Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing simmer xd 6.8

  • simmer xd 6.8

    Publicerad av pakke på 29 april, 2007 vid 15:27

    Är de någon som kört detta segel?
    mycke drag/buk?

    mvh Pakke

    pakke svarade 17 år sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • poppo

    Medlem
    30 april, 2007 vid 08:17

    inte 6,8:an – men jag kör 6,0:an från -06 med simmers sc-rdm 430 mast. är grymt nöjd, seglet går igång tidigt och är mycket lätthanterligt. rekommenderas!

    [img]http://uvk.se/photogallery/albums/userpics/10002/normal_IMG_6257%5B1%5D.JPG[/img]

  • pakke

    Medlem
    30 april, 2007 vid 10:22

    ok Tack!

    om man jämför de med expression vilket segel funkar bäst i lätt vind?

  • snaffe

    Medlem
    30 april, 2007 vid 11:58

    Vet inte men xd planar riktigt tidigt. 6,8 skall du dock köra med standard mast.

  • pakke

    Medlem
    30 april, 2007 vid 14:58

    @snaffe 380292 wrote:

    Vet inte men xd planar riktigt tidigt. 6,8 skall du dock köra med standard mast.

    fan va gutt då slipper jag ruinera mig på en rdm..

  • dr-masse

    Medlem
    1 maj, 2007 vid 19:41

    Har nu kört XD 6.4 07 på SC10 460 standard mast.

    Faktiskt så skulle jag, om du inte har speciella skäl, välja att köra XD i just 6.4. Tyckte det var en väldigt bra största “size” för denna segeltyp, kändes som om jag gick igång (minst) lika tidigt som med mitt tidigare Crossover 6.7 på samma mast.

    Man får suga i lite i nedhalet, och på land ser det lite underligt ut över latta tre uppifrån. Men på vattnet var det bra! Det är lite “pitchigt”, vilket jag verkligen gillar i denna typ av segel (man dras lite uppåt/framåt på någe vis). Klart bättre för manöver/freestyle (det lilla, lilla jag kan) än mitt Crossover 6.7 måste jag säga.

    Dock var bomlängden i sann Simmer-tradition inte på millimetern… 184 står det på seglet, jag körde 190. Skiljer sig från bom till bom, jag vet, men det är mer än 184 i alla fall. Mastlängden stämde dock bra.

    Ovanstående är första intryck efter ett par-tre byiga timmar på vattnet. Men ett kul segel är det, oväntat stabilt måste jag säga.

  • pakke

    Medlem
    2 maj, 2007 vid 15:30

    låter riktigt bra herr doktor!
    ska vara hos några polare på mallorca o förra året hade jag problem med crossover 6.2 tänkte därför gå upp minst 0.5m2 ..
    vilken vind styrka va du ute i?

  • dr-masse

    Medlem
    2 maj, 2007 vid 20:35

    Nu körde jag med SC10, lätt och bra mast, vilket kan ha bidragit.

    Det var byigt som fasen när jag var ute. Samtidigt var det ett bra test av hur tidigt seglet gick igång, och i de kraftigaste byarna blåste det nog uppemot en 9-10 m/s. Upplevde aldrig några kontrollproblem.

    Körde du möjligtvis Crossover 6.2 på en 430 RDM? Det har jag gjort, och tyckte nog inte det var någon höjdare. Det är mer drag i XD 6.4, vågar jag hävda med viss bestämdhet.

    Vad väger du och vilken bräda skall du ha seglet till? Typ av segling? Har du en bra 460 mast att stoppa i?

  • pakke

    Medlem
    3 maj, 2007 vid 11:50

    körde 6.2:an på en tung sliten 460 30%
    tänkte köpa en powerex 70%
    väger 70 kör rrd twintip 115 06

    kör enkel freestyle upp/ downwind 360 vulcan kanske spock o flaka en vacker dag..

    mitt problem e att jag vill ha riktigt många dagar på vattnet o där ner blåser c:a 5-6 m/s ofta så har tittat lite på 6.8xd .. o behålla gamla 6.2 crossover..
    vad tror du om de?

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing simmer xd 6.8

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.