Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer Twist

  • Simmer Twist

    Publicerad av eriksson på 31 mars, 2005 vid 14:38

    Jag får inte riktigt till det när jag riggar mitt Simmer Twist 6.3, jag har provat efter “standard” rigg datan, men segelt känns inte rätt.
    Lattarna ligger riktigt tajt mot masten.. har även provat att öka uthalet men då blir det väck i buken på segelt. Har även provat att öka nehalet
    men då blir det en sån sjuk twist (därav namnet? 🙂 ), känns ser ut som att man skall ha det i 40 m/s.

    Riggar det för övrigt på 430 mast (Gun Energy C35 IMCS: 21)

    Nån som vet vad som är fel? kan det vara för att jag riggar på 430 mast?

    dr-masse svarade 19 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 mars, 2005 vid 17:02

    Det kan ligga mycket i att du riggar det på en 430-mast. Seglet ska ha mycket nedhal för att bli stabilt. Den kortare masten du använder blir vid förlängning lite mjukare än vad som är optimalt. Mina erfarenheter av det seglet är att man ska dra mycket nedhal och lite uthal och sedan strunta i hur det ser ut på land. Seglet får en annan form på vattnet när det fyllts med vind och är i “belastat” läge. Den mjukare masten kanske inte håller seglets form och deformerar seglet redan vid mycket lättare vindar. Sedan har det ju diskuterats endel om kvallen på Gun-masterna här på Konfen, men jag kan inte yttra mig i den frågan.
    Mvh Johan

  • eriksson

    Medlem
    31 mars, 2005 vid 17:39

    Tack för svaret!
    Jag har för mej att det är fler folk som riggar på 430, utan några större problem!
    Jag skall iallafall prova med mer nehal! kan sitta lite i det att jag har varit för snål på det.

    Som du säger så får ju segelt en helt annan form på vattnet… det är bara det att det ser ut som att man inte skulle kunna få nått tryck i det.

    Kör du på standard måtten (nedhal/uthal), eller har du några andra?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 mars, 2005 vid 21:03

    Först så undrar jag hur du kan se på ett segel ifall det är tryck i det eller inte, specielt då det inte är belastat / fyllt med vind. Sedan så var det tyvärr för länge sedan jag seglade med dom för att komma ihåg måtten. Jag brukar titta på seglets buk när jag drar i nedhalet och när den har satt sig på rätt ställe så brukar det funka bra, men måtten som sagt har jag ingen koll på (men som det alltid varit på tidigare Simmer så brukar man få dra lite extra(fast på vissa så ska man dra lite mindre)) Ingen större hjälp alltså! smile.gif Det bästa är att du testa med lite olika nedhal och försöker komma ihåg vad du tyckte funkade bäst. Att många använder 430-master är ingen garanti att seglet funkar för dig då du kanske väger mer eller mindre än dom, och sedan kan det också vara så att masterna skiljer sig mer åt. Då menar jag inte bara märke och så. Min erfarenhet av master med högre kolfiberhalt är att de verkar vara styvare när man belastar dom ordentligt, dvs med mer kraft än den vikt som används vid IMCS-mätningarna (typ när du seglar och det blåser skitmycket). Eller så är det för att jag skämt bort mig med “dyra märkesmaster” de senaste åren?

    Hoppas du fått lite mer klarhet!
    Johan

  • dr-masse

    Medlem
    1 april, 2005 vid 08:31

    Du har fått fina tips. Jag körde Twist ett tag och gillade seglet. Faktiskt så hade jag liknande frågor i början, det slutade med mer nedhal. Så mer nedhal är nog ett bra grundtips. Med tanke på 430 masten så lär det nog se bra “fladdrigt” ut på land för dig, men det blir annat när det fylls med vind.

    Tror att det där med att “lattorna ligger riktigt tajt mot masten” kan bli bättre med mer nedhal och lagom uthal. Sträck upp det minst så att det touchar bommen bakre del om du pressar seglet lätt med handen. Det kommer möjligen att se ganska platt ut (om man exempelvis är van vid mer traditionella freeridesegel), men är som det skall. Strular det fortfarande, kolla om du kan rigga seglet på en annan mast. Inte ofta, men ibland är masten problemet.

    Löst akterlik ned till tredje – fjärde lattan från toppen är nog att förvänta sig, även om det kan se lite underligt ut på land. Titta på akterliket när du seglar eller tar ett par rejäla pumptag på land, säger nog mer. (när exempelvis Formula schnubbarna kliver i med sina segel ser det ju ibland närmast bissarrt ut med tokigt mycket lös duk från masttopp till bomslut, väl på vattnet ser man inte ett spår av det).

    Twista På!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Simmer Twist

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.