Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skruvmeslar för fotstroppar

  • Skruvmeslar för fotstroppar

    Publicerad av hakman på 19 oktober, 2012 vid 18:49

    Jag vill ha den fetaste mest robusta och perfekt passande meseln till fotstroppsskruvning. Lackar ur på skruvar som går sönder eller inte vill hela vägen in…

    Vilken mejsel och vart köper man?

    Håkman

    styret svarade 11 år, 6 månader sedan 12 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • rrd

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 19:25

    Som vanligt får du vad du betalar för, ta med skruven till en järnhandel o köp en mejsel i rätt storlek o kvalitet typ Bahco. Skölj av o olja in nån gång.

  • stefanlindmark

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 19:36

    Beror på spåret i skruven. Förmodligen är det PH2 eller PH3 du behöver. Finns det extra “hörn” som står ut i kanterna på kryssspåret ska du ha PZD. Ska den inte gå sönder är det rostfritt som gäller. Dyrt och finns nog nästan bara i proffsjärnhandel.

    Själv tröttnade jag på att sakna verktyg och köpte en sån här för surfväskan. Visst, den är för billig och kommer rosta sönder. Men det händer aldrig mer att jag står med “fel” skruv i ena handen och lång näsa i andra.

    http://www.clasohlson.com/se/Kraftskruvmejsel/Pr407438000

  • stefanlindmark

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 19:43

    För att få rätt fäste för skruvarna till fotstropparna kan jag även varmt rekommendera den här videon.

    Många brukar skruva i en fotstroppsskruv genom att sätta den i hålet och börja skruva den åt höger. Den här videon visar varför den metoden förstör fästet för skruvarna och hur man istället får maximalt fäste. Speciellt viktigt om man provar runt med lite olika positioner på stropparna.

    Part 1 -PATRIK Formula V2 ProductVideo Netsurfingsportcom – YouTube

  • ola-h

    Medlem
    20 oktober, 2012 vid 07:47

    acc_tikitool-500x500.jpg

    Starboards Tiki Tool tycker jag är den bästa.

  • dude

    Medlem
    20 oktober, 2012 vid 08:59
    Ola H.;701468 wrote:
    acc_tikitool-500x500.jpg

    Starboards Tiki Tool tycker jag är den bästa.

    Det viktigaste är ju att den har rätt bit, PH3 har jag för mig den heter, men den här är ju skön för händerna också med sitt större huvud. Den är mjuk i stålet vilket gör att om man slinter ofta så sliter man ut skruvmejseln i stället för skruven. Så fort endera är slitet så är det bäst att kassera och skaffa nytt för är det ena slitet så är passningen borta (precis som en cykels kedja bör bytas ihop med kransarna).

  • ola-h

    Medlem
    20 oktober, 2012 vid 09:06

    Jag tror att de senare versionerna (röda) har lite bättre stål än de tidiga blåa. PH3 Skall annars bit-storleken mycket riktigt heta. Men en bra ph3-bit klarar man sig långt. De flesta som skruvar sönder sina skruvskallar på fotstroppsskruvarna försöker med ph2 eller någon pz-bit och de passar helt enkelt inte.

  • macedu

    Medlem
    20 oktober, 2012 vid 09:25

    Tjing!

    Jag har oxå starboards MEN har gått över till en LÅNG skruvmejsel men i samma dimension.
    Den längre gör att jag iallfall får bättre tryck/fäste när jag fiddlar i och ur skruvarna i stropparna!:laugh:

    /mac

  • hakman

    Medlem
    20 oktober, 2012 vid 10:03

    Mycket bra skit från alla, tackar. Starboard har ju underbara skruvar nu med nästan dubbelt upp på diametern av en klassisk fotstroppskruv, sitter som en smäck, men kruxet är att få ner den djupt nog i kasetten.

  • svenne

    Medlem
    20 oktober, 2012 vid 10:29

    Hålen i pluggarna kan vara lite för litet också, om du måste ta i mycket för att få ner skruven är det definitivt för litet och då riskerar du att spräcka pluggen istället och då tar brädan in vatten som bonus. Någon eller några tiondelar större borr och du har fixat biffen.

  • rrd

    Medlem
    20 oktober, 2012 vid 10:52

    Är det nån som skruvar moturs för att “hitta gängan” enl tipset? Låter ju såklart bra teoretiskt men går inte skruven ner i gängan ändå om man känner sig för.

    Har ni råkat ut för att gängan i specialmaterialet/pluggen slits ut/tappar fäste så ni får använda någon typ av flytande lim/material för att skapa en ersättning. Att skruva manuellt och inte med maskin ger ju bäst känsla.

    Jag bodde en gång på samma ställe på Maui som Robby Swift som på morgonen plockade fram en stor bag fylld med bara stroppar och började montera alla stroppar på alla brädor efter flygfrakten, med maskin.

    För länge sedan använde tex Seatrend en metall insertgänga, men då skruvade det upp sig utan låsning.

  • ola-h

    Medlem
    20 oktober, 2012 vid 11:31

    jag brukar inte vara särskilt försiktig och jag har brädor där jag satt i och ur stropparna säkert 15ggr. Jag har känslan att om man inte är riktigt brutal så tenderar skruven att hamna i den gamla gängan. Å andra sidan har jag dubbelplugg på mina, så då är ju inte risken så stor att man drar ur skruven. Men det skadar aldrig att vara försiktig.

    Faktum är att under mina år på Starboard, så var största problemet då skruvarna skulle i första gången, ett par ggr pajade pluggen direkt alternativt skruven gick av. Starboard bytte först till längre skruv för att det skulle vara enklare att få fästa när man skruvade i första gången innan stroppar och pads liksom komprimierat sig. Sedan bytte de till de fetare struvarna, som knappast lär gå av, men som sagt är sjukt jobbiga att få i. Jag brukar lägga en liten, liten klutt silikon på skruven vilket gör stor skillnad. Det är löjligt hög friktion och drar man med maskin kan man faktiskt bränna sig på skruven efteråt. Med silikonet får man bättre glid och jag har ändå inte haft problem med urskruvning. (På Simmerbrädorna är det, om fabriken gör sitt jobb, lite silikon i pluggarna när man får brädan).

    Den där lösningen med “flytande lim” (en slags epoxiprodukt) tycker jag inte funka något vidare. På en vågos med enkelplugg lär det inte hålla i längden. Om man har standardskruvarna (5mm?) från Cobra och får problem är den enklaste lösningen att gå på den grövre dimensionen. Jag har några sådana kvar i reserv om någon är i akut behov. Jag vill minnas att JP levererade med 5mm-skruv, men också skickade med ett par 6mm som reserv. I alla fall för några år sedan. Smart move. Jag vet inte om alla pluggar från Cobra är i samma material, men de som jag har sett var inte direkt bästa plasten i.

  • rrd

    Medlem
    20 oktober, 2012 vid 11:45

    Ja det var en bra idé med silikon. Jag håller verkligen med om att det är viktigt att dra i skruvarna rätt första gången.

    Nu har jag ställt om stropparna för vinterskor på tre brädor. Kanske lite surf på onsdag…

  • jonnta

    Medlem
    20 oktober, 2012 vid 18:49

    Kör med skruvmejslar från Wera. Sjukligt bra bett i spåren. Och den slits aldrig ut. Använd rätt standard(ph3 till fotstroppar) och snålar man, köper man sig till ett kortare liv pga ilska och ånger. Köp hellre få verktyg från nått av de rätta märkena.
    Dvs allt är som vanligt.

  • svenne

    Medlem
    20 oktober, 2012 vid 18:57

    Äre bara jag som slänger in skruvdragare i bilen?
    Förutom Robby då förstås.

  • mackee

    Medlem
    20 oktober, 2012 vid 20:01
    Svenne;701510 wrote:
    Äre bara jag som slänger in skruvdragare i bilen?
    Förutom Robby då förstås.

    Jag hade med en dragare i vattentät ryggsäck till ankdammen i våras när jag trimmade in dom nya plankorna
    Lättare att få i skruvarna utan att det rappar över

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Skruvmeslar för fotstroppar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.