Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Sanyo Xacti VPC-WH1 vs Panasonic Lumix DMC-FT1

  • Sanyo Xacti VPC-WH1 vs Panasonic Lumix DMC-FT1

    Publicerad av wakenils på 28 september, 2009 vid 05:58

    Verkar var några stycken som skaffat såna kameror, och efter helgen är jag riktigt sugen på en också!

    Kan ni skriva nackdelarna ni hittat med dem, har lite svårt att bestämma mig.

    problem med redigering, antiskak, zoom, ljus, skärpa mm…
    kan man filma utan att öppna luckan på Sanyon?

    Verkar ju vara ganska liknande pris och output gällande film, + för Panasonicen är ju att den är lite mindre och tar bättre bilder. Men jag antar att sanyons större lins? tar in mer ljus, sen har den mer zoom också.

    Sen om någon har ett annat vattentätt förslag är det tacksamt! Känns som att en riktig videokamera med vattenhus eller extern kamera är lite för bökigt och dyrt.
    Thörn hur gick det med din kamera, kom den igång igen?

    Tack på förhand!
    Nils

    wakenils svarade 14 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • yann

    Medlem
    28 september, 2009 vid 06:33

    Man kan inte filma med luckan stängd men däremot så går det ju bra att vrida displayen 180 grader och sen stänga luckan. Bilden i displayen spegelvänds då.

    Som du vet så har jag ingen erfarenhet av andra videokameror men jag misstänker att sensorn är lite liten och tycker den är lite svag vid dåligt ljus. Kom gärna förbi och låna den en session om du vill testa själv.

  • yann

    Medlem
    28 september, 2009 vid 06:57

    Googlade lite och Panasonic Lumix DMC-FT1 är ju en kompaktkamera . Vet inte om det gäller just den här men kompaktkameror brukar ju inte kunna ställa om skärpan eller bländaren efter att man väl tryckt på Rec.knappen och börjat filma. Kan vara värt att kolla upp innan du slår till.

    Sanyo har ju 60p i tjock-TV-upplösning. Inte mycket men alltid något.

    Annars så kommer ju GPro i en HD-version snart:
    http://www.goprocamera.com/hdheropreview/

  • wakenils

    Medlem
    28 september, 2009 vid 08:07

    gopro hd såg ju riktigt nice ut och verkar billig med (ok inte i sverige), nån som kör på den första versionen?
    verkar som den har fisheye orginal, såg ut som vanlig film kan bli lite skev då men den såg ut att fixa olika ljus väldigt bra (visst allt var filmat i strålande sol men jämfört med kameran surfers hade förr)
    ser inte ut som den har någon zoom och då blir man ju lite begränsad till bara hand film

    lutar nog åt sanyon, får titta förbi och låna den en sväng
    kul att i princip alla mina produktioner i år varit med olika lånade kameror… beslutsångest…

  • yann

    Medlem
    28 september, 2009 vid 08:22

    Jag har den andra versionen GoPro på 5mp och film i 640×480 också. Du kan ju låna den samtidigt om du vill. Den ska ju helst köra på lithium-batterier (dyrt) så det får du skaffa själv.

  • kitelife

    Medlem
    28 september, 2009 vid 08:48

    Kan man se vad man filmar på den GoPro kameran? alltså medan man filmar…

    liten display där på framsidan, vad visar den? kan man koppla till en x-tern monitor och titta medan man filmar?

    Lite sugen på den här;

    http://www.atc2k.com/

    men verkar inte va lika bra bild! nån som sett eller provat IRL…

  • yann

    Medlem
    28 september, 2009 vid 08:53

    Nej det kan man inte. Den lilla displayen är bara en typ 7-segmentsdisplay med gränssnittsinfo.

  • hengo

    Medlem
    28 september, 2009 vid 11:35

    undra hur man billigast kommer över en go pro HD när de släpps. Tyskland?

  • wakenils

    Medlem
    29 september, 2009 vid 10:51

    henning? racz? mattijas?

  • nicklash

    Medlem
    4 oktober, 2009 vid 19:08

    Jag är lite sugen på kamera jag också!
    Riktigt go bild med GoPro HD. Men hörde med en återförsäljare här i Sveriga. Dom skulle få in dom i November, och gå loss på 3.848:- för Helmet Hero. Sjuka priser!
    300$ kommer den att kosta i USA. Cirkus 2.100:- Det är ju lite mer överkomligt.

    Sanyo Xacti VPC-WH1 4.089 kr
    Sanyo Xacti VPC-CA9 3.649 kr
    GoPro HD 3.848 kr

    Står jag och väljer mellan. Hade lätt valt GoPro HD om priset varit lite lägre.

  • Kjello

    Gäst
    5 oktober, 2009 vid 09:00
    Yann;579125 wrote:
    ,,,Den ska ju helst köra på lithium-batterier (dyrt) så det får du skaffa själv.

    https://www.fenix-store.com/index.php?cPath=53 där kan du köpa jättebra laddningsbara lithiumbatterier AW’s RCR123A 750mah
    + laddare AW’s Dual Bay Fast Charger billigt (dom små kamerastorlek blir fullt uppladdade på 2 timmar, och min Q5 fenix ledlampa lyser 120 lumen (maxstyrka) i drygt 2 timmar oavbrutet),
    jag har köpt flera ficklampor och deras bra lithiumbatterier orginal med, dom kostade då bara c;a 14 kr styck, flera ggr och alltid sluppit tull och moms.
    Men det va ett år sen jag skickade efter därifrån sist, och jag köpte den laddaren för den är snabb och klarar mina AW’s R18650 2600mah batterier med, för den större lampan. dom vanliga lithiumbatterierna jag köpte då är dom högst upp till H, på sidan.
    Nu har dom fler att välja på.

    Men ring och prata med dom om du tänker laddbart, för en kamera kanske inte klarar dom laddningsbara, det är större effect på dom laddningsbara lithium…
    inte ens alla ficklampor klarar laddbara, min Q5 pajade så den går bara på max och strob, innan va det 5 styrkor.
    Dom sa att det skulle bli så med den lampan (den skulle lysa ännu starkare med), men jag trodde det skulle bli normalt igen med vanliga lithium.

  • eddman

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 09:19
  • mjersen

    Medlem
    6 oktober, 2009 vid 15:08
    WakeNils;579458 wrote:
    henning? racz? mattijas?

    e helnöjd med min panasonic, kan tyvärr inte jämföra den med ditt andra val. Men den e sjukt smidig att fästa på olika ställen, typ brädan, hjälmen o i kiten.
    här e ett kort helt oredigerat klipp så du kan se lite hur bildkvaliten och ljudet blir..

    http://rapidshare.de/files/48476775/hejej.mov.html

  • wakenils

    Medlem
    15 oktober, 2009 vid 10:38
    mjersen;581586 wrote:
    e helnöjd med min panasonic, kan tyvärr inte jämföra den med ditt andra val. Men den e sjukt smidig att fästa på olika ställen, typ brädan, hjälmen o i kiten.
    här e ett kort helt oredigerat klipp så du kan se lite hur bildkvaliten och ljudet blir..

    http://rapidshare.de/files/48476775/hejej.mov.html

    tack! nu lutar det åt dmc-ft1

    hur länge räcker batterierna när man filmar och hur mycket film får man plats med på 8gb minneskort (eller vad kör du för storlek)

    jag testade sanyon men tyckte det blev lite väl skakigt och ganska mycket mindre vidvinkel ft1:28-128mm vs sanyo:43-1290mm, skulle tro att man hellre har vidvinkel än mycket zoom om man ska filma från vatten/hjälm mm

  • falsterbo

    Medlem
    15 oktober, 2009 vid 19:11

    Panasonic fick mkt bra kritik från fotoproffsen på http://www.cyberphoto.se/
    Det lutar också åt Panasonic för min del.

  • wakenils

    Medlem
    15 oktober, 2009 vid 19:27

    slängde just iväg en beställning på panasonicen, hoppas den är bra nu! =)
    tack för tipsen allihop!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Sanyo Xacti VPC-WH1 vs Panasonic Lumix DMC-FT1

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.