Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing segel till min rrd 276

  • segel till min rrd 276

    Publicerad av anonym-anvandare på 27 november, 2005 vid 16:42

    tjenare
    Jag har köpt mig en rrd276 och är ibehov av ett nytt segel till den brädan, jag har ett np Z1 6,3 och skulle haft något mindre för dom rigtigt blåsiga dagarna.
    jag är inte på jagt efter ett nytt utan ett segel från slutet av 90 början av 2000 talet. nu när alla speed seglare börjat köppa nytt så borde det finnas nått segel kring 5,5 som någon har över, så nu vill jag ha förslag på segel modeller att börja söka efter. samt vilken storlek som borde passa som nästa storlek neråt.

    Mvh Petter

    mattijas svarade 18 år, 5 månader sedan 14 Medlemmar · 43 Svar
  • 43 Svar
  • Knatte

    Gäst
    28 november, 2005 vid 08:26

    När det gäller NP så har du ju V8 alt. RX1 /RX2 och RS-modellerna att välja på.
    Simmer har ju Pro-race, CR2 och Proam som har lite cambers att välja i årsmodeller runt 2000 grin.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 november, 2005 vid 13:08

    RRD276 är på 90liter och min erfarenhet av den är (har seglat 276 i massor) att mycket mindre än 6.0 behövs inte. Du skriver att ett mindre segel för riktigt hårda vindar behövs, och jag tycker att det inte behövs…..276:an blir så pass svårseglad i de övre vindregistren (15-16+) så det finns egentligen inget riktigt behov. Om den seglas på plattvatten eller på soft vatten går det att hålla den längre naturligtvis.
    Bättre då att (enligt mitt tycke) köra med din 6.2 och införskaffa ett knippe bra fenor i mindre storlekar och laborera sig fram.
    En 6.2 race börjar att dra just vid 12-14 och den ska kunna hållas upp till 16-18m utan några större problem, men där blir problemet din 276:a istället. Så för att kunna segla ordentligt de dagar det blåser allra mest behövs det nog en mindre bräda helt enkelt, typ 268:a i samma linje som har en helt annan karaktär.
    Ett annat tips, som kan vara värt att tänka på……min 276:a som jag seglade förut gick helt enkelt inte att segla med några andra segel än fullrace grejer, märkligt men sant.
    getwet

  • the_novice

    Medlem
    28 november, 2005 vid 17:30

    Anade att en diskusion om minsta segel storlek skulle dyka upp här. Är man lättviktare som jag (ca 68 kg) så tycker jag det är mycket lättare att köra fort med lite mindre grejor. Är väl lite miljöskadad men en graf (bifogad) säger ju mer än tusen ord, så jag behöver en liten rigg och kommer aldrig att nå 40 knop! tongue.gif

    Jag har kollat lite efter bra begagnat race segel under 6.0, men det verkar vara lite dåligt utbud på den fronten tycker jag (såg att det finns en nu iof) och tillslut så fick man bryta 30 knops gränsen utan cambers… grin.gif

  • faster

    Medlem
    28 november, 2005 vid 19:44

    Kan bara intyga det som get wet skriver. Ägde en 276 under samma tidsperiod som get wet och vi har seglat dessa brädor många timmar tillsammans under många olika förhållande. Det är en bräda som kräver sin man.

  • Knatte

    Gäst
    28 november, 2005 vid 19:47

    The Novice!
    Är det en generell graf eller är det en graf baserad på dina mått/erfarenheter??
    För det verkade ju behövas väldigt små segel för att komma över 30+ knop smile.gif

    Angående speed/slalomsegel till RRD 276:an, så säljer ju TBsurf ut lite snabba segel, från året?
    Säkert glödande snabba, men ger ju svinn i plånboken också..

    Säljes
    Säljes

  • the_novice

    Medlem
    28 november, 2005 vid 20:19

    Grafen är absolut inget generellt utan bara några av mina egna resultat på hypern och ett på Sonicen.
    Har väl inte kör rejält överriggad någon gång ännu och kör ju oftast/helst i vågor när det blåser mer än 10 m/s…
    Dessutom har jag ju inget av den senaste trendens segel med bred mastficka som ju lär tåla ännu mer vind?
    Jag tycker dock att det känns mycket lättare att köra fort med ett litet segel, det är mycket mindre vikt på brädan och det är lättare att segla på enbart fenan. Största problemet kring 30 knop är nog ändå att hitta plattvatten, min högsta hastighet hittills (30.9 knop) sattes med ett 5.3 freemove segel (gunsails groove -03) och midjesele i Askim…
    Snacka om nära döden upplevelse tongue.gif

  • the_novice

    Medlem
    28 november, 2005 vid 20:23

    Tvivlar inte en sekund på att faster och getwet vet mycket bättre när det gäller 276:an och segelstorlekar.
    Själv har aldrig seglat 276:an utan såg bara en ursäkt att snacka segelstorlekar och fart här….

  • Knatte

    Gäst
    28 november, 2005 vid 21:02

    Har ju själv aldrig kört 276:an, utan bara bångstyriga lillasyster RRD 271:an smile.gif
    Men jag personligen tror ju att 5.5 eller ännu hellre 5.0 är rätt melodi för 271:an.
    Då kanske 5.5 eller något som 6.0 kvm passar bra till 276:an tongue.gif

  • jester

    Medlem
    29 november, 2005 vid 07:19

    Svårt det där med segelstorlek, helt klart. Har 6.2 som minsta segel för närvarande, och har hittills inte varit överriggad. Men det gäller ju naturligtvis bara på slören när man speedar. Vid kryss “hem” igen, så känns en 6.2 hyfsad stor i 18 m/s.
    Snabbaste svenska tiden sattes med ett RS4 6.7 i just 17-18 m/s i år. Men om man bara skall “fritids”-surfa, så behöver man säkert mindre segel. Och naturligtvis får man minska storlek om man slarvat med morgongröten…
    Om du har möjlighet, skaffa ett RS4 eller senare. Rent otroligt bra segel, om man skaffar rätt mast till dom. Naturligtvis finns andra tillverkare också som är bra. Dock är denna typ av segel oftast sydda i lättare material, så dom slits hårdare än våg-prylar. Dessutom finns det inte så många exemplar gjorda över huvud taget, därför kan det vara ganska svårt att få tag i beggat…

  • the_novice

    Medlem
    29 november, 2005 vid 08:54

    Jag har väl inte riktigt tänkt att bara “fritids” surfa men ligger väl som sagt efter lite med gröten, går det inte lika bra med Guiness?
    Med mina 68 kg brukar jag ofta kunna ha 1m2 mindre segel än lite mer välväxa snubbar kring 100kg, jag har lagt in en förhandsbeställning på SSR 5.6 så nu är det väl bara att vänta tills våren då dem kommer… tongue.gif

    Mellandagarna brukar ju alltid vara riktigt bra annars men får väl hålla mig till vågprylarna då. smirk.gif

  • jester

    Medlem
    29 november, 2005 vid 09:15

    Ahhh… Låter najs. Får väl se om det blir något mindre än 6.2 för mig till våren. Känns som en 5.x skulle få VÄLDIGT lite tid på vattnet för mig…
    Den som lever får veta…

  • boman

    Medlem
    29 november, 2005 vid 10:01

    Svar till:


    RRD276 är på 90liter och min erfarenhet av den är (har seglat 276 i massor) att mycket mindre än 6.0 behövs inte. Du skriver att ett mindre segel för riktigt hårda vindar behövs, och jag tycker att det inte behövs…..276:an blir så pass svårseglad i de övre vindregistren (15-16+) så det finns egentligen inget riktigt behov. Om den seglas på plattvatten eller på soft vatten går det att hålla den längre naturligtvis.
    Bättre då att (enligt mitt tycke) köra med din 6.2 och införskaffa ett knippe bra fenor i mindre storlekar och laborera sig fram.
    En 6.2 race börjar att dra just vid 12-14 och den ska kunna hållas upp till 16-18m utan några större problem, men där blir problemet din 276:a istället. Så för att kunna segla ordentligt de dagar det blåser allra mest behövs det nog en mindre bräda helt enkelt, typ 268:a i samma linje som har en helt annan karaktär.
    Ett annat tips, som kan vara värt att tänka på……min 276:a som jag seglade förut gick helt enkelt inte att segla med några andra segel än fullrace grejer, märkligt men sant.
    getwet

    [/ QUOTE ]

    Håller med dig Getwet, brädan är svårseglad när det brallar i och det är svårt att få ut max av den utan att göra på sig… lite chop och tankarna på annat än kontroll så är man rökt.
    Rakt fram i rätt förhållanden så så känns det som den kan prestera mer än man klarar av tongue.gif det är nog därför jag behåller den även nästa år…. laugh.gif
    5,8-6,2kvm är nog optimalt beroende på seglarens vikt.

  • getwet

    Medlem
    1 december, 2005 vid 17:46

    Nå Petter…….har du bestämt dig? Brädan som du har är än idag still going strong, men vi är också lite nyfikna på hur mycket du väger, din kapacitet osv för att kunna ge dig mer riktmärken i segelval. Faster, jag och Boman har seglat 276:or i många år och har vår erfarenhet. A.B (som varit med och shapeat brädan, förövrigt det roligaste RRD gjort innan urspårningen)har sin och kan naturligtvis segla den ännu effektivare, men var är du? Kanske kan vi hjälpa dig ännu mer?

  • tegelind

    Medlem
    2 december, 2005 vid 16:32

    Tjenare
    roligt att jag har fått så många svar på min fråga, jag har ej tillgång till internet själv så det blir inte så ofta jag har möjlig het att kolla.
    efter att jag läst vad ni svarat blir jag lite konfunderad om jag endast ska köra mitt 6,3 eller om jag ska köppa något mindre. jag väger ca75kg, jag har endast seglat freeride brädor tidigare så jag ser med spänning fram mot våren då jag får testa brädan. angående fenor så har jag orginal fenan som är 31cm -någon mm som slipats bort efter någon grundstötning vad för fenor körde ni på era brädor då det begavsig? Om jag nu ska köpa ett mindre segel vilken storlek tror ni jag ska sattsa på blir 5,8 för litet glapp mot 6,3an

    /petter

    är det någon som har något segel,fenor att sälja hör av er på mailen.

  • Knatte

    Gäst
    2 december, 2005 vid 17:03

    Jag hade nog satsat på någonting runt 5.5 kvm, som nästa segelstorlek.
    Ett nyare 5.8 kommer helt ersätta ditt gamla segel, så gå för något lite mindre smile.gif

    Fena till ett segel runt 5.5 skulle kunna vara allt mellan 27-29 cm.
    Jag har själv 27, 28, 30, 31 och 32 cm fenor till min RRD 271 bräda och Starboard Sonic W55 som liknar din RRD 276

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing segel till min rrd 276

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.