Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Sharan som surfbuss ??

  • Sharan som surfbuss ??

    Publicerad av freed på 23 september, 2008 vid 20:27

    Tjena,
    Funderat ett tag på att köpa en billigare surfbuss, främst Hiace, Caravelle eller Multivan.
    Har och behöver dock två bilar och är tveksam till en tredje bil/buss.
    Kan en Sharan funka?

    Förutsättningar/behöv:
    * Pendlar 10 mil om dagen och det känns bättre att pendla med Sharan än med Hiace/Caravelle

    * Frun lär inte köra buss till vardags så det är inget alternativ att hon kör buss och jag pendlar med den vanliga bilen…

    * Ska användas för att lätt få med sig brädorna och segel inne i bilen

    * Ibland ska familjen med och vill kunna ta lite pauser från stormen och sitta i bilen, barnen kan rita lite och äta en macka. Måste därför vara mer “husbilskomfort” än i en vanlig personbil. Lite störe utrymme i mitten etc.

    * Behöver 4 platser, typ två framsäten, 1 plats på rad 2 och 1 plats på rad 3

    * Räknar inte med att sova i bilen

    * Räcker utrymmet bakom framsätet till brädor och segel

    * Går det att skaffa snurrstolar a la Multivan till framsätena i Sharanen? Är det samma fästen eller finns det ngn annan bra lösning?

    * Pris ca 30-50, max 70 tusingar

    * Vad tror ni – kan det funka eller är det Hiace/Caravelle som gäller

    mikaels svarade 15 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • fastforward

    Medlem
    24 september, 2008 vid 07:56

    Det låter trångt. Du kommer förmodligen inte att få plats med grejerna bakom framsätet. Åk till en bilhandlare och testlasta för säkerhets skull men jag tror inte att det blir särskilt husbilsaktigt.

    Vad sägs om 2 små bilar för de dagliga bestyren och en buss som enbart används för surf (avställd på vintern)? Tror det kan bli tjorvigt att räkna hem att jobbpendla 10 mil om dagen i en bensinslukare.

  • svenne

    Medlem
    24 september, 2008 vid 08:34

    Sharan är större än Touran, och jag laddar verkligen in skitmycket inne i bilen. Det är inget problem att sitta i båda framsätena och ha två brädor mellan dem.
    Vi har åkt två pers i den och samtidigt haft med en 100-liters, en 138-liters, fem segel, fyra master, två bommar, all kringutrustning och övernattningsgrejer och haft massor med plats kvar. Jag har dessutom åkt själv i den med tre brädor, sex segel, tre bommar, fyra master, all jäkla extrautrustning, våtdräkter, resväska med en veckas kläder, skateboard, en cykel och ett kylskåp. Jag hade lätt fått in en bräda till.
    Dessutom går det att få in en formula.

    Sharan är som sagt större, så det borde vara ännu lättare att köra på samma sätt med den. Baksätena i Touranen är iofs väldigt modulära och går att fälla, vika och ta bort i vilken konfiguration som helst. Jag vet inte om Sharan har likadant, men om det är så är det inget problem att åka med mycket prylar inne i bilen.

  • jester

    Medlem
    24 september, 2008 vid 14:44

    En bra kompromiss mellan dom större bussarna och Sharan borde väl Chevrolet TransSport vara? Många fotbollsmammor som snurrar runt med den, men samtidigt gott om utrymme bakom stolarna. Finns ju även med kaptensstolar på dom flesta platser.

  • ctrlaltdelete

    Medlem
    24 september, 2008 vid 15:07

    Polaren har en Sharan VR6. Ligger på 0,8 på landsväg och 1 liter på motorväg. Inte så farligt med tanke på pulvret under huven.
    Han har aldrig klagat på att den är trång. Han köpte den av samma resonemang som freed. Komfortablare är de ovan nämnda bussarna, roligare att ratta.

  • hanlar

    Medlem
    24 september, 2008 vid 18:45

    @Jester 502248 wrote:

    En bra kompromiss mellan dom större bussarna och Sharan borde väl Chevrolet TransSport vara? Många fotbollsmammor som snurrar runt med den, men samtidigt gott om utrymme bakom stolarna. Finns ju även med kaptensstolar på dom flesta platser.

    Absolut den ultimata surfbussen. Har en själv! Får in allt i bilen. Funkar även mkt bra att sova i. Det som förvånar är att den är mkt snålare än vad man kan tro. Ölandsresorna drar den 0,83, blandad körning max en liter – bättre än v70 – och då snackar vi v6a på 3,4 liter. Det bästa av allt – man får ge ca 50 för ett fint ex. Jag köpte min för 72 i vintras men då hade den bara gått 10′. säger bara – köp!

  • freed

    Medlem
    24 september, 2008 vid 20:14

    Coolt – tack för alla svar, det verkar ju inte helt fel. Just bensinförbrukningen lockar ju när man pendlar en del mil till vardags.

    Transport går bort då jag inbillar mig att den drar för mkt bensin och är generellt dyr i drift, service etc, annars är nog detta ett glassigare alternativ.

    Hanlar, hur långa brädor får du in bakom förarsätena – de måste kunna ligga på golvet och inte peta fram i vindrutan.

    Finns det Sharan med “snurrstolar” fram – eller går detta att eftermontera?

  • svenne

    Medlem
    24 september, 2008 vid 20:30
    freed;502349 wrote:
    Transport går bort då jag inbillar mig att den drar för mkt bensin och är generellt dyr i drift, service etc, annars är nog detta ett glassigare alternativ.

    Där tror jag att du har fel, Transporter är en slitvarg som är byggd för att gå med tung last. De håller för mycket stryk och har billiga reservdelar. Möjligtvis att de drar mer som bensinare, men min sista Transporter var en 2,5TDI och den drog inte nämvärt mer än en personbil. Dessutom drog den obetydligt mer med maxlast, vilket man inte kan säga om en personbil som utsätts för samma monsterpackning.
    Men sen går det inte att undvika, det är mycket mer komfort i en personbil.

  • freed

    Medlem
    24 september, 2008 vid 21:06
    Svenne;502356 wrote:
    Där tror jag att du har fel, Transporter är en slitvarg som är byggd för att gå med tung last. De håller för mycket stryk och har billiga reservdelar. Möjligtvis att de drar mer som bensinare, men min sista Transporter var en 2,5TDI och den drog inte nämvärt mer än en personbil. Dessutom drog den obetydligt mer med maxlast, vilket man inte kan säga om en personbil som utsätts för samma monsterpackning.
    Men sen går det inte att undvika, det är mycket mer komfort i en personbil.

    Jag menade TransSport, chevan alltså, men jag kan ha fel även där

  • svenne

    Medlem
    24 september, 2008 vid 21:16
    freed;502371 wrote:
    Jag menade TransSport, chevan alltså, men jag kan ha fel även där

    Aah… Du menar sååå! 🙂
    Å andra sidan är de billiga, så varför inte. Kalkylera riskerna mot varann, dyrare bil som kanske inte går sönder mot en billigare som kanske går sönder.
    En gammal vän tog hem en Trans Sport från USA för ett par år sen, löjligt billigt. Då menar jag verkligen löjligt billigt.

  • freed

    Medlem
    24 september, 2008 vid 21:24
    Svenne;502375 wrote:
    Aah… Du menar sååå! 🙂
    Å andra sidan är de billiga, så varför inte. Kalkylera riskerna mot varann, dyrare bil som kanske inte går sönder mot en billigare som kanske går sönder.
    En gammal vän tog hem en Trans Sport från USA för ett par år sen, löjligt billigt. Då menar jag verkligen löjligt billigt.

    jo, rätt lockande, har man en kass dag på vattnet har man åtminstone en cool surfbil/buss i chevan 😀

    men pendling i chevan, njae vet inte

    sharanen verkar rätt kort, 203cm nerfällt säte (nyaste modellen), frågan är om det är från baklucka till framsäte – är väl bäst att provlasta

  • hanlar

    Medlem
    25 september, 2008 vid 06:09

    Som sagt, bensinförbrukningen i chevan är inte hög, alla tror ju det och därför ligger dom bra till i pris. Drar mindre än en v70 om man inte tokgasar förstås. Har aldrig kört min över 1.1, och då var det vinter med mkt kortresor, långresa .83 , blandad .9 – litern. Jag känner 4 pers till som kör transsport och alla säger samma sak. Service är inga konstigheter, reservdelar normala priser. Man får in lite över 2.50 långa brädor bakom passagerar stolen om man kör den i lite framdraget läge. Går in hur mkt som helst.
    Dessutom var den riktigt billig i försäkring, körde bmw innan, mer än halva priset för chevan.
    Kort sagt – bästa bil jag haft.
    Pendling – köp en cheva för 40-50 och en liten japs för 20-30 som drar 0.5. Done

  • jester

    Medlem
    26 september, 2008 vid 06:49

    Nu blev jag ju inte lite sugen o byta ut min lilla Picanto mot en Cheva… 🙂

  • mikaels

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 07:55

    Om du överväger Sharan eller annan ‘Brommabuss’, kolla även på Hyundai Trajet, det gjorde jag.
    Den är stor och bekväm, går mjukt och skönt, fullspäckad med utrustning som ACC, fartkontroll, automat, och har lösa stolar överallt (ingen soffa), så den är smidig att konfigurera som man vill. Framstolarna är kaptensstolar (=går att snurra).
    Den har visserligen en 2,7 L V6, men med en lätt högerfot och fartkontroll har jag hållit den under litern i motorvägsfart, på Autobahn sprang den upp till ca1,2, men då gick det i ca 150…
    Den verkar inte finnas ny längre, men hyfsat gott om beggade…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Sharan som surfbuss ??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.