Senaste nytt Forums Vågsurfing Sällskap vågsurf i Södra Sverige?

  • malinn

    Medlem
    20 juni, 2010 vid 19:32

    absolut! Har bräda och tid men ingen bil dock 🙂

  • josefins

    Medlem
    14 augusti, 2010 vid 10:02

    Hej Malin,

    Jag bor också i Malmö och söker surfsällskap! har du hinnt komma igång något?

  • molle73

    Medlem
    18 augusti, 2010 vid 11:29

    Evis 10!

    Var det Tofino i BC du besökte? Ska upp och jobba men tänkte mest ta med skidorna..
    Värt att packa bräda också alltså?

  • malinn

    Medlem
    13 mars, 2011 vid 13:29

    Hej Josefin S, om du kikar in och får detta! Störig miss av mig som kollade ttråden lite efter, men inte sen… Vill fortfarande grymt gärna ha surfsällskap, har inte blivit något surfande i Skåne ännu, utan i England litegrann, men är i Malmö i vår. Har du vart ute nåt?
    Maila mig gärna malinnilsson83@gmail.com hade vart kul! 🙂

  • above_the_law

    Medlem
    14 mars, 2011 vid 11:55
    padresurfing;496487 wrote:
    Varför ska man undvika nämna spots? Det är så dumt att inte göra det! Surfing är en sport där sällskapet gör att surfing blir roligt. Arg människor i vatten hör ngn annanstans än i vatten. No localism!

    Hej du!

    Hör att du inte surfat så många over crowded spots runt om i världen…

    Jag är inte någon förespråkare för aggressiv localism och tycker absolut att delad glädje är dubbel glädje (om inte alltför crowded),
    MEN det finns flera anledningar till varför man INTE ska lägga ut “okända” surfspots på ff a Internet!

    Ffa är de riktigt bra spotsen alltför få här i Sverige för att svälja alla surfsugna nu för tiden, i alla fall då det är lite fel riktning på vind och vågor…
    De är också oftast frågan om point breaks, vilket gör att the take off zone är begränsad till en mycket lite area (sväljer få sufare per spot).

    Tyvärr är det dessutom inte alls lämpligt att som nybörjare ge sig ut på många de steniga point breaks som vi har i Sverige, varför det inte finns någon anl att rek dessa spots för den oinvigde.

    Till detta kommer att många som lärt sig surfa mestadels i Sverige inte har koll på “reglerna”, eller helt enkelt inte bryr sig! Men ser ju alltför ofta hur personer som knappt kan ta en våg paddlar rakt ut mot take off zone istället för att paddla runt. Sedan är det inte sällan som samma personer har noll koll om någon annan surfare redan tagit vågen eller droppar närmare brytet. När man sedan tvingas skrika för att göra dom uppmärksamma på detta när man surfar vågen blir dom oftast sura och förstår inte varför man skriker (enda sättet att höras bland vågor). Dessutom är de många som inte ens vet hur det ska göra för att undvika att droppa in vid fel tillfälle!!! GÅ EN KURS!

    Detta gör att de som surfat ett tag ogärna delar med sig av godbitarna till nybörjare i allmänhet (fel eller rätt… så är det!).

    Tips:
    Se t ex dokumentären “BRA Boys” och du kommer även att förstå ett och annat historiskt faktum inom Surfculturen och varför de informella lagarna finns (vi har ju inga domare i line-up liksom).

    För övrigt är det ju också “The Search” halva grejen.

    Surfa och var glad men outa inte “Secret Spots” på nätet. Gör du det så kommer du knappast få någon respekt varken i line up eller på olika surf-forum och du kommer definitivt inte att få några tips om “secret spots” från andra surfare.

    Leta själv, surfa med duktiga sufare, dela med dig verbalt till dom som varit med ett tag och till dina närmsta och du kommer att få tips av dessa o s v…
    You have got to earn your waves dude!

    Med vänliga hälsningar,
    Nicco Schiller

  • bammerwee

    Medlem
    22 mars, 2011 vid 14:11
    above_the_law;649438 wrote:
    Hej du!

    Hör att du inte surfat så många over crowded spots runt om i världen…

    Jag är inte någon förespråkare för aggressiv localism och tycker absolut att delad glädje är dubbel glädje (om inte alltför crowded),
    MEN det finns flera anledningar till varför man INTE ska lägga ut “okända” surfspots på ff a Internet!

    Ffa är de riktigt bra spotsen alltför få här i Sverige för att svälja alla surfsugna nu för tiden, i alla fall då det är lite fel riktning på vind och vågor…
    De är också oftast frågan om point breaks, vilket gör att the take off zone är begränsad till en mycket lite area (sväljer få sufare per spot).

    Tyvärr är det dessutom inte alls lämpligt att som nybörjare ge sig ut på många de steniga point breaks som vi har i Sverige, varför det inte finns någon anl att rek dessa spots för den oinvigde.

    Till detta kommer att många som lärt sig surfa mestadels i Sverige inte har koll på “reglerna”, eller helt enkelt inte bryr sig! Men ser ju alltför ofta hur personer som knappt kan ta en våg paddlar rakt ut mot take off zone istället för att paddla runt. Sedan är det inte sällan som samma personer har noll koll om någon annan surfare redan tagit vågen eller droppar närmare brytet. När man sedan tvingas skrika för att göra dom uppmärksamma på detta när man surfar vågen blir dom oftast sura och förstår inte varför man skriker (enda sättet att höras bland vågor). Dessutom är de många som inte ens vet hur det ska göra för att undvika att droppa in vid fel tillfälle!!! GÅ EN KURS!

    Detta gör att de som surfat ett tag ogärna delar med sig av godbitarna till nybörjare i allmänhet (fel eller rätt… så är det!).

    Tips:
    Se t ex dokumentären “BRA Boys” och du kommer även att förstå ett och annat historiskt faktum inom Surfculturen och varför de informella lagarna finns (vi har ju inga domare i line-up liksom).

    För övrigt är det ju också “The Search” halva grejen.

    Surfa och var glad men outa inte “Secret Spots” på nätet. Gör du det så kommer du knappast få någon respekt varken i line up eller på olika surf-forum och du kommer definitivt inte att få några tips om “secret spots” från andra surfare.

    Leta själv, surfa med duktiga sufare, dela med dig verbalt till dom som varit med ett tag och till dina närmsta och du kommer att få tips av dessa o s v…
    You have got to earn your waves dude!

    Med vänliga hälsningar,
    Nicco Schiller

    Att söka själv är roligt speciellt de tråkiga dagarna då man helst skulle velat varit någon annanstans. En sån dag brukar jag besöka ett bibliotek och läsa gamla historiska böcker från dåtiden och hur segelbåtar fastnat eller kapsejsat av flera meter höga …..Ja just det skulle ju inte ge ledtrådar på surfforum hur man enkelt kan ta reda på vart alla secret spots finns. :smirk:

    Vill bara meddela att det går ypperligt att finna dessa mer hemliga surfställen genom att söka på de svenska vattenbegreppen, då behövs inga sökningar på internet utan det går lika bra med historieböcker från Biblioteket.

    Skånes Vågsurfare är väl annars ett bra sällskap för de flesta Malmöbor.

  • above_the_law

    Medlem
    23 mars, 2011 vid 06:35
    Bammerwee;650111 wrote:
    Att söka själv är roligt speciellt de tråkiga dagarna då man helst skulle velat varit någon annanstans. En sån dag brukar jag besöka ett bibliotek och läsa gamla historiska böcker från dåtiden och hur segelbåtar fastnat eller kapsejsat av flera meter höga …..Ja just det skulle ju inte ge ledtrådar på surfforum hur man enkelt kan ta reda på vart alla secret spots finns. :smirk:

    Vill bara meddela att det går ypperligt att finna dessa mer hemliga surfställen genom att söka på de svenska vattenbegreppen, då behövs inga sökningar på internet utan det går lika bra med historieböcker från Biblioteket.

    Skånes Vågsurfare är väl annars ett bra sällskap för de flesta Malmöbor.

    Det här inlägget gillar jag:laugh:!
    Genial och kreativ strategi faktiskt. Wöörd!

  • bammerwee

    Medlem
    23 mars, 2011 vid 19:35

    Förresten det där om att man borde gå en kurs innan man besöker vågorna som mindre erfaren surfare för att undvika att göra misstaget att paddla ut på fel ställe och oroa alla mer erfarna surfare så att de skriker på en så nämnde du Nicco att man bör gå en kurs.

    Tänk om man är en surfare som jag som utgår i från pedagogiken “learning by doing” och först vill ha en praktisk upplevelse för att sedan lära sig om hur man kan hantera den på lämpligaste sätt. Men istället för att någon skriker på en så vill man se vad som händer när man lär sig på egen hand genom att pröva sig fram därför reaktion att man blir sur. Tänkte även på din rekommendation att den mindre erfarna surfaren bör surfa med den mer vana surfaren på det hemliga surfstället och såg då möjligheten till att denna surfare skulle kunna vara en del av den upplevelsebaserade kunskapen i kursen i hur man hanterar ett surfspot som inte är anpassat för den surfnivå man ligger på. Helst vill man ju att upplevelserna bidrar till erfarenhetskunskap nämligen Kännskap efter en surfsession alá “Learning by doing”- kursen. Den mer erfarne surfare som vill lära ut direkt i praktiken bör använda sig av en visselpipa och med olika kommandon av visselpipeljud meddela eleven vad som funkar och vad som är riskabelt samtidigt som surfeleven upplever verkligheten och lär sig genom att ta del av den mer erfarne surfarens visdomar. 🙂 Självklart måste denna visselpipekod gåtts igenom innan men sånt är ju lätt fixat genom att du Nicco paddlar till surfaren och meddelar hur du vill stå till tjänst för att säkerställa surfet och vara till hands till den nya irriterande surfaren. 🙂

    Japp jag är en mycket genial oerfaren surfare som bara surfat de mest kända surfspotten men däremot känner till många mer hemliga ställen p.g.a min lättsamma tankemetod för att hantera naturens tillgångar. Inspireras alltid av de mer erfarna uppsökarmetoderna som seniorsurfarna bedriver och har därför via deras sätt att beskriva dem lagrat en hel drös med ställen som jag senare vid lämpligt tillfälle tänkte testa. Har även studerat svensk idrottshistoria där jag lärde mig mycket om vattenlekar som surfing är.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Sällskap vågsurf i Södra Sverige?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.