Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing runt Stockholm på VSV förutom Torö?

  • runt Stockholm på VSV förutom Torö?

    Publicerad av dude på 16 augusti, 2001 vid 21:41

    Att jag inte kan komma på vilket ställe det är som gäller?! >:|

    Finns det bara Kapellskär om nu det stället gäller, eller finns det något annat ställe? Jag tänker nu närmast på imorn på fredag när det ska blåsa just VSV och är lite tveksamt också.

    Finns det något ställe runt Dalarö kanske, typ Dyviksudde? Blåser det så långt in som på Ekerö? Eller kan Mörtviken runt udden om Björkvik funka? Har någon nåt annat hett tips?

    -nicke

    anonym-anvandare svarade 22 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 augusti, 2001 vid 05:55

    Tja!

    Jag tänkte testa Brevik, Åkersberga. Det borde funka.

    Daniel

  • andreas-t

    Medlem
    17 augusti, 2001 vid 06:41

    Ja, Brevik brukar funka rätt bra vid VSV. Blåser det rakt från Österskär inne i viken, så kan det bli riktigt bra.
    Är det mer syd i vinden lönar det sig att segla förbi öarna söder om Björkvik, så att man får renare vind. Sikta
    i så fall på den stora gröna lysbojen som ligger i SO riktning rel. Brevik. Där kan det blåsa bra även om det är punka
    vid stranden i Brevik.

  • dude

    Medlem
    17 augusti, 2001 vid 09:32

    det blåser inte på Fituna och det blåser inte på Torö men det blåser på Dalarö. Det går gäss och Johan funderar på 6.2 eller 6.8.

    -nicke

  • dr-masse

    Medlem
    17 augusti, 2001 vid 11:04

    Det där känner jag igen. Förra fredagen var vi först på plats på Torö och döm om vår förvåning när vi, trots att det blåste i vikarna på vägen ut, fann Torö med hela 5-6 sekundmeter på sydväst… Och det är ju inte första gången man åkt dit på sydvästlig vid och blivit GRYMT besviken (tillsammans räknade vi ut att vi hade åkt ett femtital gånger till Torö och fått högst tio hyfsade dar varav fem bra, ingen vidare statistik…). Istället åkte vi till Dalarö och körde femhalv och sexnoll i tio fina sekundmeter!

    VARFÖR har Torö en sådan förmåga att vara kasst på sydvästliga och västliga vindar? (även om det brukar vara bättre på väst)

    Just nu känns det som om jag bara kommer att åka till Torö när folk jag känner är där och garanterar femnoll… 😉

    På tal om VSV i Stockholm, intressant ämne – finns det inte fler spots? Ibland har jag funderat på att åka bilfärja över till Ornö och köra på Mysingen, någon som har testat?

    Snart får man väl skaffa båt oxå!

    Surfa På!

  • spokdjur

    Medlem
    17 augusti, 2001 vid 11:58

    Jag har en brun stuga på näsudden, Ornö. Har inte varit där på några år men
    var där i förförr veckan. Man borde kunna segla väst från näsudden och på så
    sätt komma ut i Mysingeblåset vid SSO-VSV, hela vägen runt V-NNO borde nog
    kunna gå också, i teorin alltså. När jag var där blåste det cp-ostvind.
    Man tar alltså( se karta) Bilfärjan från Dalarö till Ornö kör mot Mörbyfjärden,
    följer vägen till dess slut Vid vändplanen på Näsudden, riggar i skogen och seglar ut från stenstranden i den lilla viken.

    För eftersurfgroggenåmaten finns Ornö krog i kyrkviken, öppet alla helger.
    Finns äver vanlig affär i vargvik samt stuguthyrning för dom som missat färjan.

    Jag återkommer när jag hunnit testa lite.

    /s

  • dr-masse

    Medlem
    17 augusti, 2001 vid 12:06

    Frånsett att kartan funkade kass för mig så verkar det där riktigt intressant! Hur lång tid tar bilfärjan över och hur ofta går den?

    Surfa På Ornö!

  • spokdjur

    Medlem
    17 augusti, 2001 vid 12:16

    Kartan funkade inte för mig heller, försöker igen….

    Färjeinfo finns på http://www.ornosjotrafik.se/
    Varning utfärdas för midiljuden på sajten.

    Fan, det blåser ju som attan utanför här i frihamnen, man kanske
    borde rymma ut och surfa lite? Fast mitt Zero 8.2 är fortfarande
    lattfritt efter undervattensgippen i Klittmöllersurfen, men 6.7
    borde väl gå det med. hmmm…… Undrar om Skitsport har någon
    Zero5 8.0 kvar?…hm,m…..

    /s

  • dr-masse

    Medlem
    17 augusti, 2001 vid 12:50

    Ämen va f-n, sitter du oxå å spanar ut över Frihamnen? Då är vi två som är sugna…

    Ornö verkar helintressant, är ju faktiskt ganska mycket närmare än Torö.

    Surfa På!

  • spokdjur

    Medlem
    17 augusti, 2001 vid 13:00

    mnjaa, jag sitter i Den gamla Fordfabriken vid lindarängsvägen, utsikten
    är inte Värta, utan vajande lövskog och rådjursjagande Riesendobbermanpinchers.
    Idag blirenogkanske Gjörväln eller vodkagrogg och lattpill på balkongen, det
    ger sig.. ps. bifogar detaljkarta över Näsudden… ds

    /s

  • dr-masse

    Medlem
    17 augusti, 2001 vid 13:16

    Tack för karta, funkar fint nu. sitter oxå å smygspanar ner över värtan över diverse gamla fabrikstak och jarowskilador…

    vodkagrogga ligger närmare till hands för min del, fast whisky

    Surfa På!

  • dude

    Medlem
    17 augusti, 2001 vid 14:44

    Det blev visst 5.4 för Johan under en knapp timma. Vi riggade 6.2 o 6.5 o Johan riggade så småningom till 6.8. Vad alla körde för storlek har jag inte så stor pejl på…

    -nicke

  • dude

    Medlem
    17 augusti, 2001 vid 15:20

    …jo Peter var no ute med 5.7 och planade lika mycket eller mer än oss andra med sin Fanatic Skate. Allteftersom vred vinden från SV till VSV och vinden kom en kvart och försvann nästa kvart. Letar fortfarande efter ställe för SV-VSV alltså!

    Föresten, är det Schweitzerbadet i den första kartan högst upp i den gröna ringen, eller är jag helt ute och cyklar? I så fall var det ju en riktigt intressant karta för att se hur alla kobbar ligger. VSV funkar alltså inte optimalt på Dalarö fast det ser ändå ut at vara tvunget att det är V för att ornö ska funka, men det beror ju på hur höga kobbarna utanför är.

    -nicke

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 augusti, 2001 vid 05:57

    Dalarö funkar på S SV V vinden brukar ta fart i sundet.
    Frönäs på Oxnö då seglar du på hårsfjärden SV .(S-O)fortsätt
    ut till Oxnö.
    Årsta havsbad hårsfjärden funkar på allt UTOM V-N tyvärr betal
    parkering (25:-)
    Surf along
    Per

  • pete

    Medlem
    20 augusti, 2001 vid 10:21

    Hej där! Var ute och seglade (alltså segelbåt) i lördags och lunchankrade i Koviken på Ornö strax norr om det som är utmärkt på kartan i era inlägg. Vid sydlig grundvind+sjöbris som i lördags drar det alltid upp rejäl sjö från SV och vind >7-8 m/s i området St Rotholmen-Vettskär-Ornö-Havtornsudd (öppet ner till Polen). Borde vara guld att surfa där om man håller undan för lastfartyg och annat. I lördags var det faktiskt en surfare ute som seglade där (annars mkt sällsynt), tvärs farleden, vete 17 var han kan ha gått i nånstans, kanske från Havtornsudd. Iofs går det faktiskt bra att gå i vid Gålö Havsbad (Skälåker) och kryssa ut till farleden om man går mellan Havtornsudd och Toklo.

    Kör hårt!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 augusti, 2001 vid 20:17

    Det går att gå i Öster om båtklubben på Gålö havsbad man får dock
    gå stigen igenom skogen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing runt Stockholm på VSV förutom Torö?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.