Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Skaffa bindningar/boots

  • Skaffa bindningar/boots

    Publicerad av nossodo på 29 januari, 2013 vid 18:29

    Är sugen att pröva på att börja åka med bindningar/boots till våren. Jag har en vågbräda som jag kommer att ha som lättvindsbräda och för att åka vågor förståss.

    Sen tänkte jag köpa en bräda som funkar för både straps och bindningar för att ha valmöjligheten även om planen är att ha bindningarna på så mycket som möjligt.

    Mina funderingar är vad för typ av bindning jag skall satsa på, gärna konkreta exempel. Ett önskemål är att kunna använda bindningarna i alla vattentemperaturer om det är möjligt. Ska man då satsa på en velcromodell som går att köra med/utan våtskor eller är closed toe så varma att man klarar sig utan våtskor i under 10 grader i vattnet?

    lelleee svarade 11 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • lima-ko

    Medlem
    29 januari, 2013 vid 21:33

    Kika lite i följande trådar (finns garanterat fler) för en del matnyttig info.:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?87039-Closed-toe-vs-open-boots
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?85740-Hur-tight-fit-p%E5-boots-%28closed-toe%29

    Jag föredrar closed framför open toe men det finns för- och nackdelar med båda. Kör du på CT kan
    Liquid Force Vantage,
    North/Ronix Frank Boots eller
    Slingshot Shredtown Boots
    vara tre bra alternativ.

    Jag gick i samma tankar som dig angående neoprensocka men valde att gå på en tightare fit med naken fot (se diskussion i tråden ovan) och kör istället vågbräda när det är för kallt för boots. En del har två par boots, ett par tightare för sommar/höst och ett par lite större som de får plats med neoprensocka i för vinter/vår.

  • toby

    Medlem
    30 januari, 2013 vid 16:06

    Liquid Force-boots hittar du här: http://www.surf-lab.se/boots-bindings/43

  • mjersen

    Medlem
    30 januari, 2013 vid 20:17

    LF influence med boots e sjukt bra övergångssetup från att köra straps till boots.
    jag föredrar öppen framför stängd pga dom blir lite mjukare i konstruktionen samt har du sand påfötterna när du hoppar i bootsen sköljs det ut istället för att skava upp dina tassar,.

  • mericsson

    Medlem
    30 januari, 2013 vid 21:58

    Jag kör LF closed. Gillar verkligen stängd bättre men som Martin skriver så kan det bli lite sand i.

    Ett tips är att skaffa boots med kardborre istället för snörning. Har själv snören men det är smidigare med kardborre tycker jag.

    Kör Tablas the Coax som bräda men den är nog inte så smidig med straps.
    Då hade jag nog valt Tablas Evil Twin eller BEST Pro-creator.

  • sala

    Medlem
    31 januari, 2013 vid 08:06

    @Lima-ko 706226 wrote:

    Jag, och många med mig, skulle nog säga closed toe 8 av 7 dagar i veckan ;). Då kan
    Liquid Force Vantage,
    North/Ronix Frank Boots eller
    Slingshot Shredtown Boots
    vara tre heta alternativ.

    Jag gick i samma tankar som dig angående neoprensocka men valde att gå på en tightare fit med naken fot och kör istället vågbräda när det är för kallt för boots. En del har två par boots, ett par tightare för sommar/höst och ett par lite större som de får plats med neoprensocka i för vinter/vår.

    Kört shredtown boots tills isen satte stop! den har ju inbyggd neoprendojja med sula så man håller sig varm!

  • eliasp

    Medlem
    3 februari, 2013 vid 12:09

    Har lf vantage med kardborrebanden, smidiga att ta på/av samt att kardborren håller bra.

  • nossodo

    Medlem
    4 februari, 2013 vid 09:13

    Tack för era svar så här långt. Jag är ju helt grön på detta område och det är ännu ovanligt/obefintligt att man åker i boots där jag befinner mig så det är lite klurigt att få råd.

    Har kommit fram till att jag behöver ta 3 beslut:
    Open toe/Closed toe?
    -Jag kommer att välja Closed för de verkar varmare och ger bättre kontroll.

    Snören eller Velcro?
    -Här kommer troligen tillgång och pris att spela in mycket men en viktig fråga är: Kan jag räkna med att komma i ett par snörskor på djupt vatten?

    Löstagbar innersko eller inte?
    Verkar praktiskt med löstagbar. Varmt om fötterna, slipper sand i skorna, men svårare att ta på sig?

    Igen:
    Kan jag räkna med att komma i ett par snörskor på djupt vatten?
    Hur mycket svårare är det att ta på sig en bindning med löstagbar innersko?
    Hur löser man praktiskt på stranden så att man inte får sand i skorna när man tar på dem? Sätter alltid på dem ute i vattnet?

  • pepa

    Medlem
    4 februari, 2013 vid 09:16

    Mina Ronix One sitter som gjutna och jag kan ta av och på mig dem på djupt vatten, ja. Har aldrig haft problem med sand, men jag tar alltid på bootsen i vattnet.

  • mericsson

    Medlem
    5 februari, 2013 vid 18:23

    Ta på sig bootsen är nog samma oavsett snörning eller kardborre. Finns oftast små öglor som man kan dra i för att få på sig dem.
    Jag har aldrig haft obehag av att få sand i bootsen, jag har tagit på mig dem vid strandkanten ett antal gånger. Troligen inget du bör hänga upp dig på. Du kommer nog börja ta på dig dem i vattnet ändå, kan vara lite trixigt i början, åtminstone var det så för mig eftersom kiten hela tiden drar och man måste hålla koll på dem samtidigt.

  • eliasp

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 04:33

    Satan vad mycket mer legit kite skulle vara om alla körde boots. Köp köp.

    skillnaden är total

  • eliasp

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 07:57

    Hittade en till bra jämförelsebild.

  • lelleee

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 08:30

    jag hade nog valt strapsbrädan framför Linn,,, men clair däremot, umm umm

  • pepa

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 14:32

    Legitimiteten sitter inte i bootsen Elias. Många tror det, men det är fel.

  • eliasp

    Medlem
    7 februari, 2013 vid 03:22

    Varför inte? Kite närmar ju sig något av en brädsport när man använder boots. Finns ju fler saker som skulle påverka hur andra skulle se på kite beroende på vad för utrustning man använder och hur man använder den, men boots tycker jag är ett steg i rätt riktning. Ser ju ändå aldrig någon som slänger boardoffs och grejer hemma.

  • lelleee

    Medlem
    7 februari, 2013 vid 05:36

    legitimiteten sitter i grabs, grabs som är längre än 1 microsekund.
    helst lite tweakade,, men det har tyvärr inte kommit till kite än.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Skaffa bindningar/boots

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.