• Publicerad av marden på 15 april, 2007 vid 14:38

    ny har det slagit slint i skallen igen,den har börjat tro att jag behöver byta ut min älskade7,0a jag som tänkt att börja med att byta 6,0an
    maila en dansk mest för att få ett pris på 6,2 o en 7,2 rs6 som jag trodde han skulle ha, men han hade bara kvar 6,2an och dessutom tycke han att 6,2 o 7,2 låg för nära varan o tycke 6,2 7,8 var tillräckligt.
    så till frågan “måste” jag byta mitt stealht -05?
    funderar på lite större typ 7,2-7,5 eller är det dumt när jag trivs me 7,0?
    har det hänt nått på utveklingen me -06orna är det skillnad på märkerna?skulle kanske vilja gå igång lite tidigare

    carrera svarade 17 år sedan 7 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • surfan

    Medlem
    16 april, 2007 vid 20:17

    Du jag vill bara siga rs6 7.2 är en underbar storlek, och undra vad för han har 6.2an kvar? rs6 7.2 an kan du ha från 7-8m till du gör i byxan (15-16m)om du vill.
    Men du går nog bättre med ett mindre segel i dom vindarna!!!
    (har seglat 1 gång med min 6.2)

  • marden

    Medlem
    17 april, 2007 vid 14:50

    hur är det med master till rs6 går dom av som tandpetare?
    Johan G nya mast gick väl redan när vi riggade på skälåker(ska han byta segel i år ?)
    passsar x6 är inte x9 smalare?
    skulle min 460 norht viper 75% dropshape funka som jag har i mitt stealth?
    har du kvar ditt surfan vad ska du ha för det med mast?
    är nya rs seglerna bättre, bra pris på surfers
    kan ingen hylla eller såga ett märke dom inte är sponsrade av o uttala sig om någe bra dom testat även om de sponsrade e dom jag lystnar mest på 🙂

  • jester

    Medlem
    17 april, 2007 vid 15:27

    Hejs!

    Tror inte North-masten funkar så bra i RS 6, faktiskt. Dock har ju Surfan kört RS6 en del med X6-masten, med gott resultat. Eventuellt frå du shimsa om lite (distanser mellan cambern och seglet, alltså).

    Nya RS (jag antar att du menar RS Slalom) är en förenklad version av RS6. Det är ett segel som jag tycker ser väldigt bra ut (har dock inte testat det), och är sytt för att passa till X6-masterna. Dock funkar naturligtvis X9-masten kanonfint oxå. Efterföljaren till RS 6 heter ju RS Racing.

    Observera att jag endast testat RS6 ett fåtal gånger. Kör North Warp själv.

  • tobhed

    Medlem
    17 april, 2007 vid 19:58

    I år seglar jag Severne så jag känner mig opartiskt när jag säger att Pryde RS6 är helt makalösa att segla – lätta, stabila och snabba som tusan.
    När det gäller master så går det med X6, men visst är det bättre fjong i X9-masterna. Dock är de, precis som alla andra race master, svindyra och ganska svåra att få tag på. Dessutom är det känsliga och kan gå av “lätt” – nu ska det dock sägas att de inte går av lika lätt som under 2005 – då gick i princip alla X9-master längre 460 av efter ett tag…

  • marden

    Medlem
    1 maj, 2007 vid 15:40

    det blev mer fokusering på rs6 här en va som va tänkt
    vad tror ni om andra märken från ifjol vad är bra o inte lika bra
    tex gaastra vapor eller simmer tp kan dom funka me min north eller challenger mast

  • jester

    Medlem
    1 maj, 2007 vid 16:44

    North Sails Warp 2006 lär fungera bra… 😀

    Skönaste segel jag haft i händerna iaf.

    När du pratar denna typ av segel så är det *bara* rekommenderad mast som gäller. Så enkelt är det… Sorry.

  • bjarke

    Medlem
    1 maj, 2007 vid 17:23

    Kan iaf inte rekommendera at köra Vapor med annat änn Gaastra 100% (och det enbart 06 och 07). Har testat lite olika master i mina segel, bl.a. Ignition, Fiberspar och North, och det är helt enkelt dumt! Du tappar så mycket på såna segel utan rätt mast at det då är bättre med ett äldra segel av märka som passar dina master; alternativt köra nåt freerace-segel som är billigare. Spanningen i duken, twist och buk är so otoligt kännsligt for olika master, och om du först läggar ut mycket for segel vil du ju ha ut potensialet av dessa!?

  • marden

    Medlem
    1 maj, 2007 vid 18:52

    faen ni låter ju värre än försäljare eller är det så känsligt me mast?
    förstår bjarke som väl tävlar me formula o jagar 1/10 knop me monsterriggar
    men för en annan som ligger 10-15kn efter eliten känns det bara så surt att köpa en ny mast för 5-6000 när man köpt ett beggat segel för 3000

    funderar på en annan sak också har ni det?
    att när man som lättviktare väljer segellinje är det mer lämpligt att välja storlekar me lång förlängare så riggen blir relativft mjukare
    än en rigg me lite förlängning på mast borde bli styvare o passa en tyngre seglare bättre
    resonomanget rimmar lite dåligt me min snålhet där jag tar vad som bjuds men rent teoretisk

  • tobhed

    Medlem
    1 maj, 2007 vid 19:22
    Mården;380475 wrote:
    faen ni låter ju värre än försäljare eller är det så känsligt me mast?
    förstår bjarke som väl tävlar me formula o jagar 1/10 knop me monsterriggar
    men för en annan som ligger 10-15kn efter eliten känns det bara så surt att köpa en ny mast för 5-6000 när man köpt ett beggat segel för 3000

    Visst kan man prova, men risken är att du bryter masten som du testar i seglet. De andra har absolut rätt i detta fallet – masterna utsätts för enorm påfrestning i ett racesegel, en simmer sc10 mast bryts som en tändsticka i ett NP RS segel trots att de är “ungefär” samma mast.

  • imported_macts

    Medlem
    1 maj, 2007 vid 19:27

    Men enligt rykte ska NP-seglen funka bra med Challengermasterna.

  • jester

    Medlem
    1 maj, 2007 vid 20:47

    funderar på en annan sak också har ni det?
    att när man som lättviktare väljer segellinje är det mer lämpligt att välja storlekar me lång förlängare så riggen blir relativft mjukare

    Min 7.8 förlänger jag 42 cm, men känns ändå identisk med mina andra storlekar. Skulle iofs vara intressant att prova det seglet med en 490.

    Tidigare hade jag ett NP V8 där jag hade en längre mast än rekommenderat (fel sorts oxå, en fiberspar), men jag fick aldrig testat med “rätt” mast i det seglet och hade inga andra storlekar…

  • tobhed

    Medlem
    1 maj, 2007 vid 21:04
    MacTS;380481 wrote:
    Men enligt rykte ska NP-seglen funka bra med Challengermasterna.

    Det stämmer, kan heta Performance men jag är inte säker

  • carrera

    Medlem
    2 maj, 2007 vid 18:12

    Kan säga att mitt NS Warp 6,3 funkar ypperligt med en Simmer SC8 430!
    Provade på skoj för att slippa stå på stranden förra hösten på TT, märker ingen direkt stabilitets/power skillnad än på mitt 7,8 med “rätt Platina 460 mast” har iof inte maxat 6,3 vind mässigt var ju bara runt 19m/s på TT under F2 Chall :-). 6,3 var ju lite litet då de flesta andra körde 6,8 7,3. Erkänner att köp behovet på “rätt” mast är stor för rätt är ju rätt eller hur !!!! Men visst fan funkar det!

  • marden

    Medlem
    2 maj, 2007 vid 18:40

    @Jester 380501 wrote:

    Min 7.8 förlänger jag 42 cm, men känns ändå identisk med mina andra storlekar. Skulle iofs vara intressant att prova det seglet med en 490.

    Tidigare hade jag ett NP V8 där jag hade en längre mast än rekommenderat (fel sorts oxå, en fiberspar), men jag fick aldrig testat med “rätt” mast i det seglet och hade inga andra storlekar…

    det var iofs inte det att byta mastlängd jag tänkte på
    utan att man oftast hoppar över varanan storlek i sin segellinje
    så en lätt borde välja typ 5,5-6,5-7,5-8,5m2 där varje storlek har mer förlängning på respektive mast
    än en tung som borde välja typ 6,0-7,0-8,0-9,0m2
    ex 6,0-4,30mast+10cm
    6,5 4,30mast+25cm borde bli mjukare?
    7,0-4,60+10 hård
    7,5-4,60+25cm mjuk
    teoretisk alltså

  • jester

    Medlem
    2 maj, 2007 vid 20:18

    Jao, förstår hur du tänker… Men vad jag vill ha sagt är att min 7.8 som jag förlänger 42 cm känns exakt likadan som min 6.8 som förlänger bra mycket kortare (på samma mast dessutom)…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.