Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar… igen…

  • canoya

    Medlem
    29 maj, 2009 vid 09:52

    Var inne i surfaffären här i eftermiddags och frågade om segel. De menade att en 4,0 som är nyare än 2-3 år har ett mycket bredare register än segel som är 5 år och äldre. (Min 4,0 är en Simmer Wave Comp från 97 eller nåt) och att folk här sällan har mindre än 4,0 trots att det ofta blåser 20 m/s här så jag kanske bara ska byta ut min 4,0 mot en nyare? De tar in väldigt få segel mindre än 4.0!

  • surfprylar

    Medlem
    31 maj, 2009 vid 12:48

    Ja, jämfört med ett Simmer Wave Comp från -97 kommer en modern fyrnolla att vara klart bättre. Se till att rigga med rätt (med största sannolikhet 370) mast.

  • nachoman

    Medlem
    2 juni, 2009 vid 07:01

    5.0 is da shit och mitt absolut minsta segel! Har dock aldrig behövt mindre segel, det är ju bara att klamra sig fast och blåsa på!

  • dr-masse

    Medlem
    2 juni, 2009 vid 07:55
    Nachoman;550210 wrote:
    5.0 is da shit och mitt absolut minsta segel! Har dock aldrig behövt mindre segel, det är ju bara att klamra sig fast och blåsa på!

    Ja, vad fasen. Men kan inte du hänga med de som drar ner till Pozo i sommar och ha 5.0 i nävarna? Höga hopp lär det bli! Och kanske, kanske en gnutta överriggat. :cool2:

  • oaxen

    Medlem
    2 juni, 2009 vid 08:14
    Nachoman;550210 wrote:
    5.0 is da shit och mitt absolut minsta segel! Har dock aldrig behövt mindre segel, det är ju bara att klamra sig fast och blåsa på!

    Jisses, vad tjock du måste vara! : )

  • johan_m

    Medlem
    2 juni, 2009 vid 08:32

    Vad tror ni om den kommande linjen 4,2 – 5,0 – 5,9 – 7,5

    Kanske lite tight mellan 5.0 och 5.9.

    4,2 – 5,0, blir det för stort?

    Kör två brädor en 87lit frewave och en 115l freemove, väger ca 85kg

    5,0 och 5,9 är Simmer Icon 08 resp 07

    Så vad borde jag leta efter för 4.2 resp 7,5 segel, vill köra 4.2 på 400RDM mast.

    Kör i dagsläget 4,5 – 5,0 – 5,9 – 7,0. Men tror att jag skulle få några dagar till på vattnet med ett 7,5 ist för ett 7,0 och mitt 4,2 ska jag byta hur som helst. Mitt 7,0 är ett Hot Fluid från 07, som jag inte riktigt får till på min Challanger RDM 60% 460 mast

    Eller ska jag ligga kvar på mitt 7,0 och köra. 4,2 – 5,0 – 5,9 – 7,0 ?

  • dr-masse

    Medlem
    2 juni, 2009 vid 08:55

    Kör du mest plattvatten kommer det att funka utmärkt. Försök att hitta en 4.2 som verkligen funkar på 400 mast. Jag körde Simmer Crossover 4.2 på 400 förr, det gick fint.

    Om du får mer dagar med 7.5 istället för 7.0 beror nog rätt mycket på vilken segelmodell det är. Även här – se till att det passar din mast. En sjunolla på rätt mast kommer avgjort att slå vilken sjuhalva som helst på fel mast…

  • nachoman

    Medlem
    2 juni, 2009 vid 08:56
    Oåxen;550228 wrote:
    Jisses, vad tjock du måste vara! : )

    Ja! Ni skulle bli förvånade om ni såg mig 😉

  • oaxen

    Medlem
    2 juni, 2009 vid 09:24
    Nachoman;550242 wrote:
    Ja! Ni skulle bli förvånade om ni såg mig 😉

    Ahh, nu såg jag. Du bor ju i Stockholm. Det förklarar hela saken. : )

    I onsdags körde en av tungviktarna(100+ kg?) på Roxen med 4.0. Han klagade på att han var överriggad dessutom.

  • nachoman

    Medlem
    2 juni, 2009 vid 13:51
    Oåxen;550251 wrote:
    Ahh, nu såg jag. Du bor ju i Stockholm. Det förklarar hela saken. : )

    I onsdags körde en av tungviktarna(100+ kg?) på Roxen med 4.0. Han klagade på att han var överriggad dessutom.

    Haha..det gäller ju inte att “bara” vara tungviktare. Man ska ju ha armar som kan hålla i också. 😉
    Men jo, jag bor i Sthlm och bilen är laddad med allsköns surfgrejor inför den kommande vinden de närmsta tre dagarna. Nu jäklar ska det rockas i Sthlm…

  • stinger

    Medlem
    2 juni, 2009 vid 14:27
    Nachoman;550317 wrote:
    Haha..det gäller ju inte att “bara” vara tungviktare. Man ska ju ha armar som kan hålla i också. 😉

    😀 Just det!!! Jag väger 67 och körde 4.2 på Roxen i onsdags (dock inte med full kontroll ska jag erkänna, det var riktigt brutal vind)

  • jlhp

    Medlem
    4 juni, 2009 vid 15:53
    canoya;549565 wrote:
    Var inne i surfaffären här i eftermiddags och frågade om segel. De menade att en 4,0 som är nyare än 2-3 år har ett mycket bredare register än segel som är 5 år och äldre. (Min 4,0 är en Simmer Wave Comp från 97 eller nåt) och att folk här sällan har mindre än 4,0 trots att det ofta blåser 20 m/s här så jag kanske bara ska byta ut min 4,0 mot en nyare? De tar in väldigt få segel mindre än 4.0!

    Jag har en hel del segel (och brädor) mellan -96 och -06, varav bl.a. några Simmer Wavecomp från -96 och -97 som jag fortfarande använder. Eftersom jag således kan jämföra med mina nyare segel tycker jag mig ha visst fog för att påstå att skillnaden inte är så enorm, vill nog t.o.m. påstå att det mest ligger i utseendet! Nu passar de seglen min vikt och seglingsstil väldigt bra + att jag av ren tur råkar ha master som passar både mig och seglen klockrent. Så jag vill påstå att om man har segel som verkligen funkar så finns det inga PRAKTISKA skäl att hetsa upp sig för att byta, men impa faktorn hos mer än tio år gamla segel är ju lika med noll så om det är viktigt så varsogod och spendera…
    Just till Simmersegel och då särskilt -96or och -97or har jag ett masttips – North Viper 75, ett snäpp kortare än rekommenderat. Anledningen är att de är mycket styvare än vad det står på dem + att böjkurvan av ngn anledning är absolut klockren, samt att de passar mina 70kg perfekt. Använder en 430 i 5,6an(rek. 450) och 400 till 4,0an(rek 430). Har även kört Simmer Crossover 6,7 (rek 460) med 430 masten och det gick också bra så de kanske passar till Simmersegel överlag, alltså även moderna upplagor. Vad gäller gamla Simmersegel är jag mycket förtjust i Wavecompen, i alla fall -96 och -97, tidigare och senare upplagor är jag inte särskilt impad av och Onshoreseglen är genomgående bara att slänga, i alla fall så hade jag gjort det;-)
    Hmm, skall bli kul att se vad det här kan få för reaktion från alla prylbögar;-))
    Hälsar John

  • canoya

    Medlem
    5 juni, 2009 vid 12:10

    Jag ska till butiken och provrigga på min mast i morgon (i praktiken har har jag nog redan bestämt mig för att handla om inte min mast är helt fel) En 4,0 NP Zone 2009 ligger nog närmast till köp. Jag har hittils tänkt att ett typiskt onshore segel är rätt för mig, men handlaren menar att i så små storlekar så blir det lättare för mycket drag i dem. Vad säger den samlade surfzone-erfarenheten om det?

    Min gamla WaveComp upfattar jag som “aldrig lagom” – antingen får jag inte fart eller känns det för stort, men det kanske är jag som riggar det fel. Jag har provat med 400 mast som rekommenderas, men använder en 370 som jag tycker funkar bättre. Jag brukar dra nedhall så det blir lite lagom löst vid de översta lattorna och sträcka uthal lite så att lattan ovanför bommen slutar lite bakom mitten på masten.

    Jag tar med det gamla med som jämförelse, så får vi se.

    Jag hade en Onshore 5,3 -99 eller -00 tror jag (den där översta lattan petar mycket uppåt) och den trivdes jag inte med. Det kändes som att översta tredjdelen på seglet bara fladdrade och inte hjälpte till att skapa driv alls. 4,5an jag har är en -02 (sista innan Crossover) och den är mycket bättre tycker jag. Visserligen är den lagad efter att ha varit riven hela vägen mellan mastfickan och kevlarremsan i akterliket, men min lagning har hållt i 5 år nu så det får hänga med lite till.

    /Håkan

  • canoya

    Medlem
    7 juni, 2009 vid 00:24

    Det blev en 2009 Zone 4,0. Första helnya seglet jag köpt sedan 1992!

    Vi riggade först min Wavecomp och konstaterade att den var lite konstig – som att rutan hade krympt lite så det var lite lose leech både över och under bommen! Ser i och för sig konstigare ut på land än när man har vind i seglet, men det allmänna omdömet var att åldern och slitaget nog hade gjort sitt. (han ville så klart att jag skulle köpa ett nytt och det gick jag ju på, eftersom köpsuget redan hade satt in vid tidigare besök:))

    Seglet är ju fortfarande fullt användbart, men förhoppningsvis kommer det nya att vara tydligt bättre – annars känns det ju rätt surt med 4000 kr 😉

    /Håkan

  • jlhp

    Medlem
    13 juni, 2009 vid 07:43

    Grattis Håkan!
    Det blir säkert bra med nya seglet.
    Får väl erkänna att jag också är en prylbög som gillar att skaffa nya fina grejor, så jag unnar dig känslan 🙂
    Har dock en fundering angående riggandet av ditt gamla segel. Jag drar rejält med nerhal, det skall vara slack hela vägen ner till lattan över bommen och hela toppen lös. Uthalet brukar jag dra till seglet ser nästan helt plant ut med bara ett litet veck i mastfickan på lattan över bommen (det fyller ut med buk när man skotar hem), lattändan helt bakom masten eller precis nuddande masten. Ett tips är att sätta bomnocken i armhålan och pressa ner seglet med handen, det skall vara svårt att trycka ner till bomröret. Jag köpte mina splitternya -96 (härlig känsla) och det tog mig flera år att lära mig trimma dem, inte för att de är svåra men för att jag inte visste bättre. För lite ner- och inte minst viktigt uthal ger ofelbart den känslan du beskriver – först ingen planing och sen överriggad. Med rätt trim är det ett “kontrollvågsegel”, måttlig buk och stabilt-tål bra med vind men inte så mycket bottendrag. Passar lätta seglare som mina 70kg och med lite teknik planar jag samtidigt som de flesta andra.
    Håller på att flytta så därför blir det sporadiskt med steffokollandet.
    Hälsar John

Sida 5 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Segelstorlekar… igen…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.