Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstabilitet

  • Segelstabilitet

    Publicerad av watertouch på 7 juli, 2004 vid 21:55

    Hej konfare!

    Sitter å funderar på att kitta upp mitt befintliga 7.6 till ett 8.0 för att kunna plana den där ettriga halva sekundmetern tidigare. Jag har kollat in Gaastra Matrix, som verkar vara rätt trevligt.

    Mitt nästa segel neråt är 6.0, ett rätt så lagom glapp tycker jag, under förutsättning att det är en stabil 8.0:a, så min fråga till er blir:

    Är Gaastra Matrix 8.0 (6 lattor, inga cambers) tillräckligt stabilt eller måste jag ha en latta till eller kanske tillåmed ett par cambers för att det ska vara behagligt att hålla i uppemot 9-10 m/s?

    watertouch svarade 19 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • watertouch

    Medlem
    8 juli, 2004 vid 19:25

    Kanske ska formulera om frågan lite: Är ett o-cambrat 8.0-segel med 6 lattor tillräckligt stabilt för att kunna segla tills det blir dax att kliva ner till 6.0?

  • Knatte

    Gäst
    8 juli, 2004 vid 20:24

    Det borde väl funka ok, med 2.0 kvm glapp.
    Jag går från 7.8 kvm ocambrat till 6.0 kvm med cambers. Det beror ju lite på hur moderna dina segel är och vilken bräda du seglar på osv.
    Ofta kan ju storleken på brädan spöka lika mycket som “segelglappet”

  • watertouch

    Medlem
    8 juli, 2004 vid 22:22

    Jag kör på en e-ray 130. Rekommenderad range är 5.5-8.5, så 6.0 & 8.0 känns iallafall teoretiskt väldigt tilltalande.. smile.gif

    Idag kör jag 6.0 & 7.6, men då tycker jag mej missa lite av brädans lättvindspotential. 0.4 kvm extra kanske känns lite krystat när det är uppe i den sajsen och snurrar, men 7.6:an måste ändå bytas.. Och jag vill helst slippa en 490-mast. Nåja, får väl göra ett försök.. Eller låna ett 8.0 när jag egentligen borde köra 6.0 smile.gif

  • roy

    Medlem
    9 juli, 2004 vid 08:28

    jag kör med bic techno e-large 135l och matrix 8.0 som stora och flow x2 6.0 som lilla men jag saknar faktiskt en 7.0

  • the_novice

    Medlem
    9 juli, 2004 vid 08:53

    Jag tror det blir lite för stort glapp mellan 6.0 och 8.0 (även om det är cambers på 8.0:an), skulle isåfall komplettera med ett 7.0 också. Kör själv med 8.5 och 7.5 på 125 liters wizzard, båda seglen med två chambers. Visst ligger dom tätt men fördelen är att när 8.5 blir för stort så är 7.5 perfekt medans 6.4 (som är mitt nästa segel) känns väldigt mesigt även om det är segelbart. För övrigt så byter jag helst bräda också när det blåser 6.4 (till 87l freeride)…

  • watertouch

    Medlem
    9 juli, 2004 vid 12:19

    Nja, glappet tror jag inte är nåt problem, iallafall inte med en stabil 8.0:a. Min 7.6:a och 6.0:a funkar lika bra i 9-10 m/s, men man får hålla i lite mer i 7.6:an bara.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstabilitet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.