Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing RS:Racing evoII

  • speedjanne

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 16:57
  • hanko

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 17:46

    @Speedjanne 534137 wrote:

    http://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=user&val=41361&uid=77

    “impregnerande” …..! Fortsättning lär väl följa!!

  • klang

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 09:11

    @Speedjanne 534137 wrote:

    http://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=user&val=41361&uid=77

    Martin är väl alltid annars rätt objektiv, så antingen är det nya seglet as-bra… eller så har Martin sålt sin själ… Jag håller tummarna för det sistnämnda… annars kommer man att gå och beklaga sig över hur sunkiga segel man har hela året…

  • jester

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 09:37

    Äh… Tänk på att det nu blir extra skönt varje gång du blåser förbi tobhed!

  • tobhed

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 12:43
    Jester;534211 wrote:
    Äh… Tänk på att det nu blir extra skönt varje gång du blåser förbi tobhed!

    Ja, någongång måste ju vara den första – kämpa på Klang

  • hanko

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 13:00

    Känns som det lokala psyk-kriget är igång så lagom till försäsongen.:! Kör så det “ryger” skaunepågar!!

  • imported_macts

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 13:41

    @Klang 534207 wrote:

    Martin är väl alltid annars rätt objektiv, så antingen är det nya seglet as-bra… eller så har Martin sålt sin själ… Jag håller tummarna för det sistnämnda… annars kommer man att gå och beklaga sig över hur sunkiga segel man har hela året…

    Martin brukar va hyggligt objektiv, meeen jag vet att han har lovordat både Naish och MS tidigare, så självklart får man ta med det i beräkningen….därmed inte sagt att seglen är dåliga. Dom är säkert jättebra!

  • p-malmkvist

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 13:59
    Klang;534207 wrote:
    Martin är väl alltid annars rätt objektiv, så antingen är det nya seglet as-bra… eller så har Martin sålt sin själ… Jag håller tummarna för det sistnämnda… annars kommer man att gå och beklaga sig över hur sunkiga segel man har hela året…

    Martin sade när han var Naish sponsrad att sp 95 skulle gå att segla 44 knop el dyl, men i en senare kommentar då han inte var sponsrad av dem så hade han ingen stor erfarenhet av Naish i storlekarna större än 60l och menade att de större brädorna går från kant till kant när man segler i lite vågor.. Så med en nypa salt får man väl ta svaren antar jag..

  • tobhed

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 14:18
    P Malmkvist;534250 wrote:
    Martin sade när han var Naish sponsrad att sp 95 skulle gå att segla 44 knop el dyl, men i en senare kommentar då han inte var sponsrad av dem så hade han ingen stor erfarenhet av Naish i storlekarna större än 60l och menade att de större brädorna går från kant till kant när man segler i lite vågor.. Så med en nypa salt får man väl ta svaren antar jag..

    Den sp95 han menade då var hans speedprojekt han hade med Naish som sedan lades på is? Han har skrivit mycket om att segla fort på speciella brädor framtagna för speciella förhållande och då har han bla nämnt den “nya” sp95 som förmodligen kommer att heta JP istället misstänker jag.

    Alltså inte samma bräda som Naish idag har och som heter sp95

  • p-malmkvist

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 14:31
    tobhed;534253 wrote:
    Den sp95 han menade då var hans speedprojekt han hade med Naish som sedan lades på is? Han har skrivit mycket om att segla fort på speciella brädor framtagna för speciella förhållande och då har han bla nämnt den “nya” sp95 som förmodligen kommer att heta JP istället misstänker jag.

    Alltså inte samma bräda som Naish idag har och som heter sp95

    Jo jag funderade på vad Naish sp proto 50 brädan kommer heta nu, kanske JP protospeed 50??

  • imported_macts

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 14:45

    @tobhed 534253 wrote:

    Den sp95 han menade då var hans speedprojekt han hade med Naish som sedan lades på is? Han har skrivit mycket om att segla fort på speciella brädor framtagna för speciella förhållande och då har han bla nämnt den “nya” sp95 som förmodligen kommer att heta JP istället misstänker jag.

    Alltså inte samma bräda som Naish idag har och som heter sp95

    Nja, SP95:an han seglade på som skulle gå att segla i typ 44 knop, var standardmodellen. sen så höll han på att utveckla en “GPS Speed linje” som skull vara mindre inriktad på tidig planing, höjdtagning osv. Där hade han bla en prototyp som var ca 55 bred/85 liter som skulle gå att segla upp till ca 7,0. Vad som händer med det projektet har jag ingen aning om….hoppas han hann lämna över ett färdigt koncept till Robby:-)

  • imported_macts

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 14:46

    @P Malmkvist 534250 wrote:

    Martin sade när han var Naish sponsrad att sp 95 skulle gå att segla 44 knop el dyl, men i en senare kommentar då han inte var sponsrad av dem så hade han ingen stor erfarenhet av Naish i storlekarna större än 60l och menade att de större brädorna går från kant till kant när man segler i lite vågor.. Så med en nypa salt får man väl ta svaren antar jag..

    Om jag minns rätt så var dom kommentarerna inriktade på 07-brädorna….(dom som var väldigt korta), men är inte säker på det.

  • getwet

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 17:23

    Japp, det var 07orna som Rick Naish shapeat, dom var lite “shorty” för att klippa vågorna bra. Riktiga slalommaskiner men det var lite svårare att få dom att gå riktigt bra på de djupaste slörarna, nu snackar jag 130grader och därtill……Och det är det inte många svenskar som kör och vi har sällan vatten för det! From 08 blev det Richard Green som shapeade och jag minns att både MvM och Ben van der Steen lovordade dessa mycket när jag träffade dom i Holland samt senare i La Franqi på racen.
    Mig veterligen har MvM bara seglat på SP60, för övrigt seglade han väl på Van der berg custom brädor, iaf varje gång jag seglat ihop med honom. Senare talades det mycket i Naish teamet just om hans nya 85 slörmaskin.
    Den fick vi dock aldrig se, kanske att man inte utvecklade den vidare för att klientelet seglare som vill ha en specifik slörmaskin inte är så många.

    MvM är som sagt var en pratglad maskin, lite Speedkenta syndrom över honom där det gärna läggs till en aning i sin iver över hur bra det är…..Det lär man sig när man träffat honom ett par ggr samt samtalat med hans närmaste vänner över några öl……Men det är en riktigt go gubbe, men han är inte riktigt lika cool som den snubben jag har adopterat, Pascal Maka!

  • jester

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 17:39

    Hallå!! Pascal delar vi vårdnaden av, juh!!

  • klang

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 21:35

    @Jester 534289 wrote:

    Hallå!! Pascal delar vi vårdnaden av, juh!!

    Vårdnadstvist, avdelning 14

Sida 9 av 10

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing RS:Racing evoII

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.