Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Sitt eller midjesele?

  • Sitt eller midjesele?

    Publicerad av oscar89 på 6 december, 2006 vid 14:53

    Tjena, jag har precis gått en kurs och köpt en kite men inte sele. Jag funderar på vad jag ska ha om jag vill köra på både sommaren och vintern. Min instruktör sa att midjesele var schysst om man ville göra inverterade trick och grejer, men samtidigt så känns det som att en midjesele håller på och glider upp och ner utanpå jackan. Så jag undrar, vad tycker ni erfarna att man ska ha för sele om man har ansträngd ekonomi och ska ha samma på sommaren och vintern?

    /Oscar

    milkman svarade 17 år, 5 månader sedan 11 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • johanneslarsson

    Medlem
    6 december, 2006 vid 15:50

    tjeaa,, låt bilderna tala för sig själv.

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=45924

  • ylva

    Medlem
    7 december, 2006 vid 12:22

    Jo, en midjesele fungerar nog inte bra på vintern då man vill att den ska sitta kvar trots att man har flera lager kläder under som den kan glida på. Nackdelen med många sittselar är dock att de skär in i grenen. Jag kör med en OR Session sele och det fungerar bra. (Det är dock ingen budgetsele.) Den har benloopar som ligger runt benen och inte i grenen som en del billiga sittselar. Det finns nog fler bra sittselar. Se till att prova ordentligt innan du köper.

    /Ylva

  • ryden

    Medlem
    8 december, 2006 vid 12:47

    Jag körde sittsele till en början.
    Men bytte rätt snabbt till midjesele.

    Både jag (snowboard) och flera skidåkare är överäns om att det är mycket skönare.

    Den blir mer flexibel och vrider sig i lite bättre position när man kör tåskär etc.
    Sedan tycker åtminstonde jag att man tappar rätt mycket känsla med sittsele.

    De funkar rätt bra att sätta midjeselen under jackan, och stänga den övre delen med dragkedjan, sedan bara sätta fast kardborren på nedre delen.
    Så att det blir ett litet hål i mitten där kroken sticker ut.

  • oscar89

    Medlem
    8 december, 2006 vid 15:02

    Ok, gött det låter som att sittsele är det att köra på, jag var lite inne på det innan, så jag köper nog en sån. Några nackdelar med en billigare sele jämfört med en dyrare?

  • callekuling

    Medlem
    8 december, 2006 vid 15:15

    Även om det skulle vara bättre med sittsele, så skulle jag aldrig ta på mig en, såå otroligt tysk och “buttyboy” aktigt!

  • andersr

    Medlem
    8 december, 2006 vid 15:18

    Midjesele är mycket skönare än sittsele. Tycker att det funkar fint även på vintern, glider inte upp så speciellt mycket. Köp en midjesele!

    // Anders

  • bresky

    Medlem
    8 december, 2006 vid 15:19

    testa en waist-seat sele. är som en midjesele men med lite extra remmar eller vad man nu kan kalla det… sitter riktigt bra och glider inte upp.

  • skejtar_henke

    Medlem
    8 december, 2006 vid 16:33

    prova sele om du har chans… annrs finns det bara en att prata om….. DARKRIDER..Har själv en gammal men den vill jag ha som nästa i alla fall

  • pjoter

    Medlem
    8 december, 2006 vid 17:21

    glöm inte warriorn henke.

    Kör en warrior waist seat å den funkar riktigt bra året runt. Min rygg tycker inte om ren midjesele men annars hade jag kört med det. grenremmarna kan skära in så det känns i ljumskarna efter ett par dar på skidor (eller i vatten med tunn dräkt). Fördelarna är annars att ryggen mår mkt bättre och att man framhäver sina ädla delar samtidigt som man lyfter och formar rumpan. 🙂

  • mickemoose

    Medlem
    13 december, 2006 vid 14:38

    var i sthlm kan man testa kiteutrustning!??

  • milkman

    Medlem
    13 december, 2006 vid 14:44

    http://www.kitekraft.se

    Välkommen. Ring gärna när du är på väg. 073-141 19 10

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Sitt eller midjesele?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.