Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Siver och Polakow??!

  • lars_k

    Medlem
    21 oktober, 2009 vid 19:21

    Fanatic kom med “Randle Pro Model” år 2000. Är ju alltid coolt med en döskalle på brädan:

  • mag

    Medlem
    21 oktober, 2009 vid 19:24

    Vertikalt var ordet på Keiths svängar, ja j-vlar!
    Och en otroligt liten radie på svängen
    /Magnus

  • _frippe_

    Medlem
    21 oktober, 2009 vid 20:55
    Ola H.;584505 wrote:
    Exakt, självklart rippar Levi skiten ur de flesta på Hookipa. Kolla t ex http://blog.mauiwindsurfing.net/?p=1063 (spana även in Keith Tebouls sjukt vertikala svängar i denna filmsnutt).

    Jäklar vilken fin vågridning! Till musik från Green Day som grädde på moset.
    Jag måste skaffa en twin så att jag också kan lägga så där tajta svängar på vågen 😀

  • lars_k

    Medlem
    22 oktober, 2009 vid 05:37
    _Frippe_;584751 wrote:
    Jag måste skaffa en twin så att jag också kan lägga så där tajta svängar på vågen 😀

    Du måste ha segel med “stretch-control” också för att få den rätta kontrollen och snärten i riggen. Köp ett gäng såna där Goya Guru som Levi mfl kör med! 🙂

  • jesper_b

    Medlem
    22 oktober, 2009 vid 06:24
    Lars_K;584767 wrote:
    Du måste ha segel med “stretch-control” också för att få den rätta kontrollen och snärten i riggen. Köp ett gäng såna där Goya Guru som Levi mfl kör med! 🙂

    Lars jag måste förklara för dig det är med de där remsorna när vi ses, vil inte diskutera andra brands lösningar så här in public, men en lite ledtråd; har du sett ett formulasegel (som man vill ha otroligt mycket styvare än ett vågsegel) med dylika remsor? Hoppas jag inte starta upp en knasig diskussion här nu, vi tar det nästa gång vi råkar vara i Åsa samtidigt eller nåt.

    Min fru har föresten också alltid gillar Rush!? Han är liksom det närmaste Kelly Slater vindsurfingen har att erbjuda. Skit också!!!!!!!!!!!!!!!!

    JB

  • lars_k

    Medlem
    22 oktober, 2009 vid 06:34

    Hehe, jag visste väl att du skulle dra iväg ett skott på detta igen Jesper!
    Nä, jag vill inte diskutera detta med dej när du är i Åsa nästa gång. Vi tar och rippar upp de där najsa vågorna istället. OK? 🙂

    PS. Ang Race/freerace segel så har både Simmer och Goya stretch-control tendons. DS.

  • doffe

    Medlem
    22 oktober, 2009 vid 06:41
    Jesper_B;584770 wrote:
    Lars jag måste förklara för dig det är med de där remsorna när vi ses, vil inte diskutera andra brands lösningar så här in public, men en lite ledtråd; har du sett ett formulasegel (som man vill ha otroligt mycket styvare än ett vågsegel) med dylika remsor? Hoppas jag inte starta upp en knasig diskussion här nu, vi tar det nästa gång vi råkar vara i Åsa samtidigt eller nåt.

    Min fru har föresten också alltid gillar Rush!? Han är liksom det närmaste Kelly Slater vindsurfingen har att erbjuda. Skit också!!!!!!!!!!!!!!!!

    JB

    Jaha!
    Då kan jag tipsa om den här kvalitetsrullen så får ni ju båda lite ögongodis.
    http://www.imdb.com/title/tt0140282/
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=4OT4aITXtp0&feature=related”]YouTube – In God’s Hands – Just A Wave[/ame]

  • jesper_b

    Medlem
    22 oktober, 2009 vid 09:14
    Lars_K;584771 wrote:
    Hehe, jag visste väl att du skulle dra iväg ett skott på detta igen Jesper!
    Nä, jag vill inte diskutera detta med dej när du är i Åsa nästa gång. Vi tar och rippar upp de där najsa vågorna istället. OK? 🙂

    PS. Ang Race/freerace segel så har både Simmer och Goya stretch-control tendons. DS.

    Håller med – rippa som tokar går före. Men kanske till kaffet i pausen eller efteråt? (Jo just de är ju kända för sina snabba racegrejor :-)).

    Doffe. I den är ju Shane Dorian filmstjärnan. Han försökte ju länge vara lika snygg som Kelly (inte), men det är klart alla tre i samma rulle! Såg den föresten i försläppet på Maui för massa år sedan. Starkaste intrycket var väl att Polakow inte kom in!! Bra surf men annars en riktig kalkon i mina ögon. Känns som surfare generellt är bättre på att surfa än att spela teater.

    /JB

  • poppo

    Medlem
    22 oktober, 2009 vid 13:16

    Word Lars_K! Själv har jag inte fått till det riktigt vertikala än, men så har jag bara testat twinen en gång än så länge. Aerialsen haglar dock med Guru (försöken i alla fall)!

    Råkar ha en liten 09-linje till salu btw! 🙂

  • ola_p

    Medlem
    22 oktober, 2009 vid 19:31
    _Frippe_;584751 wrote:
    Jäklar vilken fin vågridning! Till musik från Green Day som grädde på moset.
    Jag måste skaffa en twin så att jag också kan lägga så där tajta svängar på vågen 😀

    Du får nog peta in lite extra rocker också. Keiths planka har milt sagt rätt mycket kurva i sig.

    Förövrigt så har Ola H. precis ritat en planka till mig, som Svenne skall fräsa och bygga. Blir duktigt med rocker i den också, fast lite extra bredd för att funka bättre i lite mindre vågor.

  • ola-h

    Medlem
    23 oktober, 2009 vid 11:36

    Javisst! Här är lite rockerkuror: Ola Ps nya är grön, Plantans nya svart, Blår är en EVO 70 , röd en Kode 80 och grå Ola Ps gamla Quatro som tidigare var Keith Tebouls egen bräda. Den har SJUKT mycket rocker. Betydligt mer än någon av Quatros standardrockers.

    rocker_compare1.png

    Om vi blåser upp “höjden” ser man lite mer

    rocker_compare2.png

    Quatron har helt klart mer kurva genomgående, men annars är det sår att säga så mycket om kurvorna annat än att Koden är rakast, följd av Plantans, EVOn, OlaPs och Quatron.

    Nedan är stället en graf som visar (log) krökningen. Höga värden betyder mycket böj.

    rocker_curve.png

    Nu ser man lite kul saker. Den röda Koden har sin plattast punkt vid ca 50cm, men har sedan mycket krök längre bak – en hel del tail kick, helt enkelt. EVOn har sin plattaste punkt väldigt långt fram, vid 110cm. Man kan säga att EVOn är en bräda med rätt mycket krök som blivit “utplattad” runt mastfoten. Tebould Quatro är motsatsen. Iofs har den mycket böj även bak, men framförallt är den “böjd” på mitten, vilken reflekteras av en puckel på krökningskurvan.

    Plantans bräda (svart) har en jämna och hyfsat snabb rocker, men det landar ändå på nästan 3cm över den sista metern. Lite mindre än en EVO 70 men mer än en EVO 75. Som synes har den dock mer krök på mitten än EVO 70:an.

    Ola Ps bräda har avsevärt mer rocker både på mitten och bak, men dock inte lika mycket som den extrema Quatron. Nästan 4cm över den sista metern, handlar det om.

    De prickade kurvorna är (i princip) rockern mätt längs railsen. Pga konkaver och v kan dessa kurvor skilja sig från den centrala rockern. Båda Olas och Plantans brädär är enkelkonkava. På Ola Ps och ännu mer på Plantans är konkaven lags så att rockern längs railen är mer krökt än den i mitten i brädans bakre del.

    Här är outline på Planans bräda som är rätt mycket “Starboardstuk” på.

    bb9-inserts.jpg

    Det är en Quad, som är tänka att köras med små fenor bak och stora fram som Starboard Quads.

    Här är Ola P:s outline.

    bb10-inserts_v2.jpg

    Den är rätt lik, men lite “mjukare”, dvs lite mer böj på mitten och lite mindre “höft” mellan stropparna (dvs inte lika mycket krök här). Olas bräda skall gå att köra som twin fin, och med små framfenor, dvs som en “Quatro-style” quad (vilket i surfingvärlden kallas twinser). Men boxplaceringen är vald så den skall gå att köra som en “Starboard style” Quad också. Man får specialtillverka fenorna bara.

    Plantans:
    bb9o.png
    bb9r.png

    Olas:
    bb10o.png
    bb10r.png

  • dude

    Medlem
    23 oktober, 2009 vid 12:09

    Ola, du fick inte med logaritmen på krökningen…

  • ola-h

    Medlem
    23 oktober, 2009 vid 12:43
    dude;584959 wrote:
    Ola, du fick inte med logaritmen på krökningen…

    fixat nu

  • dr-masse

    Medlem
    23 oktober, 2009 vid 13:31
    Ola H.;584963 wrote:
    fixat nu

    Ola H. is a nörd.

    :grin::grin:

  • ola-h

    Medlem
    23 oktober, 2009 vid 13:33

    Haha. Tänkte faktiskt först posta detta under en egen tråd med just den rubriken (men sparar det till ett annat forum).

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Siver och Polakow??!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.