Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Så här väljer du bräda!

  • roggan

    Medlem
    18 augusti, 2012 vid 07:35

    Kan behövas en förenkling av språket här. Surfaren, kommer inte uppleva den obehagliga s.k. “tea bagging” sensationen.

  • viktor77

    Gäst
    18 augusti, 2012 vid 08:44

    Att köpa en extra bräda istället för en extra kite för att bredda vindregistret man kan surf i fungerar inte speciellt bra i praktiken. Att launcha, landa, bodydragga efter brädan, hoppa, etc med en 7:a i 18 m/s är rätt tufft. Att välja en större bräda för lättvindsurf fungerar, men då snackar vi om specialbrädor, typ Spleene Door. Men att gå ner i brädstorlek då de blåser mer, i tron om att det ska göra det lättare är bara fel.

    Vet inte hur/var denna myt uppstod, men folk verkar gå på den. Jag har fått rädda surfare i Skanör i sommar, som kommit ner med 12or och en “liten” bräda på stranden när det blåst en bra bit över 10 m/s. En fick upp kiten, föll när han skulle starta och blev uppsläpad på stranden.

    Så välja alltid kite efter hur mycket det blåser, särskilt om du är nybörjare.

  • grodanboll

    Medlem
    18 augusti, 2012 vid 11:29

    Tack för synpunkter! Ska se över ordvalen på vissa ställen, så att alla förstår 😉

    Och jag håller med om att man bör välja lämplig kitestorlek framför bräda. Vad jag menar i texten är dock inte att det går att surfa i hårdare vind med en viss kite om man tar en mindre bräda. Exemplet visar ju dock på möjligheten att bredda vindregistret med hjälp av två brädor i kombination av att man väljer andra storlekar på kitarna.

    Ska för övrigt sammanställa en mer övergripande illustrativ sammanfattning av hela texten för de som inte orkar läsa allt.

  • windyboy

    Medlem
    19 augusti, 2012 vid 11:16

    Varför krångla med två brädor när man kan göra det enkelt? En vanlig bräda är enklare att hantera och framförallt mycket roligare ä en littvindsbräda/nybörjarbräda. Vill man ha bättre flytkraft i brädan som inte kräver så mycket vind så ska man ha en vanlig bräda som är något större än vad folk normalt väljer. Jag skulle vilja hävda att man har en välbalanserad bräda som funkar bra utan att behöva ha massa tryck i kiten om man väger ca 75 kg och kör en 139 x 141 cm bräda. Själv kör jag en Xenon Infra 136 x 41 cm eftersom jag är 10 kg lättare. Jag skulle aldrig köra mindre bräda än vad jag gör nu oavsett om jag hade stroppar eller boots.

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    19 augusti, 2012 vid 12:57

    139 x141 är som en stor jävla platform, hoppas du menade 139 x 41. Annars kan man väl köpa sig en matbordsskiva och stå på.

  • alex-json

    Medlem
    19 augusti, 2012 vid 16:11

    Jag skulle nog säga så här, köp något billigt tills du har mer koll på vad du vill ha? Om man vill ha lättvindsbräda så är det bara att köpa plywood o såga till

  • danger

    Medlem
    19 augusti, 2012 vid 22:39

    Varför krångla till det med såg och plywood?? Mycket enklare att bara haka av en dörr…

    http://video.se.msn.com/watch/video/surfing-on-a-wooden-door/1jjm4gobx

  • gnutten

    Medlem
    20 augusti, 2012 vid 08:02

    Spleene door??
    Ha ha skön video 😀

  • milkman

    Medlem
    20 augusti, 2012 vid 09:27

    Det där var nog första vettiga Door-designen jag sett på en bräda. Den verkar ju gå att använda (som dörr!) 🙂
    http://surfbussen.nu/shop/nobile-flying-carpet/

  • cortex

    Medlem
    20 augusti, 2012 vid 14:37

    “Om du håller höjd tidigare än detta med någon annan twintip så tar vi gärna tillbaks brädan.”

    Inte för att jag behöver handla den av er… men det där var ju en smula att ta i? Jag kan nog tänka mig iaf 3-4 modeller av lättvindsbrädor jag kan tänka mig att anta den utmaningen med. 😀

    /Kaj

  • milkman

    Medlem
    21 augusti, 2012 vid 21:33
    Cortex;695969 wrote:
    “Om du håller höjd tidigare än detta med någon annan twintip så tar vi gärna tillbaks brädan.”

    Inte för att jag behöver handla den av er… men det där var ju en smula att ta i? Jag kan nog tänka mig iaf 3-4 modeller av lättvindsbrädor jag kan tänka mig att anta den utmaningen med. 😀

    /Kaj

    Ja, du kanske har rätt.. Den tar höjd sjukt tidig i alla fall. Men det är nog bara någon som testat alla brädor i hela världen att kan hävda nått så jag erbjuder att ta tillbaks den om någon mot förmodan skulle blir besviken.
    Tyvärr så suger dörr-designen så hårt att jag aldrig kommer utbilda mig ordentligt heller. Tristare brädor kan jag inte tänka mig… Fast en utav våra tungviktare hävdar att den faktiskt är rätt bra, så jag kanske bara är för lätt.

  • cortex

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 09:46

    Tja, av historien har vi ju lärt oss att du ofta tycker att något du inte kan/vill förstå dig på automatiskt suger i dina ögon. Sedan ändrar du dig helt plötlsigt (inte helt o-ofta i samband med att något av dina märken gör ett teknik-skifte åt liknande håll).

    Sedan är ju retoriken med “någon som testat alla brädor i hela världen” ganska löjlig. Det jag ville ha fram är att det är en smula arrogant att ha information till sina produkter som bygger på att köparen ska vara okunnig för att det ska vara “sant”. Eller?

    Vet ju att du är en tämligen smart snubbe vilket med största sannolikhet implicerar att du/ni skrivit texten så medvetet.

    Sedan är det säkert en alldeles utmärkt lättvindsbräda som nybörjare och folk som bor i lättvindsområden (som vi exempelvis) kan ha mycket skoj med. Den är garanterat så pass bra att man inte behöver “klättra” på andra märken för att folk ska uppskatta den.

    /Kaj

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Så här väljer du bräda!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.