Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Sliding stopper?

  • Sliding stopper?

    Publicerad av enlight på 3 oktober, 2015 vid 20:11

    Hej,
    Jag är ny på kite surf, men har snökite’at en hel del.
    Tänkte kolla lite med er här på konfen vad ni förespråkar avseende hur kiten skall bete sig när ni släpper bommen, fördelar vs nackdelar.

    På min snökite (Ozone) så är kontrollsystemet så att om jag släpper bommen helt, men fortfarande är i-krokad, så ställer sig kite’en rakt upp i “zenit” och hänger helt enkelt av sig själv där uppe rakt ovanför mig.

    På min vattenkite (Naish) så dalar kiten ner om jag släpper bommen.
    Det finns möjlighet att köpa en “Sliding stopper” som man kan sätta på den gråa linan som går genom bommen. Man kan då sätta den så att kiten istället ställer sig i “zenit” om man släpper bommen.

    Jag funderar på om jag skall köpa en sådan eller om jag skall lära mig att kiten faller om jag släpper bommen.

    Vad säger ni?
    Hur fungerar det för er?
    Är det typ standard för kitesurf att om man släpper bommen så faller kiten ner?

    enlight svarade 8 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • pelle-surf

    Medlem
    4 oktober, 2015 vid 06:21

    Ojj, så det är fler än jag som skriver här 🙂 ska försöka svara då. På den senaste Fusion bommen från Naish har man skippat sliding stoppet, troligen pga att man har kortat den grå silverlinan. Eftersom man har kortat längden på denna så påverkar det hur långt man kan föra ut bommen, skota ut (mindre DP ) vilket jag inte tycker är så bra, gillade den äldre bommen bättre i detta. Oavsett vilken av bommarna du använder så bör det inte vara några problem att montera dit en slider om det nu inte är en shift bom ( Torch kite/c-kite ) för den har jag ingen erfarenhet av. Jag själv undviker att hålla kiten kl 12 (zenit) då det är en risk att lyftas, är bättre att hålla den åt sidan typ kl 10, kl 2. Det är bättre att ryckas åt sidan o trilla lite än att lyftas o landa hårt.

  • skoldpadda

    Medlem
    4 oktober, 2015 vid 08:14

    Jag tror du tänker fel.
    Sätter du en slider på en vanlig inflatable kite så är det enda du ändrar hur långt du kan föra bommen. Kiten kommer INTE depowra, det enda som händer är att du kan släppa bommen och behålla en viss grad av power.

    Förvisso användbart om du t.ex. vill knyta dina boots eller göra en deadman utan att kiten (och du i det senare fallet) ramlar ner.

  • enlight

    Medlem
    4 oktober, 2015 vid 20:26

    Om ni tittar på denna manual ( http://www.naishkites.com/wp-content/uploads/2012/07/2013NaishKiteManual_english.pdf ) på sidan 7 så har jag varken “i” eller “j”.
    Det var nog den där “J” jag egentligen tänkte på, dvs en fixad stopper.
    Men hur är det för er då?
    Om ni släpper bommen, depowrar er kite totalt då och faller ner i vattnet?

  • pelle-surf

    Medlem
    4 oktober, 2015 vid 21:42

    Den grå silverlinan slits och brister till slut tyvärr ganska ofta. Linan brister alltid på samma sida och tack vare att stoppkulan då fastnar i svirveln ovanför är kiten fullt hanterbar. Utan stoppkulan bör man tappa båda frontlinorna om silverlinan brister och det kan ju bli ganska jobbigt. Om din Ozone är en foil så kan du nog inte riktigt jämföra den med din Naish kite. En foil är nog mer lättdriven och kan nog tänkas hänga kvar stadigare även vid lägre vind, särskilt om du justerar med slider. Hur kiten reagerar när jag släpper bommen beror på hur mycket det blåser, hur bra tryck det är i den. Det är inget som jag direkt reflekterat över och jag undviker som sagt att stå med kiten kl 12. Har du nu ingen stoppkula så bör du ju kunna föra bommen ännu längre ifrån dig (depower) än normalt, släpper du bommen helt så har du alltså onormalt mycket depower vilket bidrar till att kiten trillar ner. Bommen du länkar till har med stopp och slider en väldigt stor depowermöjlighet.

  • pelle-surf

    Medlem
    5 oktober, 2015 vid 07:06

    @pelle surf 736272 wrote:

    Den grå silverlinan slits och brister till slut tyvärr ganska ofta. Linan brister alltid på samma sida och tack vare att stoppkulan då fastnar i svirveln ovanför är kiten fullt hanterbar. Utan stoppkulan bör man tappa båda frontlinorna om silverlinan brister och det kan ju bli ganska jobbigt. Om din Ozone är en foil så kan du nog inte riktigt jämföra den med din Naish kite. En foil är nog mer lättdriven och kan nog tänkas hänga kvar stadigare även vid lägre vind, särskilt om du justerar med slider. Hur kiten reagerar när jag släpper bommen beror på hur mycket det blåser, hur bra tryck det är i den. Det är inget som jag direkt reflekterat över och jag undviker som sagt att stå med kiten kl 12. Har du nu ingen stoppkula så bör du ju kunna föra bommen ännu längre ifrån dig (depower) än normalt, släpper du bommen helt så har du alltså onormalt mycket depower vilket bidrar till att kiten trillar ner. Bommen du länkar till har med stopp och slider en väldigt stor depowermöjlighet.

    Vid närmare eftertanke så “tappar” man frontlinorna om man har kopplat leashen på DP flärpen. Om leashen däremot är kopplad på flagglinan så kommer kiten hänga kvar i denna samt styrlinorna på bommen, dvs tre linor vilket kan resultera i att kiten börjar loopa okontrollerat. Tycker nog att du ska montera dit stopper o slider, för din egen o andras säkerhet.

  • sailortrash

    Medlem
    5 oktober, 2015 vid 07:19

    Som jag fattat det är alla foil kites inte byggda med för att ge 100% depower. Det var allafall så på äldre modeller. Idag fnns det foils med 100 depower, och de bör precis som tubkites/SLE kites falla ner om man släpper bommen helt.

    SLE kites kommer “fabriksinställda” så att om du släpper bommen trillar de ner. Skotlängden/depowerlängden hänger ihop med bridlekonstruktionen på leading edge och ska vara så att en stark vindby ska kunna “blåsa genom” kiten om bommen får röra sig fritt längs depowerlinan. Detta kanske inte är önskvärt jämt, t.ex om man vill släppa bommen och vila händerna vill man ju inte att draken ska ramla ner direkt. Då kan man justera skotlängden/depowern med en sliding stopper till 90%, 80% eller så. Men är man grön så är det väldigt viktigt att kiten tappar all kraft när man tappar kontrollen.

    som svar på frågan så Ja, Naish kiten är gjord för att trilla ner när du släpper bommen. Även om du sätter dit en sliding stopper så du har lite power hela tiden kommer kiten inte ligga lika fint stilla i zenit som din foil, så det är bäst att ha en hand på bommen hela tiden ändå.

  • enlight

    Medlem
    6 oktober, 2015 vid 10:37

    Ok.
    Tack för bra svar.
    Jag har beställt en fixed stopper hos Fahlens och sätter den så jag fortfarande har full depower så kiten trillar ner om jag släpper bommen.

  • pelle-surf

    Medlem
    6 oktober, 2015 vid 17:29

    Ett sliding stopp oxå är ju inte fel, om du nu inte har väldigt långa armar. Du verkar glad i att köra handsfree. Försök håll kiten i luften o prova med att hålla i bommen ist, allt blir ju så mycket roligare då 🙂

  • enlight

    Medlem
    7 oktober, 2015 vid 07:36

    😀
    För mig handlar det inte om ev coola freestyletrix eller så, utan bara om en sorts trygghet.
    När jag snökite’ade kändes det bra att veta att jag bara kunde släppa bommen när som så ställde sig Kiten i Zenit. Inte att den föll ner och kanske trasslade in sig i några fjällbjörkar eller så. En gång tog jag till och med en kopp varm choklad med kiten hela tiden ovanför mig 😀 ,med enfat några smärre korrigeringar av kiten då och då.
    …fast det är ju som sagt en foil, och jag förstår nu att en uppblåsbar inte alls är samma sak.

    Med min foil kite upplever jag heller ingen tendens till att vilja lyfta, men med min uppblåsbara känner jag ett betydligt mera drag uppåt bara jag skotar in och har kiten ovanför mig. Räcker med att jag bara hjälper till att hoppa lite så får jag en liten tendens till flygtur.

  • sailortrash

    Medlem
    7 oktober, 2015 vid 10:28

    ok, intressant. Jag har en gammal foil från 2005, den var mest maxdrag hela tiden och depower är ett skämt. Men den flyger väldigt fint i luften, och ger rejält med lyft om man vill.

  • pelle-surf

    Medlem
    7 oktober, 2015 vid 12:07

    @Enlight 736318 wrote:

    😀
    För mig handlar det inte om ev coola freestyletrix eller så, utan bara om en sorts trygghet.
    När jag snökite’ade kändes det bra att veta att jag bara kunde släppa bommen när som så ställde sig Kiten i Zenit. Inte att den föll ner och kanske trasslade in sig i några fjällbjörkar eller så. En gång tog jag till och med en kopp varm choklad med kiten hela tiden ovanför mig 😀 ,med enfat några smärre korrigeringar av kiten då och då.
    …fast det är ju som sagt en foil, och jag förstår nu att en uppblåsbar inte alls är samma sak.

    Med min foil kite upplever jag heller ingen tendens till att vilja lyfta, men med min uppblåsbara känner jag ett betydligt mera drag uppåt bara jag skotar in och har kiten ovanför mig. Räcker med att jag bara hjälper till att hoppa lite så får jag en liten tendens till flygtur.

    Du bör ha duktigt lyft även i din foil. Däremot är den nog mer lättdriven och behöver inte så mycket vind för att den ska flyga o dra lite. Det krävs ju tillräckligt med vind för att kiten ska orka lyfta sin egen vikt, ska den dessutom ha lyftkraft för orka lyfta dig så krävs det mer vind.
    Som jag tidigare skrev så slits den grå silverlinan och brukar slutligen brista. Jag har själv kört av några stycken. För att minska slitaget så kan man runda/fasa kanten runt hålet som linan löper igenom på bommen, skölj alltid bort sand/salt efter surfet och smörj gärna linan med stearin, gnugga med tex ljus stump. Klippte tidare ihop lite film när jag byter silverlinan, stopp o slider montering.
    https://www.youtube.com/watch?v=385RfUusilM

  • enlight

    Medlem
    10 oktober, 2015 vid 21:29

    Bra film! =)
    Tips på vart jag skall placera min fixed stopper?
    Då jag inte hade någon innan har jag ju inget att jämföra med.

  • pelle-surf

    Medlem
    11 oktober, 2015 vid 07:32

    Den grå silverlinan brister oftast (alltid) ca 1 dm ifrån quickreleasen, på motsatt sida ifrån nedhalet. Därför är det viktigt att montera stoppet på samma sida, så att stopp kulan fastnar i svirveln och man fortfarande har kontroll när linan brister. Montera stoppet ca 1 dm på linan nedanför svirveln, motsatt sida av nedhalet ( depower flärpen ) Man ser detta ganska tydligt i filmklippet, 13,35 och 14,30 in i klippet.

  • pelle-surf

    Medlem
    13 oktober, 2015 vid 18:10

    En annan sak som man kan fixa med om man har tid är löplinorna för pulleys på kiten. Detta gäller främst lite äldre Naish park men kan säkert funka på andra kites med liknande pulleys.
    Löplinan slits då pulleyn rör sig på samma sträcka nästan hela tiden. Detta område är på ca 1/3 del av linans längd och intensivast på ca 1 dm bredd. Slitaget gör att ytskiktet på linan skavs sönder och sen går linan snart av. Ser man att ytskiktet börjar bli slitet så kan man ta loss linan och vända på den så att pulleyn nu kommer att röra sig på frisk lina och inte så mycket där den börjat bli sliten. Bara ett tips för att förlänga hållbarhetstiden på löplinorna 🙂

  • enlight

    Medlem
    13 oktober, 2015 vid 19:41

    Mycket bra tips!!!
    Tackar för dessa!! =)
    Fahlen hade dock ingen fixed stopper hemma, så han skulle höra av sig när den kom.
    Ska kolla mina löplinor imorgon! =)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Sliding stopper?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.