Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sean Ordonez Shapes bilder

  • star

    Medlem
    25 januari, 2007 vid 08:25

    Jag har själv varit ortodox troende till produktionsledet och bytt utrustning varje år med bättre bottendrag i seglet m.m. Vid närmare eftertanke, inköp/annonsering/sälj och tidigare erfarenheter från custom har jag konverterat.

    Billigare – >12′ för en produktionsbräda är dyrt med tanke på kvalité och hantverk. Säkrare köp – finns mer än en tillverkare som lanserat brädor som varit riktigt usla. T ex. Quatros freestylebrädor -05 med squashtail var intressanta om man önskade en bräda som aldrig planade!? Hur många brädor har någon testat innan köp? Tester och grabbarna med klistermärken i seglet brukar vara vägledande. Andrahandsvärdet i Sverige är inte bra på custom. En custom köper du dock inte för att sälja. Finns inga årsmodeller och ny grafik. Blir därmed billigare trots den extra tusenlappen. Känslan i en custom är obetalbar och säkerligen därför flertalet teamseglare har omtejpade customs under fötterna. Nu är det bara custom i min garderob för flera år framöver då de är extremt hållbara dessutom och tål även Torös stenar.

  • ola-h

    Medlem
    25 januari, 2007 vid 09:39

    Det går att dra fördelar och nackdelar hit och dit. Min erfarenhet är att custom inte _generellt_ är speciellt mycket hållbarare, typiskt skulle jag uttrycka det så att man tjänar ca 0.5 kilo vikt med bibehållen hållbarhet. Jag kör själv serie och huvudsakligen på stenstränder och tycker de håller otrloligt bra. Däremot finns ju alltid möjligheten att optimera brädans styrka för de strapatser man själv tänker utsätta den för. Om man t ex inte plattlandar några framåtar eller höga tabletops men däremot regelmässigt käkar sten, så kan bygget optimeras för just det. Sedan tror jag kvaliteten är högre i betydelsen att fler brädor från Cobra helt enkelt är “felbyggda” (något saknat förstärkningslager, för dålig genomvätning etc etc).

    När det gäller shapen har produktionsbrädor fördelen att det är lätt att hitta många andra som kört exakt den brädan man är intresserad av. Även om man inte har möjlighet att testa själv så kan man få mycket god information. Det är mycket detta som leder till förhållandevis bra andrahandsvärde.

    Fördelen med custom i detta avseende är egentligen främst om man redan har en bräda man gillar men vill göra någon mindre justering av.

    En ytterligare fördel med Custom som bl a Star lyfter fram är känslan. Den skiljer sig iofs från byggare till byggare och från laminat till laminat, men oftast är det en slags mer levande känsla i brädan som kommer av ett mer genomtänkt flex. Cobrabrädorna känns liksom lite dämpade och döda i jämförelse. Jag har seglat exakt samma shape i olika konstruktioner (en med “uttänkt flex” respektive en “Corba standard”). Grym skillnad.

    Men, kanske det främsta agrumentet för custom handlar om en personliga förhållande till brädan. En custom leder liksom seglaren till att komma bort från årsmodellshetsen. Även om man (med fet plånbok) kanske provar sig igenom att par olika shaper innan man hittar en favorit så är det hela tiden denna favorit som är målet. En sådan behåller man och kör in sig på. Det gäller till och med de bästa proffsen. Visserligen kan man behålla en seriebräda med, men eftersom många av oss är lite av utrustningsfreak så kommer mna ofta till en punkt då en seriebräda börjar kännas gammal. Jag tror det är liten tvekan om att en custom i denna känslomässiga mening håller längre. Jag skulle tom säga att detta är en extra storl fördel för oss som inte får segla våga vågbrädor så ofta. Om man seglar flera dagar i veckan på Maui kommer vilken bräda som helst slitas hårt, rockerkurvan kommer ändras osv. Då är ett år (om man bara kör en bräda) rätt lång tid och man kanske byter ändå. Men här i Sverige är ju en ett år gammal brädan ibland knappt inkörd.

  • rasmus_w

    Medlem
    25 januari, 2007 vid 09:52

    Och där är vi tillbaka vid det jag skrev i nån annan tråd, att rent logiskt så borde det vara massa årsmodellhets på Maui men inte här, men det är ju i praktiken tvärtom. 🙂

  • ola-h

    Medlem
    25 januari, 2007 vid 11:24

    Jo, fast köper man begagnat på Maui kollar man först och främst på skicket och shapen, inte på vilket år brädan råkar vara tillverkad. Här i Sverige verkar årsmodellen (och priset) spela mer roll än allt annat.

  • mag

    Medlem
    25 januari, 2007 vid 12:41

    Och man får prova brädan man spekulerar på i vågorna på Maui, glöm inte det. Så du köper aldrig brädan i säcken! Då riskerar du betydligt mer sällan vilja byta pga att brädan inte passade din vikt, surfstil eller förmåga.
    /Magnus

  • basse

    Medlem
    25 januari, 2007 vid 14:28

    …förutom att du i glädjen glömmer att den skall funka i onshore-mushet hemma då!!! 😉

  • mag

    Medlem
    25 januari, 2007 vid 14:33

    Men vem bryr sig om det i paradiset!?! 🙂
    /Magnus

  • ola-h

    Medlem
    25 januari, 2007 vid 14:33

    Man får väl dra och testa den på det där onshorestället på “östra västsidan”, vad det nu heter.

  • lars_k

    Medlem
    25 januari, 2007 vid 14:41

    @Basse 361891 wrote:

    …förutom att du i glädjen glömmer att den skall funka i onshore-mushet hemma då!!! 😉

    Då fixar man en allround Proof som är utvecklad bl.a. i Pozo cross-on mush. I SA gick den med full gas och kontroll på allt från skitiga x-on vågor till glassy masthögt sideoff. En viktig anledning till att jag valde Proof och inte nån special Maui-custom. Den ska funka här hemma också. Och jävlar vad den gick i Lejet senast! =)

  • spinout

    Medlem
    25 januari, 2007 vid 20:27

    Produktionsbrädor är ju ganska mycket billigare, det är inte en tusenlapp som skiljer. Om man ska jämföra med att man kan köpa en ny custom på maui för 1600-1700 dollars så får man ju jämföra med att man där kan köpa nya produktionsbrädor för 1000-1300 dollars (och kanske 700 dollars för en ny fjolårsbräda). Och det finns säkert misslyckade produktionsbrädor som kommer ut på marknaden men om man hör efter lite innan man köper så är risken ganska liten att råka köpa en sån. Köper du däremot en custom så kan det vara lätt hänt att man råkar beställa något man inte gillar och då blir det riktigt dyrt. Håller med om att det kanske inte är lika mycket årsmodellhets på maui som i europa men det gäller ju minst lika mycket de som kör på produktionsbrädor som de som kör på custom. Och att byta ofta behöver inte bli dyrare, eftersom man förstås får mer när man säljer sin nästan nya bräda än om man väntar några år. Menmen, jag fattar att det känns coolt att köra på custombrädor men om man säger att man får mer för pengarna om man köper custom, då räknar man rätt konstigt.

    Det där med flexet verkar skumt. Om det är så viktigt med hur man gör med flexet, varför lägger inte tillverkarna (tex quatro) ner lika mycket på att få flexet rätt på produktionsbrädor?

  • lars_k

    Medlem
    25 januari, 2007 vid 20:48

    Att flex skulle vara en positiv egenskap på vattnet tror jag inte ett dugg på. Vem vill köra omkring på en bräda som ändrar form i t.ex en hård bottensväng? Ska rockern ändra sej helt plötsligt när man lägger ner brädan? Kontrollproblem är bara förnamnet…
    Att ha rätt flex i brädan borde vara av rena hållf-skäl. Ger inte brädan med sig något i en hård landning blir krafterna enorma. En viss dämpning/flex krävs för att minska påkänningarna i laminatet. Likaså måste flexet ligga utjämnat över brädan, dvs den bör vara jämnstyv längs med kraftvägarna, annars bildas spänningskoncentrationer vid lokala vekheter där sprickor initieras. Säkert läggs mycket möda på detta hos customshopparna för att bygga lätta och starka brädor.

  • ola-h

    Medlem
    25 januari, 2007 vid 21:59

    @Lars_K 361957 wrote:

    Att flex skulle vara en positiv egenskap på vattnet tror jag inte ett dugg på. Vem vill köra omkring på en bräda som ändrar form i t.ex en hård bottensväng? Ska rockern ändra sej helt plötsligt när man lägger ner brädan? Kontrollproblem är bara förnamnet…
    Att ha rätt flex i brädan borde vara av rena hållf-skäl. Ger inte brädan med sig något i en hård landning blir krafterna enorma. En viss dämpning/flex krävs för att minska påkänningarna i laminatet. Likaså måste flexet ligga utjämnat över brädan, dvs den bör vara jämnstyv längs med kraftvägarna, annars bildas spänningskoncentrationer vid lokala vekheter där sprickor initieras. Säkert läggs mycket möda på detta hos customshopparna för att bygga lätta och starka brädor.

    Helt rätt att flexen är viktig av hållfasthetsskäl. Den gamla räven Jürgen Hönscheid var tidigt ute med superlätta brädor där flex och draghållfasthet optimerades ihop. Men när man kör de två likadana brädorna som jag har (hade, har sålt den ena) så är det oerhört enkelt att känna fördelarna. När man går tillbaka till den ordinarie brädan så känns det först som om den har delaminerat eller nåt. Helt dött. Givetvis vänjer man (tillbaka) sig och det är långt ifrn så att man inte kan segla den normala brädan efter att ha kört på den andra, men skillnaden är faktiskt slående. Rent upplevelsemässigt skulle jag jämföra det hela med att segla på två brädor med samma shape med med ett drygt kilo skillnad i vikt. Båda brädorna kan vara bra, men det känns rätt sunkigt i början när man går tillbaka till den tyngre.

    Och många av de bra custommärkena har givetvis utvecklat “flexkänslan” i sina brädor under alla år de hållt på. T ex Sean Ordonez (som ju trots allt denna tråden handlar om) är rätt välartikulerad runt detta när det gäller de laminat han bygger i.

    Anledningen att man inte gör så på standard Cobrabrädor har antagligen att göra med att det är svårt att få till med den generella konstruktionsmetod de använder där. Nästan alla brädor har t ex en väldigt tjock dubbelsandwich vilket säkert gör det svårare att jobba med flexegenskaper.

    Att det skulle bli spänningskoncentrationer är alltid en fara, men redan många ordinära Cobrabrädor har ju diverse lokala förstärkningar och det gäller givetvis med vilken konstruktion som helst att man får tänka till för att undvika spänningskoncentrationer. Som jag ser det borde detta dock vara ett större problem med styva brädor.

    På frågan vem som vill köra omkring med en bräda som ändrar form i bottensvängen kan man ju ställa samma fråga om skidor: Vem vill åka om kring på en skida som ändrar form och flexar i svängen? Det är iofs inte helt jämförbara företeelser, men jämförelsen tål att tänkas på, speciellt om man beaktar de senaste årens utveckling bland lössnöskidor med negativt spann (=rocker), konvex sidoskärning (=outline) mm. Dessutom är nog flexen på t ex de brädor jag kör i praktiken rätt koncentrerad till brädans främre del, dvs det är ingen challange flex vi snackar om direkt.

  • jesper_b

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 00:01

    Har lite svårt för allt detta teoretiserande men har samtidigt en del “bestämda uppfattningar”. En stor anledning till vaför man får MYCKET MER för pengarna om man köper custom är att man betalar direkt till tillverkaren. Dollarna går direkt till shapern/lamineraren utan några fabriker, fraktare, europalager, sverigedistributörer eller handlare som ska tjäna pengar emellan. Skulle man shoppa direkt från cobra så handlar det inte om några 700 eller 1300 dollar, då handlar det om 3-400 dollar. Vill man nu ge en bra bit över 1000 dollar för dessa grejor så ska man självklart göra det. Går att motivera med att det är viktigt att våra handlare finns, håller lager, ger service mm. Rätt många svenska småhandlare har dock knappt några lager och ibland tycker jag kanske inte de har riktigt rätt kompetens heller. De större butikerna å andra sidan tjänar mest pengar på kläder eller skidor, inte vindsurfingbrädor…

    För mig är det dock rätt givet att en duktig shaper som ägnar en hel del energi åt att sätta sig in i just ditt individuella behov, din seglingsstil, kompetens, dina lokala förhållanden och sedan shapar och bygger utifrån detta ÄR MYCKET MER än en std-bräda. När den sedan byggs i bättre material och lika lokalt anpassat till samma individuella behov så är även det MER än en std-bräda.

    Personligen har jag bara beställt custom 2 ggr i mitt liv. Däremot har jag nästan bara ägt customvågbrädor. Jag brukar prova runt lite och hittar jag en bräda som känns bra köper jag den. Ser inte riktigt vad som är så högrisk med det. Jag skulle aldrig köpa en vågbräda, custom eller produktion utan att antingen ha prövat den, eller fört en ingående diskussion med shapern. Tester i tidingar litar jag INTE mycket på. Känner man till hur industrin fungerar med stora annonsörer = bra testresultat, samt hur biased testseglare är (personliga preferenser, band till industrin mm) blir tidningstesterna rätt festliga att läsa. Nu är det jag. Har samtidigt full respekt för de som hellre köper sprillans bräda i butik för att den fått 9,7 i “tidig planing” i tyska SURF och för att polaren gillar märket (eller hur?). Alla blir glada på sitt sätt.

    Flex: Men va f-n ligger egentligen nivån på denna diskussion? Flexen är extremt viktig. En fullcarbon har en annan flex än en med enbart carbon i däcket och ger en annan känsla, bara för att ta ett exempel. Det vet ALLA customtillverkare av någorlunda klass. Håller med Ola H om att cobrabrädorna generellt känns lite döda. Vet inte riktigt varför så är fallet. Kanske är det mindre så med de som har kol även i botten (jag har inte provat). Vet dock att de INTE anväder S-glas utan E-glas, vilket borde vara en förklaring. Kanske har det med sandwischen att göra. Har faktiskt ingen koll här. Sedan finns ju Starboards trälaminat..

    Nu tycker jag det dock är viktigt att vi inte förvirrar oss in helt i dessa tech-geak-diskussioner. Det kan aldrig sägas tillräckligt mycket: Det är den som har roligast som vinner!! Inte den som har ballast prylar, inte den som carvar hårdast, inte den som hoppar högst. Roligt kan man ha på det mesta! Kör på vad ni har. Köp vad ni gillar. Och, sist men inte minst, strunta helt i vad andra har för “bestämda uppfattningar”.

    Aloha!

    /Jesper B

  • lars_k

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 06:58

    @Jesper_B 361977 wrote:

    Flexen är extremt viktig. En fullcarbon har en annan flex än en med enbart carbon i däcket och ger en annan känsla, bara för att ta ett exempel. Det vet ALLA customtillverkare av någorlunda klass.

    Alltså gäller det att minimera flexet. Full carbon ger styvare bräda och annan (bättre..?) känsla. I kombination med lägre vikt blir “känslan” ännu bättre. Och denna “känsla” kan inte vara annat än att brädan håller sin shape när den belastas. Detta var min point, att en bräda flexar mycket kan inte vara positivt för känslan!
    Ola: Att en skida flexar är ju nödvändigt för att den ska svänga eller hur? Dvs den bildar en “rocker” när den belastas/böjs. En surfbräda har redan sin inbyggda rocker. Två helt olika principer som jag ser det.
    Fram för mer tech-geek diskussioner! Det älskar iaf vi ingenjörer. Att docenter på Handels har en annan uppfattning är kanske inte förvånande… 😉

  • mag

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 07:40

    😀
    Och dessutom har vi som sitter fast i kylan och mörkret all rätt att snöa 😉 in oss i vilka tekniska diskussioner vi vill. Bara för att Jesper sitter på Maui och får segla av sig!!!!

    MEN Att brädan flexar kan väl visst vara positivt. Men troligen är det så att custombrädans bättre konstruktion & material bidrar till att den flexar tillbaks efter belastning som gör att den känns mer spänstig, mindre död?

    Jämför med en kass kitebräda och en med rätt flex men samma form, en exklusiv skida med en billig med samma shape. En kass eller bra kolfibermast etc etc.

    /Magnus

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sean Ordonez Shapes bilder

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.