Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rutinerade surfare;Dela med er av era erfarenheter

  • Rutinerade surfare;Dela med er av era erfarenheter

    Publicerad av anonym-anvandare på 11 november, 2002 vid 14:35

    Skall åka ner till Gran Canaria veckan innan Jul. Det sägs att det blåser mindre då än under sommaren men samtidigt säger de flesta att det blåser så man förmodligen ändå får plana nästan varje dag.

    Vilken bräda och vilka segel är bäst att ta med? Är ingen vågkung (ännu..) utan har en F2 Xantos 133 l, och en F2 Air 95 l att välja på. Ska man ta med Air:en 6.3 och 4.7 som jag kan köra på samma bom och mast eller bör jag ta med Xantosen med 8.1 och 6.3? Hur mycket blåser det egentligen och vad tror alla rutinerade och kloka surfare blir bäst? Tacksam för svar.

    /Pulver

    danpe svarade 21 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 november, 2002 vid 14:37

    Ta med det förstnämnda, det är jobbig nog med en liten bräda på flyget.

  • lars_k

    Medlem
    11 november, 2002 vid 18:10

    Ta inte med grejer utan hyr istället. Vinden är så osäker den här tiden på året så det är omöjligt att ta med sig rätt grejer. Hyr du har du alltid de perfekta grejerna. Finns bra uthyrning på mistral eller F2 – centret.

  • ola_p

    Medlem
    11 november, 2002 vid 19:15

    var på GC för ett tag sen, funderade länge på att ta med mig mina grejor. Men hyrde istället på mistralcentret. Grejorna var helt ok, mistral/north. Msitralcentret har de lite billigare grejorna jämfört med f2 centret, men det är ändå 100%kolmaster etc. medans f2 centret kör carbonbommar etc. Men då blir det dyrare. jag kunde ju inte klaga på grejorna direkt, samma kvalisort som jag har här hemma… Bodde dessutom precis vid centret så d var bekvämt. För en vecka var det ca samma pengar för att ta med sig grejor+ förvaring som att hyra. Samt att maxvikt var 30 kilo om man skulle ha på flyget, max ett kolli.

    mad.gif OBS Kolla upp om din en reseförsäkring täcker att flygbolaget slarvar bort dina grejor, bl.a. sas ersätter inte ett öre av dina trettio papp du checkat in dem OBS mad.gif
    Lycka till! Jag skulle säga hyra om du bara stannar en vecka… två veckor så kanske det är värt att ha sitt eget. smirk.gif

  • klepper

    Medlem
    11 november, 2002 vid 19:46

    Jag var på GC förra julen, vinden var alldeles kass, men det var också de sämsta dec. och jan. månaderna på tjugo år! Men de två gångerna jag kom ut så var det på en för mig liten bräda, Ride 266, samt just en Xantos. Så jag rekommenderar faktiskt att du hyr grejer efter en aktuell vindprognos. Ser det ut att vara tryck tre dagar framöver så hyr grejer för tre dagar framöver för det kan vara 7 dagars stiltje. Hyr du så är du säker på att grejerna kommer att funka i rådande förhållanden och slipper släpa runt på prylar som kanske kommer vara fel. Och hyra borde även vara billigast om du inte har tur och för toppen förhållanden.

    När du är där så lönar det sig att åka runt att leta vind termiken på GC fungerar så pga att ön är runt har jag fått det förklarat för mig. Det kan vara 5,8 i Las Palmas men inget tryck alls fem mil söderöver.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 november, 2002 vid 20:33

    Vad kostar det ungefär att hyra utrustning för en vecka på GC? Var på ön ligger dessa två surfcenter ni skriver om?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 november, 2002 vid 20:42

    Vad betalade du för att hyra prylar på Mistralcentret? Är det Mistralcentret i Bahia Feliz vi pratar om? Betalar man en fast summa och sedan kan man byta bräda och riggar allt efter hur vinden ser ut? Om man hyr prylar för en vecka på nämnda Mistralcenter, är det då ok att ta med sig prylarna runt på ön och rentav hem till hotellet på kvällarna om man inte råkar få hotel precis vid centret? Många frågor..

    Jag kollade idag upp att det kostar 800 kr att ta med egna prylar, menar du att det var så billigt att hyra prylar också?

    Tack för alla tips hittills! Fortsätt gärna fylla i mina kunskapsluckor.

    /Pulver

  • ola_p

    Medlem
    11 november, 2002 vid 21:22

    Ska försöka svara…
    Vad betalade du för att hyra prylar på Mistralcentret? -Runt 1500 för 5 dar på följd, consecutive alltså.. inkl. försäkring(ett måste)
    Är det Mistralcentret i Bahia Feliz vi pratar om? – Ja
    Betalar man en fast summa och sedan kan man byta bräda och riggar allt efter hur vinden ser ut? Ja, för brädorna får man dock gå upp till kontoret och säga till, ibland är brädorna bokade. jag vet att det stod två-tre olika på oss…
    Om man hyr prylar för en vecka på nämnda Mistralcenter, är det då ok att ta med sig prylarna runt på ön och rentav hem till hotellet på kvällarna om man inte råkar få hotel precis vid centret? – 55 euro kostar det extra för att få ta med sig grejorna sunt ön. då kan man dock inte få försäkring, utan man är ansvarig själv. ska man hyra på det sättet är nog cutre bättre. Ta dt till hotellet är meningslöst om man seglar där då gejorna står bokade på en och så måste grejorna in på kvällen.

    Jag kollade idag upp att det kostar 800 kr att ta med egna prylar, menar du att det var så billigt att hyra prylar också? – Nej, men förvaring kostar 500:- för en vecka. Och du får med dig ca en bräda tre segel, två master och en bom på de trettio kilona du får ha. Vilket innebär att det på vintern då det blåser ojämt så känns dt trevligt att kunna segla d dagar då dt inte blåser så mkt. Sen gäller dt att ha en reseförsäkring som täcker att flygbolaget losar dina prylar för trettio papp då du dessutom i såna fall står helt utan grejor. Inte kul…

    Hoppas det hjälpte lite…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 november, 2002 vid 21:51

    Tack för värdefull information! Jag får fundera vidare men har ju betydligt bättre koll nu.

    /Pulver

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 november, 2002 vid 07:26

    Hej,

    Håller med om att det kan vara läge att hyra om man bara ska åka 1 vecka. Dock kan man ta det här med 30 kg packning med en nypa salt. det kollar dom aldrig (har inte gjort för mig i alla fall). Det är bara att bita ihop och le vackert när du drar din 70kg tunga bag över golvet på ARN.

    Ha´t så kul på Grankan

    //MacTS

  • sebbe

    Medlem
    12 november, 2002 vid 07:53

    titta på http://www.cutre.com
    Snacka också med Jonas som jobbar i shopen.

  • endy

    Medlem
    12 november, 2002 vid 07:57

    Försök komma loss 2 veckor och ta med egna prylar….det skulle jag ha gjort… cool.gif

  • danpe

    Medlem
    13 november, 2002 vid 12:51

    Det finns lite olika betalmodeller på Bahia Feliz. Antingen sammanhängande dagar, eller “non-consecutive” eller “timkort” dvs 5 eller 10 timmar. Vad du väljer blir ju alltid ett lotteri, men de brukar ha en prognos från tyska vädertjänsten där. Om den inte är uppdaterad skall du nog fundera på varför…
    Jag tycker det finns en annan poäng med att hyra, nämligen att du kan testa massa grejor som du inte skulle fått händerna på annars.
    Ha det skönt!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rutinerade surfare;Dela med er av era erfarenheter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.