ha 1 size.

  • chaneuil

    Medlem
    5 juli, 2007 vid 05:52

    Jag har kørt med HT 12m2 sedan november 2006. Det är en underbar kite! Använder den den från 6-10ms, men den går att köra konfortabelt upp till 12ms med 65kg på släp. Den ersätter lätt en 15m2 C-kite. (10-15ms plockar jag fram min HT 9m2).

    Den är ganska lik switchblade 2 men är mer direkt i styrningen och är mycket snabbare + att den inte går sönder så fort du smäller den i vattnet. Supersmooth kite med fet design.

    Sök lite på kiteforum.com så hittar du mer info.

    Bor i Norge men är i Varbergstrakterna till helgen. Om inte surfersparadise har en demo-kite så kan du säkert ta en provtur med min 🙂

    /Kristian

  • chaneuil

    Medlem
    5 juli, 2007 vid 09:00

    kan föresten tillägga att Hypertypen inte är en “Bow-kite” som det står beskrivet på surfersparadise.nu. Det är en hybrid- eller sle-kite (supported leading edge). För att få kalla sin kite bow betalar man för ett patent som bland annat innebär konkav tailing-edge. (ex: cabrinha bow och nova). (cabrinha omega är inte bow)
    inte för att det spelar så stor roll, men ändå 🙂

  • hugeo

    Medlem
    5 juli, 2007 vid 10:56

    @SkånePaul 394624 wrote:

    Eller gör det enda rätta! Köp en Rhino 18!

    du ska alltid va så himla löjlig hela tiden dooh

  • matte_c

    Medlem
    5 juli, 2007 vid 11:22

    Kolla runt på köp&sälj här så hittar du ett bättre och billigare paket för dig som nybörjare. Som nybörjare vill man väl ha en kite som man kan köra mycket med, även när det blåser lite normalt, typ en 12’a (hyfsade ligger väl kring 3000 spänn), bra relaunch-system t.ex. med femte linan så man kan krascha kiten utan att man får släpas långt om man inte bottnar eller stå och svära för att kiten vägrar släpa sig ut i kanten av vindfönstret. När det gäller bräda spelar det väl inte skitstor roll i början, inte för lång och inte för kort mellan 128-140 cm med handtag och hyfsat ny från 03-04 nånting.

    /Matte

  • chaneuil

    Medlem
    5 juli, 2007 vid 12:00

    jag tycker inte att man ska köpa en gammal kite om man har råd med en nyare modell. det händer otroligt mycket hela tiden och de flesta är eniga i att det är lättare att lära sig på en bra bow/flat/sle/hybrid kite än en c-kite från 2004. HT 12m2 ersatte båda mina 12m2 och 15m2 c-kites.

    gå heldre för en ny kite än 3 old ones.. 🙂

  • gh0st

    Medlem
    5 juli, 2007 vid 15:26

    Köp hellre en EH Ripper 12:a. Bra kvalité till en billig peng.
    Skicka ett PM till Hugo.

  • tetras

    Medlem
    5 juli, 2007 vid 18:03

    @chaneuil 394791 wrote:

    jag tycker inte att man ska köpa en gammal kite om man har råd med en nyare modell. det händer otroligt mycket hela tiden och de flesta är eniga i att det är lättare att lära sig på en bra bow/flat/sle/hybrid kite än en c-kite från 2004. HT 12m2 ersatte båda mina 12m2 och 15m2 c-kites.

    gå heldre för en ny kite än 3 old ones.. 🙂

    Jag tror nog han kan hitta en begangnad bow/flat/sle/hybrid kite för en bråkdel av vad Surfersparadise vill ha.

  • chaneuil

    Medlem
    5 juli, 2007 vid 20:44

    @tetras 394869 wrote:

    Jag tror nog han kan hitta en begangnad bow/flat/sle/hybrid kite för en bråkdel av vad Surfersparadise vill ha.

    Självklart är priset på en begagnad kite lägre än en ny, men men bråkdel är väl att ta i? 50% av listpris eller däromkring kanske? 😎

  • eddman

    Medlem
    6 juli, 2007 vid 06:55

    jag köpte nyligen en 12:a hypertype2 från surfers paradise.

    detta är mitt femte år som kitare och jag har kört en rad olika kites men bara foil och C-kites tidigare. så hypertypen/bow var helt nytt för mig. mina upplevelser so far:

    Håll baren längst ut och kiten tappar all vind och dyker ned i vattnet. Håll baren längst in och kiten tar väldigt mycket vind och drar som fasen. Detta är väldigt annorlunda mot mina C-kites där hur mycket jag skotar in och ut spelar rätt liten roll. På hypertypen snackar vi total depower vs total power på bara några decimeter… det var svårt att vänja sig vid och åkningen blir väldigt ryckig. Man får liksom försöka hitta en kurs och ett skotläge där balansen är som bäst. Jag har hittils bara kört den överriggad och i sjukt byig vind…kanske blir det lättare med bättre vindförhållanden.

    Den är enkel att ta vind med, 7/10
    Hoppvänlig som fan, 8/10
    Hangtime, outstanding 10/10
    Freeride: 8/10
    Säkerhet…nja : 5/10
    Kvalitet: so far so good

    Detta är absolut ingen nybörjarkite, då finns det betydligt snällare alternativ. å andra sidan skulle jag aldrig rekommendera någon att köpa en nybörjarkite…eftersom man tröttnar på dem efter några gånger och vill ha mer kraft och anpassningsbarhet. så…om du är seriös med att lägga lite tid på att tämja denna kiten så kan den nog vara en hit för dig.

    GLHF!

    /Ed

  • sourra

    Medlem
    8 juli, 2007 vid 18:38

    @Jimbob 394598 wrote:

    tänkte fråga om det här paketet på surfers paradise:
    http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=23_77&products_id=886

    är det nån som har provat kiten eller vet hur den är? ganska rejäl prisnedsättning, blir lite fundersam…
    har hört att det tidigare bara varit cabrinha som tillverkat bowkites?

    är det bra utrustning för en nybörjare som jag?

    Brädan är verkligen i längsta laget. Jag har en 74 kg tung polare som just lärt sig åka och det gick ypperligt såväl på min 132 cm-planka som på tjejens 128. Vill du ha en förlåtande kite och du ändå är i varberg och kollar kan du svänga in hos Fahlen Surf och kolla in Naish Boxern som är väldigt prisvärd. Sen köper du en beggad bräda till du vet vad du verkligen vill ha på fötterna. Det fanns ett par för ca 2500 på köp/sälj som verkar dugliga.

  • eddman

    Medlem
    8 juli, 2007 vid 18:50

    @EddmaN 394971 wrote:

    På hypertypen snackar vi total depower vs total power på bara några decimeter… det var svårt att vänja sig vid och åkningen blir väldigt ryckig. Man får liksom försöka hitta en kurs och ett skotläge där balansen är som bäst. Jag har hittils bara kört den överriggad och i sjukt byig vind…kanske blir det lättare med bättre vindförhållanden.

    Har testat den i bättre vindförhållanden nu. Körde i ca 9-12 m/s, väldigt jämn o fin vind. Var väl något överriggad i slutet av sessionen när det började bralla på lite mer. Hur som helst. Kiten kändes helt underbar och inte alls ryckig. Sjukt bra lyft och hangtime i den. Rekommenderas.

    /Ed

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing RRD Hyper type?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.