Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Sigma Kites?

  • Sigma Kites?

    Publicerad av fox på 18 november, 2007 vid 12:41

    Vad är det egentligen för skillnad/fördelar mellan Naish Sigma Kites och “vanliga” bow-kites? Ska köpa min första kite och behöver råd från er där ute som testat. Enl. Naish själva så skall ju Sigma-kiten vara mycket enklare att vattenstarta, bättre kontroll & stabilare profil! Tycker att Sigman ser lite skum ut, men det spelar ju igen roll om kiten funkar bättre än andra kitar?

    nic svarade 16 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • blackadder

    Medlem
    18 november, 2007 vid 12:52

    Det bästa är om man provar själv. Här kommer du att få lika många som säger att den är skit, som att den är bäst.

  • haze

    Medlem
    18 november, 2007 vid 12:58

    Fox: Ska du köpa en nu eller kan du vänta till våren? Om du kan vänta till våren så kan du få pröva mina Sigma kites på hemmaplan(borlänge alltså)

  • sourra

    Medlem
    18 november, 2007 vid 13:48

    @Fox 429274 wrote:

    Vad är det egentligen för skillnad/fördelar mellan Naish Sigma Kites och “vanliga” bow-kites? Ska köpa min första kite och behöver råd från er där ute som testat. Enl. Naish själva så skall ju Sigma-kiten vara mycket enklare att vattenstarta, bättre kontroll & stabilare profil! Tycker att Sigman ser lite skum ut, men det spelar ju igen roll om kiten funkar bättre än andra kitar?

    Enklare att vattenstarta är den inte men inte svårare heller. I princip alla bow/sle-kites idag är lättstartade utom vissa av de med högst AR. Största skillnaden som jag upplevde när jag gick från Naish Shockwave (som ju en är SLE/bow) är det lätta linjära bomtrycket på Sigmakitesen, den klockrena bommen och stabiliteten i luften när man skotar ut. Åker man ikapp en Sigma på en våg eller om man hoppar in under kite pga. tappat skär så ramlar den inte ned utan driver snällt med i luften. Culten är min favorit efter den är lugnare och snällare än Helixen. Vill du veta om hur Alliance är kan du fråga Arild här på forumet.

  • fesen

    Medlem
    18 november, 2007 vid 14:11

    @sourra 429289 wrote:

    Enklare att vattenstarta är den inte men inte svårare heller. I princip alla bow/sle-kites idag är lättstartade utom vissa av de med högst AR. Största skillnaden som jag upplevde när jag gick från Naish Shockwave (som ju en är SLE/bow) är det lätta linjära bomtrycket på Sigmakitesen, den klockrena bommen och stabiliteten i luften när man skotar ut. Åker man ikapp en Sigma på en våg eller om man hoppar in under kite pga. tappat skär så ramlar den inte ned utan driver snällt med i luften. Culten är min favorit efter den är lugnare och snällare än Helixen. Vill du veta om hur Alliance är kan du fråga Arild här på forumet.

    Vilket inte är unikt för just Sigma-kiterna…..men visst är det några trevliga egenskaper dom har.

  • sourra

    Medlem
    18 november, 2007 vid 14:36

    Robban, nu missade du meningen som började med “Största skillnaden jag upplevde” =) Visst, bom och bomtryck kan man nog uppleva med andra kites också (slingshot och LF har samma princip) men stabiliteten i luften då man åker ikapp kiten fås inte hos andra tube-kites pga tyngdpunktsförhållanden.

  • fesen

    Medlem
    18 november, 2007 vid 15:41

    @sourra 429298 wrote:

    Robban, nu missade du meningen som började med “Största skillnaden jag upplevde” =) Visst, bom och bomtryck kan man nog uppleva med andra kites också (slingshot och LF har samma princip) men stabiliteten i luften då man åker ikapp kiten fås inte hos andra tube-kites pga tyngdpunktsförhållanden.

    Sant. Precis den meningen jag missade. My bad 🙂

    Vill nog påstå att det finns andra kites som har liknande egenskaper när det gäller stabilitet. Ozone Instinct Light t.ex.
    Har dock inte haft tillfälle att jämföra ännu. Kommande veckan ser ju prognosen rätt skit ut också. Typiskt när man för en gångs skull är på hemmaplan. 🙁

  • skotten

    Medlem
    18 november, 2007 vid 16:11

    The important thing to remember is that any manufacturer is going to tell you their kite has superior water relaunch, turns faster, bigger wind range, etc etc.

    If anyone is serious about selling a kite, they will let you try it and not just talk you into the buy. Try before you Buy.

  • haze

    Medlem
    18 november, 2007 vid 16:14

    Och som jag skrev så kan du få testa en av mig…

  • nic

    Medlem
    18 november, 2007 vid 16:58
    Haze;429312 wrote:
    Och som jag skrev så kan du få testa en av mig…

    Jaja, men vem vill vänta till våren. Det är ju bara du som tror att säsongen tar slut 😉

    Å för att bidra till tråden så stämmer nog det sourra säger rätt bra. Vill också slå ett slag för Ozones kites. Eftersom många plastdetaljer (bom, trim) i deras kites är samma som för Ozones snökites så är de testade för vinterbruk vilket är långt ifrån vad man kan säga om flertalet kites som bara testas i betydligt varmare klimat.

    nic

  • sourra

    Medlem
    18 november, 2007 vid 17:29

    Det stämmer bra det Nic. Plast kan bli sprött under kyla vilket kan påverka hållfastheten. Dock är det enbart påfrestningsdetaljer i rostfritt stål, kolfiber och aluminium på Smartloopen som levereras med Sigmorna så det är ingen risk för ofrivilliga maxutslag på depowerstrimmen.

  • djevulen

    Medlem
    18 november, 2007 vid 18:04

    E-H har åxå en “sigma”kite,en mera levande än naish

  • haze

    Medlem
    18 november, 2007 vid 18:29

    nic: Så sant så. Men om du kollar var han bor så är det ganska lämpligt att han provar min i vår då jag är hemma då.

    Eller åker du upp till Borlänge och låter han testa dina drakar nu 😉

  • skotten

    Medlem
    18 november, 2007 vid 18:49

    or we could get him down here, get him drunk, draw on his face and make him surf with a hangover!.

  • fox

    Medlem
    19 november, 2007 vid 08:56

    @Haze 429277 wrote:

    Fox: Ska du köpa en nu eller kan du vänta till våren? Om du kan vänta till våren så kan du få pröva mina Sigma kites på hemmaplan(borlänge alltså)

    Tack för ditt generösa erbjudande! hör av mig om jag kan hålla mig till våren, men sannolikt kommer jag att köpa min kite under vinterhalvåret så jag kan testa kiten på is/snö ute på Runn, förutsatt att kiten pallar för kyla & snö?

  • sourra

    Medlem
    19 november, 2007 vid 09:19

    @Fox 429416 wrote:

    förutsatt att kiten pallar för kyla & snö?

    Yes, som jag skrev nedan är alla påfrestningsdelar på bommen gjorda av material klarar kyla riktigt bra och kitesen i sig är det inga problem med. Bara pumpa och köra.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Sigma Kites?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.