• Segel fråga

    Publicerad av tegelind på 23 april, 2010 vid 13:24

    Tjenare jag har funderat på att skaffa ett nytt segel till min Exocet S4 235*80
    Jag har idag ett Gastra Nitro3 9,0 men vill ha ett segel som jag planar tidigare med,
    jag tror att nitro seglet är sytt som hårdvinds segel till Formula brädor och är i princip platt,
    Vilka segel rekomenderas, det finns ett RS5 9,0 på köp&sälj men jag har hört att dom har tendens att gå sönder så vad rekomenderar ni för segel/märke?? Race/freerace segel??
    /petter

    tegelind svarade 14 år sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • billie

    Medlem
    23 april, 2010 vid 16:59

    Med ett segel i samma storlek så lär du inte plana snabbare.En djupare buk gör ju att du håller planen bättre och att du kan gå djupare slörar.Dra nedhal till spec. och sedan släpp 2 cm samt släpp uthal så att seglet ligger i bommen ända fram till bakre hängselelinans fäste . Det gör susen i lätta vindar . Tänk att vid slalom tävlingar när de använder 9m2 segel så är det 9 m/s och uppåt som gäller.

  • p-malmkvist

    Medlem
    23 april, 2010 vid 17:02

    Neil pryde RSR är väldigt bra tycker jag.. De som gått sönder av dem har oftast seglats väldigt mycket alternativt dragits överdrivet med nedhal på.. Men köp inget NP äldre än RSR typ rs6 el rs5 dessa har väldigt känsliga toppremmar och innerficka..

    North, Mauisail, Gaastra är också bra segel, så köp det segel du hittar med rätt mast. köp iaf inte segel separat då du med stor säkerhet kommer få svårt att hitta rätt mast beg..

  • tegelind

    Medlem
    23 april, 2010 vid 17:25

    Hur stor skilnad är det mellan Racesegel och freerace segel typ V8/RSslalom, har sett att många kör freerace i dessa storlekar och race på dom mindre seglena???

  • p-malmkvist

    Medlem
    23 april, 2010 vid 17:50
    tegelind;608212 wrote:
    Hur stor skilnad är det mellan Racesegel och freerace segel typ V8/RSslalom, har sett att många kör freerace i dessa storlekar och race på dom mindre seglena???

    Planing= liten skillnad

    Register= stor skillnad

    När ett racesegel i den storleken skjuter ut som en kanon i en stark vindby så viker sig ett freeracesegel bara.. har provat NP V8, Naish Redline tror jag det heter mfl 2-3 cambersegel och de gungar i vindbyarna så att man upplever sig som full på vattnet..

  • ulfast

    Medlem
    1 maj, 2010 vid 17:03

    Hej Petter!
    Ju större segel, byigare vind, tyngre du är, desto viktigare med profilstabilt segel.
    Jag köper alltid profilstabila racesegel i de större storlekarna, eftersom jag gillar långa pass i hög fart utan riggbrottning. Jag kan hålla större segel, vilket gör att jag slipper parkera i hålen.
    Om du vill kan jag visa dej hur du trimmar bräda/rigg för tidigast möjliga planing nästa gång du kommer till segelsällskapet och kör.
    Du kan även söka här uppe till höger på tips jag tidigare gett frerok angående pumpning mm.
    Vi ses på vattnet!
    Mvh Ulf

  • benke-2

    Medlem
    1 maj, 2010 vid 17:41

    Jo vi som riggar som P malmkvist behöver nog lite riggtips för tidig planing och riktig “högfartskörning” utan gps, för då vet man ju exakt hur fort det går utan gps.

  • tegelind

    Medlem
    1 maj, 2010 vid 18:05
    ulfast;609468 wrote:
    Hej Petter!
    Ju större segel, byigare vind, tyngre du är, desto viktigare med profilstabilt segel.
    Jag köper alltid profilstabila racesegel i de större storlekarna, eftersom jag gillar långa pass i hög fart utan riggbrottning. Jag kan hålla större segel, vilket gör att jag slipper parkera i hålen.
    Om du vill kan jag visa dej hur du trimmar bräda/rigg för tidigast möjliga planing nästa gång du kommer till segelsällskapet och kör.
    Du kan även söka här uppe till höger på tips jag tidigare gett frerok angående pumpning mm.
    Vi ses på vattnet!
    Mvh Ulf

    Det blir bra, jag verkar få köra vidare på seglet jag har. Jag har haft ute en annons på köpes men utbudet på begade race segel i den storleken verkar det inte finnas så gott om.
    Vi ses när isen är borta / petter

  • ulfast

    Medlem
    1 maj, 2010 vid 18:13

    Det är öppet i Ursviksfjärden nu..
    -Ulf

  • tegelind

    Medlem
    1 maj, 2010 vid 18:19

    OK då får vi hoppas på vind till helgen /petter

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.