Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Saab-mekare!

  • Saab-mekare!

    Publicerad av ollefax på 22 maj, 2007 vid 16:39

    Har problem med min saab 900 -87 (hederlig förgasare)

    Oljelampan började lysa här om dagen. Det kan ha varit lite lite olja i den. men den är påfylld och problemet kvarstår. Den slockanar oftast när man startar bilen en stund. Det varierar hur länge den förblir släckt. Ibland så slocknar den även temporärt när man varvar ur bilen. Men den lyser nästan hela tiden.

    Ideer?

    den droppar ju även lite olja då man har haft bilen parkerad, men det hör väll till en saab av den årgången?

    ollefax svarade 16 år, 12 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • kinetic

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 16:59

    Hm…testa o byta oljetrycksgivare…Inte så troligt att du har fel på oljetrycket eftersom det låter som att bilen fungerar normalt (utan konstiga ljud eller så, nåja mer än vanligt*haha*) trots den lysande lampan

  • alexander

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 18:00

    Tjena Ollefax !

    Kinetic hann vist för men här är min diagnos.

    Av det du beskriver så skulle jag prova följande.
    1 Byta oljefilter. Eftersom lampan tänd lite nu och då så kan det vara ett täcken på dålig cirkulation det kan bero på att oljefiltret är igensatt delvis och inte släpper igenom tillräckligt med olja. I de flesta fall brukar lampan slockna vid högre varvtal då oljepumpen ökar trycket och då pressar igenom oljan genom filtret.
    2 Byt Oljetryckgivaren. Glapp kontakt är inte nåt ovanlighet på gamla bilar. Oljetryckgivaren/oljetryckkontaten sitter på de flesta Saab 900 straks ovanför oljefiltret. Förslagsvis byter du både oljefiltret och givaren på en och samma gång.

    Byt ut dessa två och du kan utesluta två enkla och ganska vanliga fel på gamla bilar.
    Det är dessutom billigt Oljefilter ca 60-100 kr, kontakt 50-90 kr, oljeplugs packning ca 10 kr och 4 liter motorolja från 90 kr på Biltema

    Kvarstår problem är det kan det bero på, sliten/defekt oljepump, för hög drifttemperatur, slitage på motorn. Detta är mer omfattande att åtgärda och även dyrare.

  • kinetic

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 20:44

    Alexander: Förvisso kan ett igensatt filter ge problem men det finns ju en bypass ventil just för detta scenario, kan ju dock tänkas att filtret bara e halvt igensatt…
    Gör som Alexander föreslår att byta filter o olja, kvarstår problemen testa med ny kontakt (biltok som jag är så utgår ja alltid från att när man har problem med bilen så har man testat det allra enklaste, dvs i ditt fall bytt olja & filter. Tydligen räknas få surfare som bil-tokar*haha*)

  • ollefax

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 21:12

    Ja jag får nog börja byta de där prylarna.

    Jag kan ju tillägga att det kom snabbt, så det bör ju inte vara att något börjar bli slitet.

    Oljan och filtret är bytt för några hundra mil sen. Kan tillägga att jag ganska nyss fylde på med lite ny olja. Kan den ha skurit sig? Körde med agrol olja från lantmännen med fyllde på med preem olja (båda semisynt.)

  • alexander

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 06:55

    Hmm om du har bytt olja och filter för ca 100 mil sedan så låter osannolikt att filtret skulle hunnit blivit så smutsigt att det inte kan släppa igenom tillräckligt med olja. Så då låter oljetryckkontakten som en mer trolig orsak till problemet.

    När det gäller två olika oljor som delar på dig, har jag inget bra vetenskapligt svar på. Mer än att om skulle vara fallet så skulle mina bilar ha rasat flera gånger om.

  • svenne

    Medlem
    24 maj, 2007 vid 07:29

    En gammal Saab, hur långt har den gått? Jag skulle gissa på att pumpen är på väg att säga upp sig.
    Det är inga problem att blanda olja och det spelar ingen roll om du blandar syntet, delsyntet etc. Agrol är fina grejer, men det kan vara så att du använder en olja med fel viskositet. Testa en tjockare olja.

    –S

  • ollefax

    Medlem
    28 maj, 2007 vid 16:27

    Kom undan billigt, oljetrycksgivaren!

    tack för hjälpen!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Saab-mekare!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.