Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rullsand torsdag…

  • Rullsand torsdag…

    Publicerad av sea_surf på 2 juni, 2009 vid 17:43

    Tacksam för rapporter, bilder, filmer mm. Theyr.tv har prognos för N-NO upp mot 20 m/s vilket verkar överensstämma med SMHI kustväder.
    Och hur känns det såhär 45 mil ifrån och ingen möjlighet att åka ner?
    Så – ser fram emot bästa-dagen-någonsin-rapporter eller så. Dessutom ser det ju ut att hålla i sig över fredag-lördag.
    Årehälsningar
    Christer O
    (speciellt till alla Tungsurfare)

    marangen svarade 14 år, 11 månader sedan 12 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • tocha

    Medlem
    2 juni, 2009 vid 20:09

    Ser ju onekligen ut att kunna bli RIKTIGT BRA, kolla DMI Oceans och significant wave hight för torsdag innan lunch. Vackra färger…

    Fler som satsar på att trotsa regnet på torsdag för hård vind o bra size på vågorna?

  • makrus

    Medlem
    2 juni, 2009 vid 22:40

    Funderar också på att ta mig till rullsand torsdag är dock aningen förkyld så får se hur jag gör.

    Men angående vindstyrkan så har jag sett runt 20 knop inte m/s?

  • gammel-ippa

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 15:41

    Då har du sett fel 😉

  • kesse

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 15:51

    Ååå en annan jobbar, de e fan!

  • simpa

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 15:53
    Kesse;550667 wrote:
    Ååå en annan jobbar, de e fan!

    ord.. rippa hårt ni andra..

  • marangen

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 17:41

    Ni som kan plejset: Hur tror ni fredag funkar? Verkar som det ska regna en skätt imorrn men vara lite trevligare väder på fredag…Vilken vindriktning är bäst?

  • ola-h

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 17:59

    Hmm. Planen var hårt jobb och familjemys på fredag, men det verkar som den planen kommer spricka pga att jag inte kan avstå denna Rullsandprognos.

  • ove226

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 19:11

    jag kanske kör en sväng imorrn och/eller på fredag. får se hur det blåser i natt och så vidare.
    rak nord är rak onshore så det får gärna vrida åt nåt håll.
    men som prognosen säger nu kan det bli riktigt fint.

  • makrus

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 20:32
  • fnassel

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 20:41
  • tocha

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 20:52

    Har stirrat på prognoser nu så det svider i ögonen (grattis till er som fått segla idag istället!), men visst ser prognosen för fredag bättre ut än för torsdag om vi tänker på vind/vågor/vinkel/allmänt väder? Tycker det verkar kunna bli bättre chans till NO på fredag morgon/fm än under torsdag. Vad ser ni andra?

    Vore kul med sällskap, har just nu stort tryck från vågsurfande polare att haka på och vågsurfa, men är ju sugen på att rida vågor med småsegel o liten bräda minst lika mycket! Vilka dagar / tider siktar ni andra på? Kommer du loss på fredag Ola?

    Johan

  • dr-masse

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 20:58

    Nu blir det prognossmisk. Skolbänk. Uppläxning. För andra gången den här veckan.

    Är du beredd?

    GFS prognoserna kan du skita helt i när det är närmare än tre-fyra dagar. Den prognosmodellen, med en ganska stor “grid” lyckas närmast aldrig pricka in hur lågtrycken rör sig över landmassor och “mindre” vatten som östersjön.

    Jag kikar bara på GFS för att se längre trender, när det närmar sig kollar jag de som är mer giltiga för våra vatten och områden.

    På ställen vid Atlanten eller stora hav är GFS däremot pricksäkert. Både på Irland och Portugal stämmer den nästan alltid bra. På Guincho är den tom nästan otäckt träffsäker.

    Men i Östersjön – nej.

    Samtliga övriga prognosmodeller visar vind… i sekundmeter… dansken, finnen, smhi, norrmannen, wrf, var jag dum som skrev detta? Skyll på mig om det blir noll, ah!

    http://vader.svt.se/Vaer.aspx?ID=14767150 är norrmannen

  • makrus

    Medlem
    3 juni, 2009 vid 21:20
    dr Masse;550801 wrote:
    Nu blir det prognossmisk. Skolbänk. Uppläxning. För andra gången den här veckan.

    Är du beredd?

    GFS prognoserna kan du skita helt i när det är närmare än tre-fyra dagar. Den prognosmodellen, med en ganska stor “grid” lyckas närmast aldrig pricka in hur lågtrycken rör sig över landmassor och “mindre” vatten som östersjön.

    Jag kikar bara på GFS för att se längre trender, när det närmar sig kollar jag de som är mer giltiga för våra vatten och områden.

    På ställen vid Atlanten eller stora hav är GFS däremot pricksäkert. Både på Irland och Portugal stämmer den nästan alltid bra. På Guincho är den tom nästan otäckt träffsäker.

    Men i Östersjön – nej.

    Samtliga övriga prognosmodeller visar vind… i sekundmeter… dansken, finnen, smhi, norrmannen, wrf, var jag dum som skrev detta? Skyll på mig om det blir noll, ah!

    http://vader.svt.se/Vaer.aspx?ID=14767150 är norrmannen

    Man lär så länge man lever.

    Håller prognosen till fredag så blir det nog en surftripp

  • spinout

    Medlem
    4 juni, 2009 vid 19:11

    Rullsand idag var fantastiskt. 5 grader varmt. Regn. Bruna vågor. Rak onshore. OK, det var inte fantastiskt men det var riktigt bra tryck i 4.7 och skön havskänsla med hyfsad size på vågorna. En skön eftermiddagssurf och klart värt resan.

  • marangen

    Medlem
    4 juni, 2009 vid 19:32

    Jag och Johan aka nagelfar/skummis drar upp på morgonkvisten. Fler?

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rullsand torsdag…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.